بیمه های پایه باعث افزایش پرداختی مردم می شوند

به گزارش تور ارمنستان، عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: بیمه های پایه با محدود کردن سهم پرداختی خود به تعرفه دولتی عملاً در قبال تعرفه بخش خصوصی مسئولیتی را متعهد نمی شوند و باعث افزایش پرداختی بیمه شدگان می شوند.

بیمه های پایه باعث افزایش پرداختی مردم می شوند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، اشکان آذرکیش با اشاره به اینکه در حال حاضر پتانسیل حرفه ای رشته فیزیوتراپی به طور کامل به فعلیت نرسیده و هنوز بسیاری از حیطه های کاری این رشته در کشور ما مغفول مانده است، اظهار کرد: از این حیطه ها می توان به غربالگری اختلالات عضلانی اسکلتی اشاره نمود که در نظام سلامت ما جدی گرفته نمی گردد.

وی اضافه نمود: غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد و غربالگری بینایی نوآموزان دبستان در بدو امر به شکل اجباری انجام می گردد اما در مورد غربالگری اسکلتی عضلانی که جزو حیطه کاری فیزیوتراپیست ها است، هیچ طرح جامعی از طرف وزارتخانه تدوین و اجرا نشده است. مثال دیگر حوزه هایی نظیر توانبخشی قلبی و ریوی است که به علت اشکالات آئین نامه ای عملاً تعداد کمی از همکاران فیزیوتراپیست در این حیطه ورود کرده اند در صورتی که این فیلد جزو زمینه های کاری مهم فیزیوتراپیست ها در نظام سلامت اغلب کشورهای جهان است.

آذرکیش به اشکالات آئین نامه ای، که برجسته ترین آن عدم شمول قانون ارتقای بهره وری پرسنل بالینی به رشته فیزیوتراپی است اشاره نمود و ادامه داد: همکاران فیزیوتراپیست استقبال چندانی از کار در بیمارستانها نمی نمایند چرا که اقدامات فیزیوتراپی بیمارستانی با استهلاک بدنی و روحی و نیز شرایط های شغلی با سختی بالا همراهند؛ اما مزایای شغلی متناسب با این سختی نیست.

آذرکیش توضیح داد: در مجموع، نبودن یا محدود بودن این زمینه های کاری منجر به تمرکز همکاران بر کار در کلینیک های فیزیوتراپی شده و این امر در بعضی شهرها باعث اشباع بازار و یا بهره وری مالی پایین مراکز فیزیوتراپی شده که آینده شغلی فارغ التحصیلان جوان فیزیوتراپیست را با خطر روبرو کرده است.

عضو فیزیوتراپیست شورای عالی نظام پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته متناسب با احتیاج کشور است، اعلام نمود: ظرفیت فعلی مکفی است و حتی در بعضی از منطقه ها جغرافیایی مازاد بر احتیاج است؛ لذا سیاستگذاران کاربلد تنها با آمار کار نمی نمایند بلکه ابتدا زمینه های قانونی، حقوقی و مالی را که سبب احتیاج به تربیت نیروهای تخصصی می گردد، فراهم کرده و سپس به سمت افزایش نیروهای تخصصی می فرایند.

وی تاکید نمود: تا زمانی که زمینه های کاری مغفول مانده فیزیوتراپی، برای فیزیوتراپیست ها هموار نگردد هرگونه افزایش ظرفیت پذیرش به شرایط بغرنج شغلی این گروه دامن خواهد زد.

آذرکیش در ادامه با بیان اینکه مسائل مالی بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم شده و به تبع آن در حوزه اقتصاد سلامت نیز با این مشکل روبرو ایم، اذعان کرد: بیمه های پایه با محدود کردن سهم پرداختی خود به تعرفه دولتی عملاً در قبال تعرفه بخش خصوصی مسئولیتی را متعهد نمی شوند و این امر باعث افزایش پرداختی بیمه شدگان می گردد. از طرفی بیمه های تکمیلی نیز تحت عنوان خرید راهبردی از پوشش تعرفه های درمانی بخش خصوصی استنکاف می نمایند که نتیجه آن نارضایتی توأمان ارائه دهندگان و دریافت نمایندگان خدمات سلامت است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه در یک نظام درمانی کارآ بین درمانگر و بیمار نباید رابطه مالی برقرار باشد و سهم عمده هزینه درمان بر عهده سازمان های بیمه گر است، اظهار کرد: این مسئله مهم ترین حلقه مفقوده اقتصاد سلامت در کشور است؛ به عبارتی ما با ساختارهایی به نام بیمه روبرویم که نرخ خدمات سلامت را تعیین می نمایند اما در قبال پوشش همین هزینه ها نیز مسئولیتی به عهده نمی گیرند.

وی گفت: نتیجه نهایی این می گردد که تعرفه گذار با نگاه کاهش هزینه های درمان، از جیب پزشکان و فعالان حوزه سلامت سوبسید می دهد و با تعیین نرخ های دستوری غیرواقعی سعی در کنترل شرایط و پاک کردن صورت مسئله دارد.

آذرکیش در مورد راه چارههای برون رفت از مسائل جامعه فیزیوتراپی اعلام نمود : راه چاره برون رفت از مسائل موجود در یک کلام تبعیت از استانداردهای جهانی است. فیزیوتراپی بخشی از طب نوین است و با همه مقتضیاتش به عنوان بخشی از دانش پزشکی در نظام سلامت ایفای نقش می نماید، لذا باید ضمن به رسمیت شناختن تعریف حرفه ای آن در ساختار سلامت کشورهای پیشرفته، به سمت استاندارد کردن تعاریف و مناسبات مالی گام برداریم. اجرای اصل کتاب cpt، توسعه واقعی خدمات بیمه ای به سمت تعرفه های بخش خصوصی و اجرای استانداردهای حرفه ای فیزیوتراپی متناسب با نقش حرفه ای آن در جهان مصادیق چنان نقشه راهی می تواند باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1287

به "بیمه های پایه باعث افزایش پرداختی مردم می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیمه های پایه باعث افزایش پرداختی مردم می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید