نشست تخصصی بسته بندی و راهکارهای تجاری سازی صنایع دستی استان تهران برگزار گردید

به گزارش تور ارمنستان، دهمین نشست تخصصی بسته بندی و راهکارهای تجاری سازی صنایع دستی استان تهران در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید.

نشست تخصصی بسته بندی و راهکارهای تجاری سازی صنایع دستی استان تهران برگزار گردید

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، پویا محمودیان، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نشست گفت: از ابتدای سال 97 با تأکید دکتر مونسان برنامه ریزی های طرح تجاری سازی صنایع دستی، در معاونت صنایع دستی وزارتخانه آغاز شد. سپس کوشش کردیم که با تهیه یک پکیج و ارائه آن در نشست های تجاری سازی در حوزه صنایع دستی فرهنگ سازی گردد و از سال گذشته کارهای عملی را در حوزه تجاری سازی آغاز کردیم مثلاً با شرکت ایران خودرو تفاهم نامه ای امضا شد تا از کارهای هنرمندان فعال در حوزه سوزن دوزی استفاده گردد. این تفاهم نامه به انعقاد قراردادهای متعددی منجر شد.

او اضافه نمود: بحث احرام های حاجیان بیت الله الحرام از حوله بافی خوراشاد نیز سال گذشته عملی شد و ادامه خواهد داشت. سال جاری نیز با آستان قدس رضوی صحبت شده که عطردان های رایحه حرم رضوی از آثار هنرمندان باشد. با نان رضوی نیز صحبت هایی شده که در این خصوص نیز از هنر هنرمندان بهره گرفته گردد.

محمودیان اظهار داشت: طرحی به عنوان صنایع دستی و شکلات داریم البته در کنار طرح تجاری سازی در آینده شاهد افتتاح خانه های خلاق خواهیم بود و خانه های خلاق کریدور تجاری سازی صنایع دستی خواهند بود و این خانه ها در کنار تجاری سازی صنایع دستی قرار خواهند گرفت.

او بیان نمود: در حوزه تجاری سازی با توجه به اهمیت تجاری سازی توجه خاصی به بسته بندی داشتیم و پیشنهادهای بسیار مشخصی مانند ارائه تسهیلات به افرادی که به صورت کلان در زمینه بسته بندی فعالیت می نمایند، مطرح شده اند و به امید خدا پس از آنالیز اجرایی خواهند شد.

کیک مالی در صنایع دستی باید بزرگ باشد

پرهام جانفشان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران نیز در ادامه این نشست در سخنانی گفت: به هر شکل بحث اصلی این نشست و این گونه نشست ها تجاری سازی است و در دوره جدید توجه خاصی به تجاری سازی وجود دارد و صنایع دستی از حالت گوشه نشینی خارج شده است.

او بیان نمود: سهم صنایع دستی و به اصطلاح کیک مالی در صنایع دستی باید بزرگ باشد که در این صورت رقابت ها ارتقا می یابند. صنایع دستی باید به آثاری تبدیل گردد که دسترسی به آن ها و کاربردشان آسان باشد. در دوره وزارت دکتر مونسان و معاونت خانم محمودیان این موضوع به صورت جدی پیگیری می گردد. ما به دنبال این هستیم که در چرخه فراوری و مصرف شاهد شکل گیری یک تحول خوب باشیم.

تجاری سازی یک فرایند است

محمد انشایی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران در در این نشست تخصصی گفت: امیدوارم با برگزاری چنین نشست هایی هنرمندان صنایع دستی چه در زمینه فراوری و چه در زمینه صادرات و بسته بندی با ارائه راهکارهای تجاری هرچه بیشتر سهم خود را چه در داخل و چه در بازارهای صادرات بتوانیم باز کنیم.

او اضافه نمود: تجاری سازی یک فرایند است که بخشی از آن فراوری و بسته بندی است. بعد از آن به برندینگ و شناسنامه دار کردن محصول و خدمات پس از فروش می رسد. خدمات پس از فروش در ایران کمتر شناخته شده ولی در جهان خدمات پس از فروش با ارائه گارانتی و پیغام های بعد از فروش باعث می گردد، راه های ارتباطی با خریدار جنس برقرار بماند که این موضوع هم به فروش و هم به فراوری یاری بسیاری می نماید.

در ادامه این نشست طیار، مشاور پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز در سخنانی به راهکارهای تجاری سازی صنایع دستی اشاره نمود و گفت: تجاری سازی بحث گسترده ای است که از ابتدای یک ایده تا انتهای آن، یعنی ورود به بازار را در برمی گیرد. پارک های علم و فناوری و مراکز نوآوری به این قضیه یاری می نمایند. در حال حاضر، سازمان هایی که متولی این جریان هستند، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد مرتبط با دانشگاه ها هستند که بحث تسهیلگری در این حوزه را انجام می دهند. بحث تسهیلگری در این زمینه جواب نمی دهد.

او به ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره نمود و اضافه نمود: این ارتباط در کشور ما چندان پیروز نبوده، اما می تواند توسعه پیدا کند، البته شاید صنعت، تمایل زیادی ندارد که به سمت دانشگاه برود.

مهدی محسنی، مدیرعامل گروه هنری همایون نیز در ادامه این نشست به توضیحاتی در مورد چگونگی بسته بندی صنایع دستی از سوی این گروه پرداخت و گفت: اولویت اول ما برای محصولات قیمت تمام شده آن نیست بلکه مشتری مداری است. اینکه مشتری بتواند حس خوبی از آن فراوری داشته باشد، بسیار مهم است. امکان شخصی سازی محصول هم بسیار اهمیت دارد و اکنون مشتری های خاص خود را دارد.

روح الله رحمانی، کارشناس حمایت از فراوری نیز در ادامه این نشست به سه سیاست کلی در زمینه بسته بندی صنایع دستی اشاره نمود و آن ها را شامل فرهنگ سازی، حمایت و نظارت و الزام مطرح نمود.

او توضیح داد: در یک تقسیم بندی کلی رشته های صنایع دستی 295 رشته و زیررشته دارند و به سه گروه اصلی با آسیب بندی فیزیکی دسته بندی می شوند که شامل محصولات صنایع دستی با آسیب بندی درجه یک، درجه دو و درجه سه می شوند.

رحمانی در ادامه به چهار وظیفه بسته بندی اشاره نمود که حفاظت از محصول، شناسنامه دار کردن محصولات صنایع دستی، هویت بخشی یا هویت سازی و تشخص سازی و لازمه اهدا بودن است.

در ادامه این نشست، محسن محمدخواه مدیرعامل شرکت کیمیاپک و محمدرضا ذبیحی مدیر داخلی شرکت آپادانا و علیرضا یونچی فعال صادرات به ارائه سخنانی در مورد فعالیت ها و تجارب خود در حوزه بسته بندی و برندینگ صنایع دستی پرداختند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 8

به "نشست تخصصی بسته بندی و راهکارهای تجاری سازی صنایع دستی استان تهران برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست تخصصی بسته بندی و راهکارهای تجاری سازی صنایع دستی استان تهران برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید