14 تیرماه روز ملی قلم گرامی باد!

به گزارش تور ارمنستان، روز ملی قلم

یکی از مهم ترین عوامل در پیشرف تمدن انسان ها پیدایش خط بود که موجب شد انسان ها بتوانند تجربیات و دانسته های خود را به یکدیگر منتقل نمایند. از سال های بسیار دوری مانند ساسانیان برای قلم جایگاه ویژه ای قائل بودند و در ماه تیر جشم نویسندگان را برگزار می دادند. در تمدن اسلامی نیز نوشتن جایگاه بالایی دارد و در دومین سوره نازل شده بر پیامبر به قلم سوگند یاد شده است. با استفاده از نگارش و یا مطالعه آن چه دیگران نوشته اند می توانیم مرزهای اطرافمان را توسعه دهیم و دانش و تجربیاتمان را برتری بخشیم. برای اطلاع از علت انتخاب روز 14 تیر ماه به عنوان روز ملی قلم و هدف از آن با خبرنگاران همراه شوید.

14 تیرماه روز ملی قلم گرامی باد!

علت انتخاب روز ملی قلم

از روزگاران بسیار دور نوشتن و دستاورد آن از جایگاه بالایی برخوردار بود و ایرانیان در جشن تیرگان که روز سیزدهم این ماه برگزار می شد قلم را پاس می داشتند. از جمله دلایلی که برای آن ذکر شده این است که در این روز، هوشنگ، پادشاه ایران، نویسندگان و کاتبان را به رسمیت شناخت و آنان را گرامی داشت، مردم جشن گرفتند و آن جشن به یاد ارجمندی قلم بر جای ماند. علت دیگری هم که برای این جشن ثبت شده، این است که به نوشته ابوریحان بیرونی، سیزدهم تیرماه، روز ستاره تیر یا عطارد است و چون عطارد، کاتب ستارگان است، می توان سیزدهم تیرماه را روز نویسنده نامید.

بعد از انقلاب اسلامی، بسیاری از اهل قلم و بزرگانی چون محمدعلی سپانلو انتخاب سیزدهم تیرماه را به عنوان روز ملی قلم و نویسنده پیشنهاد دادند، خاتمه انجمن قلم روز چهاردهم تیر ماه را به عنوان روز ملی قلم نام گذاری کرد. البته این روز هنوز کاملا شناخته شده نیست و بعضی از اهالی نوشتن نیز از آن اطلاعی ندارند.

پیشینه قلم

از حدود بیست هزار سال پیش انسان آغاز به نوشتن کردن و نزدیک به 6000 سال پیش نوشتاری مدون پدید آمد. خط و زبان مهم ترین عامل پیشرفت بشر بودند و موجب شد انسان ها بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند و تجربیات خود را به یکدیگر و آیندگانشان منتقل نمایند. از مواردی که برای نوشتن به کار می رفت می توان به سنگ، چوب، پوست حیوانات، برگ درختان، استخوان، موم، ابریشم، پنبه و کاغذ اشاره نمود.

تعریفی از نویسنده

امروز هرکسی می تواند آغاز به نوشتن کند و هر چیزی را که می خواهد بنویسد. راه های بازنشر و تکثیر آن نیز بسیار است. بعضی می نویسند و به یاری آن می سازند و به رشد فکری جامعه یاری می نمایند. بعضی اما از نوشتن برای پیشبرد اهداف شومشان استفاده می نمایند. گروهی دیگر واقعیت ها را آشکار می نماید. آشکارها را نهان می نماید. می توان گفت قلم تاثیری جاودان خواهد داشت.

امروز این تاثیر را بیش از پیش می توان احساس کرد. چرا که با پیشرفت تکنولوژی به راحتی می توان مطالب را انتشار داد و تمامی افراد در هر کجا که باشند و هر شرایطی که داشته باشند می توانند به آن دسترسی داشته باشند. این پیشرفت موجب شده تا بتوانیم از تجریبات منحصر به فرد افراد بهره مند شویم و در مدتی کوتاه آگاهیی زیادی کسب کنیم. متاسفانه مطالب بی فایده نیز می توانند با همین سرعت انتشار یابند. امیدواریم که همیشه قلم در دست اهلش باشد و راه روشنایی را برای عموم جامعه بگشاید.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1380

به "14 تیرماه روز ملی قلم گرامی باد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 تیرماه روز ملی قلم گرامی باد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید