پزشکان ناراضی و مردم بلاتکلیف ، طرح پزشک خانواده نتوانسته رضایت مردم و پزشکان را جلب کند

به گزارش تور ارمنستان، 17 سال پیش بود که وزارت بهداشت و درمان تصمیم گرفت با اجرای برنامه پزشک خانواده تحولی بزرگ در حوزه سلامت زندگی مردم ایجاد کندتا هم در کاهش هزینه های درمان مردم و نظام سلامت نقش خوبی بازی کند و هم به اجرای سطح بندی خدمات و پیشگیری از تقاضاهای القایی و... یاری کند.

پزشکان ناراضی و مردم بلاتکلیف ، طرح پزشک خانواده نتوانسته رضایت مردم و پزشکان را جلب کند

به گزارش خبرنگاران، حالا اما با گذشت 17 سال از شروع اجرای این طرح، پزشک خانواده نتوانسته به اهداف مورد نظر برسد.

در تمام کشورهای پیشرفته برای هر محله یک پزشک خانواده تعیین شده و تنها در موارد ضروری به بیمارستان ارجاع داده می شوند؛ اگر محدوده فعالیت پزشکان خانواده تعیین و تعداد پزشکان شرکت نماینده در طرح بیشتر باشد و در موارد ضروری، بیمار به بیمارستان ارجاع داده گردد، پزشکان نیز بیکار نخواهند ماند. این در حالی است که با ارجاع مستقیم بیمار از طریق پزشک روستا به بیمارستان، تعداد مراجعات به پزشکان دیگر منطقه کاسته می گردد و این پزشکان مجبور به مهاجرت می شوند. در حقیقت مهم ترین هدف طرح پزشک خانواده، اجرای طرح ارجاع است. بعلاوه تعرفه پایین و ناهماهنگ ویزیت موجب اشتغال بعضی در کارهای غیرپزشکی می گردد.

طرحی که قرار بود ابتدا در روستاها اجرایی گردد ظرف کمتر از 2 سال پایش به شهرها باز شد و سال 91 بود که قرار شد برنامه پزشک خانواده در شهرها توسعه یابد. بنابراین نسخه 01 پزشک خانواده در 3 استان پایلوت اجرا شد ولی نتایجش به مذاق مجریان خوش نیامد.

هر چند این نارضایتی هم باعث نشد تا مسئولان امر از موضع خود عقب نشینی نمایند. آنها بلافاصله نسخه 02 پزشک خانواده را که برای شهرهای بالای 20 هزار نفر بود اجرایی کردند اما این کار هم نتوانست به طرح پزشک خانواده کمکی کند تا ابتر نماند.

حالا در یکی، 2 سال اخیر دوباره موضوع احیای این طرح به عنوان یکی از اولویت های وزارت بهداشت و درمان طرح می گردد.

اجرای جدی طرح پزشک خانواده ضروریست

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم با تأکید بر اجرای جدی و کامل طرح پزشک خانواده معتقد است، این طرح برای حل بسیاری از مسائل بهداشتی و درمانی کشور یک ضرورت است: تا زمانی که موضوع پزشک خانواده به طور واقعی و جدی در کشور اجرا نگردد، بسیاری از مسائل بهداشتی و درمانی حل نخواهد شد.

بلاتکلیفی مردم

خیلی ها معتقدند طرح پزشک خانواده در کشور با شکست مواجهه شده و باید مسئولان امر با پذیرش این مهم مردم را از سردرگمی خارج نمایند. عدم پذیرش بیماران در مراکز اعلام شده مبنی بر استقرار پزشک خانواده ازجمله نارضایتی های مردمی از این طرح است. به گفته معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت هم اکنون حدود 7 هزار پزشک خانواده روستایی و 4300 پزشک خانواده شاغل در نظام ارجاع شهری فعالیت دارند که در سایه فعالیت آنها خدمات بهداشتی و درمانی به 20 میلیون نفر جمعیت روستایی و 6 میلیون جمعیت شهری ارائه می گردد.

امنیت شغلی نداریم

گذشته از بلاتکلیفی مردم در برابر طرح پزشک خانواده پزشکان فعال در این طرح هم درخصوص حقوق و مزایای دریافتی شان گلایه هایی دارند.

یکی از پزشکان خانواده می گوید ما متأسفانه هیچ امنیت شغلی نداریم و فعالیت هایمان مبتنی بر قرار دادهای چندماهه دنبال می گردد. این پزشک اضافه می نماید: بسیاری از پزشکان خانواده به صورت قرارداد کار می نمایند درحالی که باید امنیت شغلی آنها تامین گردد و به صورت ثابت به کارگیری شوند. از مدیران متخصص، کارآمد، بدون سوگیری های سیاسی و فامیلی در سطوح معاونت بهداشت، آموزشی، درمان و... و. وزارت و ادارات کل استفاده گردد؛ مخصوصا در مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت به عنوان کلیدی ترین اداره کل برای اجرای صحیح برنامه پزشک خانواده. سرانه هر نفر بیمه شده ابتدای هر سال باید تعیین گردد و شورای عالی بیمه سلامت مبلغ آن را تصویب کند نه اینکه بعد از بروز هر بحرانی تازه به فکر پزشک خانواده بیفتیم.

او تأکید می نماید: ارتباط میان سامانه های سطح یک وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت اهمیت دارد. این سامانه باید به سازمان های نظارتی متصل باشد تا اگر خطایی صورت گرفت به راحتی قابل پیگیری باشد. یکپارچه سازی برنامه پزشک خانواده در کشور نیز مهم است چرا که اجرای متنوع برنامه پزشک خانواده در استان های مختلف کشور ازجمله فارس و مازندران مسائل فراوان و نارضایتی به وجود آورده است؛ آسیب شناسی برنامه پزشک خانواده باید به طور صحیح و با استفاده از متخصصان فن این رشته و پزشکان خانواده شاغل در برنامه صورت بگیرد و این برنامه به صورت یکپارچه و یکسان در سراسر کشور پیاده سازی گردد.

منابع محدود، امکان افزایش تعرفه را نمی دهد

حالا این گلایه ها به گوش معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت رسیده است و او چنین واکنشی نشان داده است: با وجود تورم رسمی 42 تا 45درصد، رشد حقوق کارکنان دولت 10درصد بوده است و در همین زمینه ترمیم حقوق در دستورکار نهاده شد و بر این اساس ما هم گله پزشکان محترم را کاملا قبول داریم، اما چه کنیم که منابع مان محدود است و این شرایط اجازه بیش از 30درصد افزایش تعرفه خدمات را به ما نمی دهد. مهدی رضایی مدعی است: در واقع رقمی را پذیرفتیم که بتوانیم متناسب با آن پرداخت هم انجام دهیم و خوشبختانه تا این لحظه از سال بدون حتی یک روز تأخیر به تعهدات خود عمل نموده ایم.

برنامه واقعی برای پزشک خانواده می خواهیم

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت هم که از مدافعان طرح پزشک خانواده است معتقد است که باید برنامه ای واقعی و نه خیالی برای اجرای پزشک خانواده تهیه گردد؛ طرحی که سابقه و پیشینه خوب اجرایی در کشوری های مختلف دارد و کشور ما هم جزو آن دسته از کشورهایی است که راهی جز اجرای برنامه پزشک خانواده ندارد. چرا که اجرای این طرح هم به لحاظ اقتصاد سلامت و عدالت در دسترسی به ارائه خدمات پزشک خانواده سرآمد است و هم در پی اجرای آن می توان زمینه منطقی شدن تجویز دارو و درمان ها را ببینیم.

کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت هم با اشاره به کارنامه پیروز کشورهای اروپایی می گوید: کشور ما راهی جز اجرای برنامه پزشک خانواده ندارد. او در تحلیل مسائل پیش روی طرح پزشک خانواده می گوید: یکی از نقاط ضعف اساسی طرح پزشک خانواده سیستم نظام ارجاع است و مشکل دیگری که سرراه این طرح قرار گرفته است مسائل اقتصادی و منابع است. موضوع نارضایتی از تعرفه ها هم از این بخش نشأت می گیرد. سال جاری در استان فارس و مازندران حدود 30درصد سرانه پرداخت نسبت به سال قبل افزایش یافت اما مطالبات بیش از این بوده و این در حالی است که رشد منابع ما نسبت به سال قبل کمتر از 10درصد بوده است و ما امکان اینکه رشد تعرفه بیشتری برای پزشکان در نظر بگیریم را نداشتیم.

حیدری بعلاوه اضافه کرد: تا به امروز در کشور چند الگو از پزشک خانواده را اجرایی نموده ایم؛ از پزشک خانواده روستایی گرفته تا پزشک خانواده شهری. الگوی سوم هم قرار است برای تعمیم پزشک خانواده در سایر استان ها در منطقه ها شهری باشد و بیش از 55میلیون نفر جمعیت قرار است وارد این طرح شوند. البته قرار است این طرح به شکل تدریجی و منوط به تامین منابع با تولیت وزارت بهداشت به اجرا برسد و سازمان های بیمه گر هم قرار است به عنوان تامین نماینده منابع اقتصادی حضور داشته باشند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 آبان 1401 بروزرسانی: 10 آبان 1401 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1565

به "پزشکان ناراضی و مردم بلاتکلیف ، طرح پزشک خانواده نتوانسته رضایت مردم و پزشکان را جلب کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پزشکان ناراضی و مردم بلاتکلیف ، طرح پزشک خانواده نتوانسته رضایت مردم و پزشکان را جلب کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید