رقابت جهانی بر سر فراوری واکسن کرونا؛ کشورهای پیشرو کدامند؟

به گزارش تور ارمنستان، سازمان دنیای بهداشت روز آدینه بیست و چهارم آوریل در تازه ترین موضع نسبت به بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا در دنیا از ابتکار سازمان ملل متحد برای همراه کردن بسیاری از کشورها از جمله فرانسه و آلمان جهت تسریع بخشیدن به فرایند فراوری واکسن، داروهای درمانی و کیت های آزمایش تشخیص بیماری کووید 19 خبر داده است.

رقابت جهانی بر سر فراوری واکسن کرونا؛ کشورهای پیشرو کدامند؟

تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در جریان یک کنفرانس خبری ویدیویی که در آن امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز حضور داشتند، رقم خوردن این نوع همکاری برای هرچه کوتاه تر شدن فرایند ساخت و توزیع عادلانه واکسن، ابزارهای تشخیص و درمان بیماری کووید 19 را تاریخی توصیف نموده است.

جدا از این اقدام هماهنگ که امید می رود بواسطه حمایت های مالی و در سایه همکاری های تنگاتنگ میان قدرت های پیشرو در زمینه ساخت واکسن به نتیجه برسد، بسیاری از کشورها بلافاصله پس از شیوع گسترده بیماری کووید 19 رقابت بر سر فراوری واکسن قطعی این بیماری را شروع کردند.

چین، دومین قدرت مالی جهان که کانون نخست شیوع کرونا در جهان به شمار می رود، از پیشگامان این حرکت است و آمریکا، ابرقدرت مالی جهان نیز به هیچ وجه قصد ندارد در این مسابقه مهم و مشخص نماینده از رقیب خود عقب بیافتد. در آمریکا باید مسئله انتخابات ریاست جمهوری را نیز در نظر گرفت که کشف و فراوری هرچه سریع تر واکسن کرونا می تواند در نتیجه آن بسیار مشخص نماینده باشد.

این رقابت جهانی اما با سوال های زیادی همراه است؛ از جمله اینکه صندلی اروپا در این مسابقه کجاست و قرار است بر چه سکویی بایستد؟ کدام کشورها در زمینه انجام آزمایش های بالینی پیشرفته تر هستند؟ آیا به ساخت وفراوری گسترده واکسن می توان امیدوار بود؟ کدام کشورها در زمینه درمان و معالجه این بیماری تحقیق و پژوهش را شروع نموده اند؟

این گزارش سعی دارد تا به بخشی از سوالات مطرح شده که ذهن شما را نیز درگیر نموده پاسخ بدهد.

در حالیکه حدود نیمی از جمعیت جهان زندگی در قرنطینه را تجربه می نمایند، بعضی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده، فرانسه، آلمان و اسپانیا درصددند تا نخستین گام های تدریجی برای برداشتن محدودیت ها را به زودی شروع نمایند. این درحالیست که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد هشدار داده است که جهان تنها با واکسن از شر کرونا خلاص می گردد و تا پیش از فراوری آن بازگشت زندگی به حالت عادی ممکن نیست.

کشورهای پیشرو در زمینه آزمایش های بالینی واکسن در اروپا کدامند؟

بر اساس داده های سازمان جهانی بهداشت و آژانس اروپایی دارو هم اکنون دو آزمایش بالینی برای یافتن درمان بیماری کووید 19 در اروپا در جریان است که طی روزهای آینده قرار است وارد مرحله نخست خود گردد:

نخستین آزمایش در بریتانیا و توسط محققان دانشگاه آکسفورد انجام شد که طی آن نخستین دوزِ واکسن به 551 فرد داوطلب تزریق شد؛ این آزمایش در حالی اجرایی شد که به همین تعداد افراد نیز بدون آنکه بدانند یک نوع واکسن دیگر درمان مننژیت تزریق شد.

اما دومین آزمایش بالینی که فرایند نهایی خود را طی می نماید در آلمان انجام می گردد. نهاد مسئول برای اعطای مجوز واکسن در دولت فدرال آلمان به لابراتوار بیون تک BioNTech در شهر ماینس برای انجام آزمایش بالینی واکسن به روی 510 داوطلب 18 تا 55 سال چراغ سبز نشان داده است. گفته می گردد نخستین داده های مرتبط با انجام آزمایش های بالینی اواخر ماه ژوئن یا اوایل ژانویه در دسترس خواهد بود.

شانس موفقیت دو واکسن یاد شده که در بریتانیا و آلمان قرار است به صورت بالینی آزمایش گردد هشتاد درصد گزارش شده است.

به این ها باید آزمایش های بالینی در چین و آمریکا را نیز افزود به نحوی که گفته می گردد تا به امروز چهار نمونه واکسن در این دو کشور به مرحله بالینی رسیده اند.

علاوه بر این شمار زیادی از گروه های پژوهشی و علمی در حال تحقیقات تکمیلی برای دستیابی به فرمول ساخت دارو و واکسن بیماری کووید 19 هستند.

در مجموع حدود بیست آزمایش ماقبل بالینی هم اکنون در اروپا جریان دارد که در واقع زمینه لازم را برای تست دارو بر روی انسان فراهم می نماید.

این آزمایش ها در گوشه و کنار اروپا از بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، دانمارک و اسپانیا گرفته تا بلژیک و سوئیس در حال اجرا است؛ مضاف بر اینکه مراحل ابتدایی چندین آزمایش ماقبل بالینی نیز هم اکنون در روسیه شروع شده است.

در فهرستی که از سوی سازمان جهانی بهداشت ارائه شده همچنین به 50 نمونه دیگر واکسن مقابله با بیماری کووید19 اشاره شده که در لابراتوارهای چین، آمریکا و یا ژاپن مراحل آزمایش ماقبل بالینی خود را سپری می نمایند.

این رقابت علمی در حالی با صرف هزینه های بسیار سنگین در بین کشورهای پیشرفته جهان جریان دارد که تا به امروز بیش از 193 هزار نفر در سراسر جهان به دلیل ابتلا به بیماری کووید 19 جان خود را از دست داده اند.، یورونیوز

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 362

به "رقابت جهانی بر سر فراوری واکسن کرونا؛ کشورهای پیشرو کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت جهانی بر سر فراوری واکسن کرونا؛ کشورهای پیشرو کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید