هر شاخه میلگرد چند کیلو است؟

به گزارش تور ارمنستان، اگر در حوزه آهن آلات یا ساختمان سازی فعال باشید یا تا به حال اقدام به خرید آهن آلات نموده باشید حتماً این سوال برای شما پیش آمده است که هر شاخه میلگرد چند کیلو است؟

هر شاخه میلگرد چند کیلو است؟

هر سایز میلگرد وزن متفاوت نسبت به دیگر سایزها دارد. بعلاوه استاندارد فراوری و کارخانه فراوری نماینده در وزن میلگرد اثرگذار است. بعضی کارخانه ها میلگردهای سبک تری فراوری می نمایند. وزن استاندارد هر میلگرد باید مطابق جدول اشتال میلگرد باشد. اما بیشتر میلگرد های موجود در بازار تفاوت وزن ناچیزی با جدول اشتال دارند. در ادامه وزن میلگرد در سایزهای متفاوت را در تصویر شاخص که از وب سایت فروشگاه اینترنتی آهن جم است را می بینیم.

تفاوت وزن میلگرد ها

وزن استاندارد میلگرد باید نزدیک ترین وزن به جدول اشتال باشد. در صورتی که میلگردها نسبت به وزن های استاندارد بسیار سبک تر باشند، استحکام و مقاومت مناسبی نخواهند داشت. از این رو برای سنجش مقدار کیفیت میلگرد باید به وزن استاندارد آن توجه کنیم.

به گفته آهن جم؛ وزن میلگردهایی که به وسیله کارخانه های مختلف فراوری می گردد با یکدیگر یکسان نیست. مثلاً میلگرد 12 ذوب آهن با میلگرد 12 راد همدان وزن یکسانی ندارند. حال سوال است میلگرد کدام کارخانه وزن مناسب و کیفیت بهتری دارد؟

برترین میلگرد هایی که در ایران وجود دارند مربوط به کارخانه ذوب آهن اصفهان هستند زیرا این کارخانه میلگردهای باکیفیتی را عرضه می نماید که باعث می گردد این میلگردها در میان خاص و عام از کیفیت بالایی برخوردار باشند و اغلب مهندسان هنگام داشتن پروژه های حساس به آنها روی بیاورند. بدیهی است که استفاده از میلگرد های مناسب باعث استحکام ساختمان شما می گردد و در پی آن سلامت ساکنان را به همراه خواهد داشت. البته کارخانه های دیگری وجود دارد که کیفیت ساخت بالایی دارند و شما می توانید میلگرد خود را از آن کارخانه ها نیز تهیه کنید اما باید هنگام دریافت محصول چه از کارخانه ذوب آهن اصفهان و چه کارخانه های دیگر به نکات مختلف هنگام تحویل بار توجه کنید.

بازرگانی آهن جم از برترین فروشگاه های آهن آلات در سطح کشور است که درصد بالایی از رضایت مشتریان را کسب نموده است. بازرگانی آهن جم انواع محصولات فولادی ازجمله میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی، انواع ورق و لوله، خاموت و سپری و... را با برترین قیمت بازار عرضه می نماید. شما میتوانید قیمت تمام محصولات فولادی را در لینک زیر مشاهده کنید.

https://ahanjam.com/

محاسبه وزن میلگرد

به گفته وبسایت آهن پخش؛ نحوه محاسبه وزن میلگرد با استفاده از فرمول زیر است.

به گفته وبسایت مرکزآهن؛ وزن میلگرد را می توانید براساس روش های متفاوتی محاسبه کنید که از جمله آن ها می توان به محاسبه آنلاین وزن میلگرد، استفاده از فرمول و جدول اشاره نمود. نکته ای که ضروری است بدانید این است که باید پس از محاسبه وزن میلگرد با هریک از روش های ذکر شده وزن نهایی را با وزن ذکر شده در برگه آنالیز و یا عدد نشان داده شده در باسکول مقایسه کنید. متاسفانه بعضی از سودجویان اقدام به فروش میلگردهایی با وزن کمتر ولی با لیبل کارخانجات را نموده و از این رو محاسبه و مقایسه وزن میلگرد با وزن استاندارد آن بسیار حائز اهمیت است. میلگرد 14 دارای کاربرد بسیار زیادی در بازار بوده و از این رو محاسبه وزن آن بسیار اهمیت دارد. بعلاوه وزن میلگرد 14 در کارخانجات مختلف ممکن است متفاوت بوده و برای مثال وزن این محصول در کارخانه ذوب آهن اصفهان به جدول اشتال نزدیک تر بوده و از کیفیت بالاتری برخوردار است.

وزن استاندارد میلگرد

به گفته فولاد ایرانیان؛ اختلاف زیاد وزن میلگرد با وزن استاندارد، نشان از غیراستاندارد بودن میلگرد و نامناسب بودن خواص مکانیکی آن است. این غیراستاندارد بودن باعث می گردد میلگرد تحمل لازم برای فشارهای وارده را نداشته باشد.

استاندارد میلگرد ایران با نام (میلگردهای فولادی گرم نوردیده برای بتن مسلح / ویژگی ها و روش های آزمون) و به شماره ISIRI 3132 در سال 1369 به وسیله سازمان ملی استاندارد ایران تدوین شد و در سال 1392 مورد بازنویسی نهاده شد. استاندارد میلگرد ایران بر اساس استانداردهای مرجع اروپا EN، DIN آلمان، ژاپن GIS، آمریکا ASTM و استاندارد جهانی ISO تدوین شده است. تمام فراورینمایندگان میلگرد در ایران از سال 1371 موظف شده اند تا قوانین این استاندارد را در فراوری میلگردهای خود رعایت نمایند.

در این استاندارد میلگردها در چهار گرید و دو نوع ساده و آجدار به صورت شاخه ای و کلاف طبقه بندی می شوند که میلگرد گرید A1 همان میلگرد ساده (بدون آج) دارای استحکام تسلیم 240 مگا پاسکال، میلگرد گرید A2 (آجدار مارپیچی) دارای استحکام تسلیم 340 مگا پاسکال، میلگرد گرید A3 (آجدار جناقی) دارای استحکام تسلیم 400 مگا پاسکال و میلگرد گرید A4 (آجدار مرکب) دارای استحکام تسلیم 500 مگا پاسکال است. در این بین، میلگرد A1 سبک ترین بوده و میلگرد A4 بیشترین وزن را دارد.

وزن واحد طول میلگرد

به گفته وبسایت آهن آنلاین؛ برای محاسبه جرم این محصول فولادی، علاوه بر توجه به سایز و برند فراوری نماینده، طول هر شاخه میلگرد نیز اهمیت بالایی دارد. معمولا در جدول میلگرد، طول هر مقطع را 12 متری و استاندارد قرار می دهند؛ در این صورت وزن واحد طول میلگرد براساس میلگردهای شاخه 12 متری داریم؛ چنانچه مقاطع شما طول کمتر یا بیشتری داشته باشند، می توانید براین اساس وزن آن را کم یا زیاد کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به آنالیز وزن هر شاخه میلگرد پرداختیم. هر شاخه میلگرد با توجه به سایز، استاندارد فراوری و کارخانه فراوری نماینده وزن خاصی دارد. هنگام خرید میلگرد حتما باید دقت کنید که تفاوت وزن میلگرد با وزن های استاندارد در جدول اشتال درحد ناچیزی باشد. در صورتی که وزن میلگرد بسیار کمتر از حد استاندارد باشد یعنی میلگرد مورد نظر از لحاظ کیفیت و مقدار استحکام استاندارد نیست. استفاده از میلگرد های سبک غیر استاندارد در ساختمان ها میتواد خسارت های جبران ناپذیری به بار آورد.

بهتر است برای تهیه میلگرد به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید و در خصوص وزن و کیفیت میلگرد ها مشاوره کامل بگیرید. از معتبر ترین فروشگاه های اینترنتی آهن آلات فروشگاه آهن جم اصفهان است که شما میتوانید محصولات فولادی را با اطمینان کامل بخرید. امیدواریم این مطلب اطلاعات مفیدی را به شما منتقل نموده باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 مرداد 1402 بروزرسانی: 16 مرداد 1402 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1682

به "هر شاخه میلگرد چند کیلو است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر شاخه میلگرد چند کیلو است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید