بداهه نوازی و تکنوازی در موسیقی ایرانی ضعیف شده است

به گزارش تور ارمنستان، تهران (پانا) - حسن ناهید داور بخش نی بر این نظر است که سال جاری رده سنی الف بهتر از دیگر رده ها ظاهر شدند. او توصیه کرد که شرکت نمایندگان در بخش نوازندگی نی با آموزش درست و تمرین بیشتر، شرایط نوازندگی شان را بهتر نمایند

بداهه نوازی و تکنوازی در موسیقی ایرانی ضعیف شده است

به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، حسن ناهید نوازنده پیشکسوت و داور بخش نی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان با بیان اینکه سال جاری کیفیت آثار شرکت نمایندگان نسبت به سالهای گذشته تفاوتی نداشته، گفت: از نظر کمی تعداد شرکت نمایندگان به نسبت سالهای قبل بیشتر شده بود اما متاسفانه از نظر کیفی افت داشتیم. سال جاری رده سنی الف نسبت به دو گروه دیگر سطح کارشان بالاتر بود و خیلی خوب درخشیدند که متاسفانه علت افت کارهای گروه ب و ج را می توان نداشتن تمرین و تمرکز بر نوازندگی شان دانست. شرکت نمایندگان گروه ج بایستی خود را با اساتید نی نوازی در زمانی که همسن شان بودند مقایسه نمایند. آیا استاد کسایی در سن 29 سالگی به این گونه ساز می زد؟ خیر. متاسفانه نوازندگان جوان امروزی وقتی برای تمرین و پرورش استعدادهای شان نمی گذارند.

این نوازنده پیشکسوت نی به شرکت نمایندگان جوان جشنواره توصیه کرد که با استفاده از استادان بهتر، بیشتر کار نمایند و سطح نوازندگی شان را ارتقا دهند.

وی ادامه داد: نقش آکادمی های موسیقی و استادان بسیار پررنگ است چرا که استاد علاقمند و خبره و دلسوز می تواند شاگردانش را در راستا درست قرار دهد. بنابراین با سطحی که ما سال جاری از شرکت نمایندگان دیدیم به نظرم استادان نی بایستی بیشتر با شاگردانشان کار نمایند.

داور بخش نی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان بعلاوه با اشاره به کم رنگ شدن بداهه نوازی و تکنوازی در موسیقی ایرانی گفت: متاسفانه جوانان نوازنده خیلی به لحاظ تکنوازی ضعیف شدند و اصلاً کارشان قابل قبول نیست و به هیچ اسم قابلیت بداهه نوازی ندارند چون سطح کارشان خیلی پایین است.

ناهید با بیان اینکه مشکل تکنوازی و بداهه نوازی در همه رده های سنی دیده می گردد، گفت: تکنوازی کار مسئله ای در موسیقی است و فقط با تمرین و ممارست می توان به این مهارت دست یافت که متاسفانه بسیاری از جوانان نوازنده امروزی به مقدار کافی وقت برای تمرین نمی گذارند. البته ناگفته نماند که در بین شرکت نمایندگان بودند کسانی که کارشان قابل دفاع بود و نسبت به بقیه اجرای خوبی ارائه داده بودند.

حسن ناهید که داوری چندین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان را عهده دار بوده در مورد تاثیرگذاری جشنواره در کشف استعدادهای جوان گفت: خوشبختانه طی سالهای اخیر که جشنواره موسیقی جوان به صورت مداوم برگزار می گردد تاثیر بسیاری بر مقدار علاقه و جذب نوجوان و جوانان به موسیقی گذاشته است چرا که در همه این سالها مقدار شرکت نمایندگان افزایش یافته که این نشان از تشویق آنها به موسیقی است. خصوصاً در رده سنی پایین تر چرا که هر ساله شاهد حضور نوازندگان بیشتری در رده سنی الف هستیم.

داور بخش نی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به صندلی جشنواره موسیقی جوان در قیاس با دیگر جشنواره های موسیقی اضافه نمود: من در دیگر جشنواره ها هم حضور دارم اما جشنواره موسیقی جوان در زمینه برگزاری قابل قیاس با سایرین نیست چرا که با زحماتی که آقای هومان اسعدی دبیر جشنواره برای پیشبرد این رویداد موسیقایی می کشند همه چیز به خوبی پیش می رود و ما هم در صندلی داور همه تلاشمان را می کنیم که در شرایط سخت این روزها، داوریها با دقت نظر صورت گیرد.

حسن ناهید در پایان برگزاری جشنواره موسیقی جوان را مثبت ارزیابی کرد و خاطر نشان کرد: جوانان با انگیزه در جشنواره شرکت می نمایند و بهتر است برای بهبود شرایط نوازندگی به آنها یاری کنیم و با معرفی استاد مناسب و قرار دادن ساز خوب، آنها را در شرایط درست قرار دهیم.

* کیفیت کار نی نوازان در هر دوره فرق دارد

افشارنیا دیگر داور نی هممعتقد است که سطح کیفی آثار شرکت نمایندگان در هر دوره جشنواره فرق دارد که ما داوران با درنظر گرفتن مواردی چون صحت اجرای اثر بر اساس رپرتوار معین شده، کوک ساز و ریتم و ... داوری های مان را انجام دادیم.

عبدالنقی افشارنیا نوازنده پیشکسوت نی که داوری چندین دوره جشنواره موسیقی جوان را برعهده داشته با اشاره به سطح کیفی آثار شرکت نمایندگان دوره پانزدهم گفت: کیفیت آثار نسبت به دوره های گذشته تفاوت چندانی نداشته به طوری که گاهی وقتها گروه الف بهتر و گاهی اوقات گروه ب یا ج بهتر هستند..

این نوازنده نی در مورد افت کیفی کارها بواسطه پاندمی کرونا در کشور بیان داشت:کارهای هنری و عملی اگر آنلاین باشد، بسیار سخت است و مسلماً هیچ اجرایی کیفیت حضوری را ندارد و این مسئله بر کیفیت کارهای شرکت نمایندگان هم تاثیر گذاشته است چرا که ارتباط هنرجو و شرکت نماینده با سایرین قطع شده و خودش تاثیرات منفی را به همراه دارد.

افشارنیا درباره اختلاف سطح کیفی آثار در رده های سنی مختلف در جشنواره موسیقی جوان گفت: بعضی دوره ها کیفیت گروه الف بهتر از سایرین بوده و در بعضی سالها رده های ب و ج بهتر بودند که این اختلاف بر سر مقام اول و دومی بیشتر است. گروه اول با عقبه بیشتری می آیند و آغاز می نمایند و تعدادشان معمولاً زیاد است. گروه دوم در گذر زمان هم به لحاظ تعداد و هم کیفیت افت می نمایند، هر چند با شور و شوق از گروه سنی الف آغاز کردند ولی وقتی پیش می فرایند متوجه مشکل تر شدن کار می شوند و ارائه کار برایشان دشوارتر می گردد.

داور بخش نی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ادامه با اشاره به ملاک های داوری در این دوره از جشنواره گفت: صحت اجرای اثر بر اساس رپرتوار معین شده، کوک ساز و ریتم در کنار دیگر موارد برایمان از اهمیت بیشتری در داوری برخوردار بود.

افشارنیا در پایان در مورد نقش تاثیرگذار جشنواره ملی موسیقی جوان در کشف استعدادهای جوان کشور خاطر نشان کرد: طی سالهای اخیر جشنواره توانسته است آن شور و هیجان را بین نسل جوان در ترغیب به نوازندگی ایجاد کند. اما از نظر کثرت که تعداد داوطلبان بیشتر گردد، خیلی تفاوتی ننموده است. از نظر کیفیت هم نه افت نموده و نه رشد؛ در واقع طبق روال همواره در حرکت است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1220

به "بداهه نوازی و تکنوازی در موسیقی ایرانی ضعیف شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بداهه نوازی و تکنوازی در موسیقی ایرانی ضعیف شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید