خواب بازار خودرو در عصر کرونا
به گزارش تور ارمنستان، این روز ها که سایه کرونا همچنان بر سر کشور سنگینی می کند، بازار خودرو نیز به نوعی تعطیل است و کمتر کسی میل به خرید و فروش دارد. بنابر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، کسب و کار های پرریسک به خصوص در تهران فعلا اجازه فعالیت ندارند و در این بین، نمایشگاه های خودرو نیز مشمول همین قاعده هستند. از همین رو عملا بازار خودرو طی سال جاری شکل نگرفته و طبعا خرید و فروش خاصی نیز در این ایام انجام نشده است.
به گزارش دنیای اقتصاد، هرچند در فضای مجازی و سایت های آگهی دهنده، به ظاهر معاملات خودرو در جریان است؛ اما به نظر می رسد با توجه به بسته بودن مراکز شماره گذاری و دفترخانه ها، آنجا نیز خرید و فروش خاصی انجام نمی شود.
از آن سو خودروسازان نیز به تازگی تولید خود را از سر گرفته و در سال جدید فعلا هیچ فروش فوری و پیش فروشی را انجام نداده اند. در نتیجه این موضوع و همچنین تعطیلی بازار خودرو، منحنی دقیقی نیز از قیمت خودرو ها قابل ارائه نیست؛ کما اینکه برای نرخ کارخانه ای خودرو ها هم فعلا تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است. البته اگر نرخ های ارائه شده در سایت ها و شبکه مجازی را ملاک قرار بدهیم، به نظر می رسد بحران کرونا تا حدی به شکسته شدن قیمت ها منجر شده است.
البته این به آن معنا نیست که قیمت خودرو های داخلی افت سنگینی را تجربه کرده باشد. در واقع به نظر می رسد شیوع ویروس کرونا در کشور، بیش از آنکه به کاهش قیمت بینجامد، از ثبت رکورد های جدید قیمتی جلوگیری کرد. منحنی قیمت در بازار خودروی کشور طی بهمن ماه صعودی شدید را تجربه کرد و پیش بینی می شد در اسفند و با توجه به شکل گیری بازار شب عید، قیمت ها بالاتر نیز بفرایند.
این در حالی بود که با اعلام خبر رسمی ورود کرونا به ایران در آخرین روز بهمن، فرایند حضور و فعالیت شهفرایندان در بازار خودرو به تدریج کم و کمتر شد. در واقع هر چه جلوتر رفت، ایرانی ها بیشتر کرونا را جدی گرفتند و در این بین، خیلی ها نیز که قصد خرید و فروش خودرو داشتند، ترجیح دادند آن را به آینده موکول کنند. در نتیجه این فرایند، تقاضا در بازار خودرو افت کرد و قیمت ها نیز تا حدی پایین آمد؛ اما نه آن زمان و نه حالا که کرونا به دو ماهگی اش در ایران نزدیک شده، قیمت ها افت چشمگیری را به خود ندیدند.
این البته در حالی است که به نظر می رسد اگر کرونا وارد ایران نمی شد، قیمت ها در اسفند ماه رشد چشمگیری را به خود می دید و ادامه آن به امروز نیز می رسید. در واقع کرونا به نوعی اجازه نداد منحنی قیمت خودرو های داخلی از آنچه بود، بالاتر برود. تا قبل از داستان کرونا، بازار خودرو در حال درنوردیدن مرز های قیمتی بود، تا جایی که خودرویی مانند پراید، به نزدیکی های 73میلیون تومان رسید و پژو 405 هم تا مرز 120 میلیون تومان پیش رفت. قیمت همین دو مدل خودروی قدیمی که اتفاقا تا چندی دیگر قرار است از رده خارج شوند، به خوبی نشان می دهد بر بازار خودرو قبل از آمدن کرونا به کشور، چه گذشته است.
در حال حاضر نیز اگر خبری از اوج گیری قیمت خودرو های داخلی نیست، این موضوع با تعطیلی بازار و کاهش تقاضا (ناشی از شیوع کرونا) در ارتباط است. در واقع به نظر می رسد اگر ترس شهفرایندان از ابتلا به کرونا نبود، بازار خودرو در نیمه دوم فروردین احتمالا باز هم اوج می گرفت.
فعلا، اما کرونا همچنان جولان می دهد و از همین رو کمتر کسی رغبت به خرید و حتی فروش در این شرایط دارد. به هر حال خرید خودرو معمولا نیاز به بازدید مشتری دارد، اما با توجه به داستان کرونا و فاصله گذاری اجتماعی، خیلی ها از بیم ابتلا به این بیماری ترجیح می دهند در آینده اقدام به خرید کنند. همین موضوع به نوبه خود سبب شده خرید و فروش خودرو در فضای مجازی نیز چندان رونقی نداشته باشد.
حال این پرسش مطرح است که سرنوشت قیمت پس از بازگشایی نمایشگاه های خودرو و فعال شدن بازار، چه خواهد شد؟ آیا منحنی قیمت خودرو ها فرایندی با ثبات و حتی رو به نزول را طی می کند یا سر به صعود خواهد گذاشت؟
برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید جواب این سوال را بیابیم که بحران کرونا در کشور تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و به عبارت بهتر، شهفرایندان چه زمانی از ترس ابتلا به این ویروس خلاص و روی به بازار خودرو خواهند آورد. کمتر کسی البته پاسخ این پرسش را می داند، چه آنکه برخی می گویند تا اواسط خرداد به شرایط بهتری خواهیم رسید و برخی نیز معتقدند بحران کرونا حتی تا پاییز نیز ادامه خواهد داشت. به هر حال کرونا هر زمان که خاتمه یابد و به عبارت بهتر، هر وقت ترس شهفرایندان از این ویروس بریزد، آن نقطه می تواند شروع داستان جدیدی از ثبات، کاهش یا افزایش قیمت ها باشد؛ هرچند به اعتقاد بیشتر کارشناسان، بازار خودرو در پساکرونا، احتمالا با رشد قیمت همراه خواهد بود.
این پیش بینی از آن جهت است که علائم مثبت اقتصادی و سیاسی برای کاهش قیمت انواع کالا از جمله خودرو، دیده نمی شود. رشد قیمت در بازار های ارز و سکه، تحریم و کاهش قیمت جهانی نفت که به افت درآمد های ارزی کشور می انجامد و همچنین تورم انتظاری، فاکتور های اثرگذاری هستند که به نظر می رسد قیمت خودرو از ناحیه آن ها رشد خواهد کرد.
از آن سو البته هنوز تکلیف دستورالعمل قیمت گذاری خودرو برای سال 99 نیز مشخص نشده است. طبعا هر گونه تصمیم دولت در این ماجرا می تواند بر سرنوشت قیمت خودرو ها در بازار اثرگذار باشد. کارشناسان معتقدند ادامه سیاست قیمت گذاری دستوری می تواند به رشد قیمت ها (در بازار) دامن بزند؛ اتفاقی که در سال گذشته نیز رخ داد. به گفته آنها، اگر دولت به اجرای مصوبه قیمت گذاری در حاشیه بازار تن دهد، این موضوع می تواند در نهایت و البته به شرط رعایت سایر پارامتر ها (به ویژه عرضه مناسب) به کاهش قیمت ها کمک کند.
منبع: فرارو