گردشگری تاریخی راهی در جهت حفظ جاذبه های فرهنگی

به گزارش تور ارمنستان، این گونه از گردشگری که گردشگری میراث نیز نامیده می گردد و به بازدید از موزه ها، مکان ها و ابنیه تاریخی می پردازد، امروزه بخش عمده ای از گردشگری را به خود اختصاص داده است. این نوع گردشگری یکی از اصلی ترین و مهم ترین انواع گردشگری است و شاید به جرأت بتوان گفت اصلی ترین نقش را در تبلیغ و جذب گردشگران به عهده دارد؛ زیرا آشکارترین و زنده ترین اسناد و نشانه های وجود تاریخ و تمدن در کشور ها محسوب می گردد.

گردشگری تاریخی راهی در جهت حفظ جاذبه های فرهنگی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای تضمینی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

گردشگری میراث به طور گسترده ای با میراث فرهنگی گذاشته یا منابع فرهنگی ارتباط دارد. این منابع معمولاً شامل موزه ها، مقبره های تاریخ و چشم انداز ها می گردد. گردشگری میراث، سفر برای تجربه مکان ها و فعالیت هایی است که به صورت موثق، داستان ها و مردمان گذشته را معرفی می نمایند. چنین گردشگرانی به بازدید از موزه ها، مجسمه ها، کلیسا ها و ابنیه تاریخی می فرایند که یاد آور شکوه و عظمت کشورهای باستانی چون ایران، مصر و یونان است. گردشگری میراث، اغلب با عنوان گردشگری میراثی و فرهنگی مطرح می گردد. گاهی ارتباط محکم میان مفاهیم فرهنگ و میراث، تفکیک این دو موضوع را در تجارب گردشگری سخت می سازد.

میراث به ما ترک و ارثی اطلاق می گردد که از گذشته یک ملت به جای می ماند. به عبارتی بخشی از گذشته که ما بر حسب احتیاج، آن را در زمان حاضر انتخاب می کنیم و این میراث می تواند فرهنگی، اجتماعی، مالی، سیاسی و غیره باشد. مجموعه این میراث، بخشی از ارزش های هر جامعه محسوب می گردد. مکان ها و یادمان ها، اغلب به وسیله عوامل سیاسی، اجتماعی یا مالی و البته در بخشی از دوره تاریخی، یا به عبارت دیگر در بستر دوره زمانی، شکل گرفته اند؛ بنابراین به طور خاص جزء میراث، ارزش ها و گذشته تاریخی یک ملت هستند.

یکی از راه های دستیابی به فرهنگ صحیح آشنا شدن مردم دنیا با میراث فرهنگی و تاریخی یکدیگر و به وسیله آن، دست یافتن به تفاهم بین المللی است. صنعت گردشگری یکی از ابزارهایی است که می تواند زمینه این آشنایی را فراهم آورد؛ بنابراین آنچه با عنوان میراث فرهنگی به شمار می آید متعلق به یک جامعه نیست، بلکه تعلق به همه جوامع بشری دارد. چشم اندازهای طبیعی، شهرهای قدیمی و بناهای تاریخی موجود در آنها یا اماکن باستانی دیگر از چنان جاذبه هایی برخوردارند که گردشگران را به سوی خود جلب می نمایند؛ از این رو امروزه با توجه به حاکمیت سیستم اقتصاد آزاد عمومی در امر محافظت از بناهای تاریخی و بافت قدیمی آن قسمت از شهر ها که دارای ارزش های فرهنگی و توریستی هستند، اهمیت زیادی دارند.

گردشگری مبتنی بر میراث تاریخی عبارت است از: بازدید از موزه ها، بناهای تاریخی و باستانی، قصرها، یادمان های تاریخی، بناهای مذهبی، معماری سنتی، محل های مرتبط با وقایع و شخصیت های مهم تاریخی و گورستان های قدیمی. گردشگران فراوانی هستند که می خواهند در خصوص افراد معروف و مهم و مکان هایی که در آنجا بزرگ شده اند با تأکید بر درک آنها از تاریخ، بیشتر یاد بگیرند و بدانند. اغلب محققان معتقدند که باور و اعتقاد ملی به نقش مثبت برنامه گردشگری میراث برای محافظت آثار تاریخی، نقطه آغاز مناسبی جهت درک اغلب توصیفات و ویژگی های گردشگری میراثی است. برنامه های گردشگری میراثی، موجب رشد و توسعه راهبردی، آموزش و حمایت و طرفداری و درنتیجه نجات مکان های باستانی و تاریخی و احیای مجدد جوامع می شوند.

بعضی جوامع به دنبال احیای ساختمان های قدیمی جهت حفظ میراث تاریخی خود و وادار کردن بازدید نمایندگان به مشارکت در میراث بومی هستند. میراث فرهنگی، حاصل فعالیت های نویسندگان، هنرمندان، معماران، موسیقی دانان و تجلی معنویت مردم و ساخت ارزش هایی است که به زندگی معنی می دهند. میراث فرهنگی نتیجه عوامل محسوس و نامحسوسی است که خلاقیت مردم به وسیله آنها متجلی می گردد. این عوامل عبارتند از: زبان، آداب و رسوم مذهبی، باورها، مکان ها، یادمان های تاریخی، ادبیات، کارهای هنری، آثار موجود در آرشیوها و مراکز اسناد و کتابخانه ها و نظایر آن؛ بنابراین آنچه به رابطه صنعت گردشگری و میراث فرهنگی تحکیم می بخشد، شناسایی، حفاظت، نگهداری، معرفی و استفاده بهینه از میراث طبیعی و تاریخی است. بدون شک انهدام و آسیب بناهای تاریخی محوطه های باستانی و مجموعه آثار و ارزش هایی که با عنوان میراث های فرهنگی شناخته می شوند، فاجعه ای جبران ناپذیر برای بشریت خواهد بود.

منبع: گونه شناسی گردشگری

نویسنده: رحیم یعقوب زاده

منبع: الی گشت
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 97

به "گردشگری تاریخی راهی در جهت حفظ جاذبه های فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری تاریخی راهی در جهت حفظ جاذبه های فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید