تور دبی ارزان: روابط عربستان و امارات در سراشیبی سقوط

به گزارش تور ارمنستان، یک مرکز تحقیقاتی عربی با تاکید تشدید رقابت میان ابوظبی و ریاض اظهار داشت که پیش بینی می گردد که روابط این دو کشور با یکدیگر رو به افول است.

تور دبی ارزان: روابط عربستان و امارات در سراشیبی سقوط

با تور دبی ارزان در زیباترین سواحل خلیج فارس استراحت کنید و شهری پر زرق و برق، بین‌المللی و پیشرفته را سیاحت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از الخلیج الجدید، پلتفرم تحقیقاتی عربی اسباب اعلام نمود که پس از تهدیدهای متداول مربوط به انقلاب های بهار عربی به نظر می رسد روابط نزدیک عربستان سعودی و امارات رو به افول است؛ چراکه ماهیت رقابتی میان این دو کشور باعث می گردد که هر یک از طرفین ملاحظات ملی و داخلی را در اولویت قرار دهند.

این پلتفرم تحقیقاتی در گزارشی نوشت که تمایل کشورهای وابسته به نفت خلیج فارس برای تنوع بخشیدن به منابع مالی، رقابت بین آنها را افزایش می دهد، بدین ترتیب رقابت مالی میان عربستان و امارات ادامه می یابد و ممکن است هر از گاهی هم تشدید گردد.

به نظر می رسد ریاض و ابوظبی در دنیای مالی، خود را برای رقابت طولانی مدت آماده می نمایند و هر دو طرف ضمن کوشش برای استفاده از نقاط ضعف نسبی یکدیگر، سیاست های خود را تغییر داده و انگیزه هایی برای جذب مشاغل و گردشگران ایجاد می نمایند.

حملات عربستان

این گزارش تاکید نمود که طی چند ماه گذشته عربستان سعودی در موارد متعددی نشان داده که با توجه به افزایش جمعیتی و تکیه به درآمدهای غیرنفتی از تصرف رهبری مالی در منطقه چشم پوشی نخواهد نمود.

عربستان سعودی در تاریخ 16 فوریه اعلام نمود اگر شرکت های خارجی نمایندگی منطقه ای خود را به عربستان منتقل ننمایند، در خطر از دست دادن قراردادهای سودآور خود خواهند بود، اقدامی که می تواند به اسم کوششی برای کاهش سلطه امارات به اسم مرکز تجاری شورای همکاری خلیج فارس تعبیر می گردد. کاملا بدیهی است که در منطقه ای که به سمت آینده پس از نفت می رود، طرح های متنوع امارات و عربستان سعودی مطمئنا رقابت بیشتری بین آن ها ایجاد می نماید.

با توجه به اینکه بخش دولتی عربستان موتور اصلی پروژه های توسعه ای در این کشور را نشان می دهد، محرومیت از قراردادهای دولتی عملاً به معنای خروج از بازار عربستان است که از نظر مالی تقریباً دو برابر بازار امارات است.

دولت سعودی در 3 ژوئیه 2021 تصمیمی صادر کرد که بر اساس آن محصولات فراوری شده در منطقه ها آزاد از مزایای گمرکی قابل اعمال بین کشورهای حوزه خلیج فارس محروم می شوند. این تصمیم که با هدف حمایت از بومی سازی فراوریات صنعتی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ترویج شد، صراحتا صادرات امارات را هدف قرار می دهد.

بدین ترتیب پیامدهای این رقابت آشکار شد تا جایی که در پی وضع محدودیت های تجاری ریاض علیه امارات، صادرات کالاهای این کشور به عربستان به شدت کاهش یافت. بر اساس داده ها، واردات عربستان از امارات به 3.07 میلیارد ریال (817.5 میلیون دلار) کاهش یافته، در حالی که در ژوئن گذشته 4.56 میلیارد ریال (1.22 میلیارد دلار) بوده است.

بعلاوه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی میخواهد با غول های هوانوردی در منطقه، به ویژه شرکت های اماراتی مقابله کند.

اظهارات ولیعهد سعودی در مورد استراتژی اتصال بین سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا رقابت با امارات و قطر در خاورمیانه را نشان می دهد. استراتژی شروع شده به وسیله ولیعهد سعودی بعلاوه در پی ارتقای کلیه خدمات و وسایل حمل و نقل، تقویت سیستم خدمات لجستیک و موارد حمل و نقل مدرن برای حمایت از فرایند توسعه جامع در عربستان است. به اعتقاد ولیعهد سعودی این استراتژی به عربستان این امکان را می دهد که از موقعیت جغرافیایی خود که میان سه قاره است، برای متنوع سازی اقتصاد خود سرمایه گذاری کند.

امارات چالشی برای عربستان

گزارش پلتفرم تحقیقاتی اسباب اعلام نمود که علی رغم جدی بودن اقدامات عربستان سعودی، امارات متحده عربی در حال تن دادن به کوشش های عربستان برای حذف آن از موقعیت خود به اسم یک مرکز تجاری پیشرو در منطقه خلیج فارس نیست و این امر پیش بینی می گردد که حداقل تا چند سال آینده به همین شکل باقی بماند.

این گزارش نشان می دهد که امارات متحده عربی از رجحان اقتصاد عربستان بر اقتصاد خود از نظر فرصت های رشد مربوط به جمعیت ، عامل جغرافیایی و منابع زیادی که در اختیار عربستان سعودی است ، مطلع است به همین علت در حال رقابت با عربستان در زمینه اقتصاد نیست اما اطمینان حاصل می نماید که به اسم یک مرکز مدیریت کسب و کار در منطقه باقی می ماند.

امارات متحده عربی نسبت به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس در فراهم آوردن شرایط مناسب برای ایجاد محیط تجاری مجذوب کننده برای شرکت های بین المللی رجحان دارد. در حالی که رتبه عربستان در سهولت انجام مشاغل در سطح دنیای در سال گذشته از 92 به 62 رسید و هنوز از رتبه امارات متحده عربی که رتبه 16 دنیا را دارد، فاصله دارد.

بر اساس این گزارش ، امارات متحده عربی بعلاوه برای تقویت استقلال مالی خود از عربستان سعودی کوشش خواهد نمود که این را می توان در دفاع اخیر از سهم بازارخود در سازمان کشورهای صادرنماینده نفت (اوپک) مشاهده کرد.

رقابت عربستان و امارات برای قدرت نرم

بر اساس این گزارش رقابت عربستان و امارات متحده عربی تنها به رهبری مالی محدود نمی گردد.در اوایل سپتامبر جاری خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ گزارش داد که شبکه های خبری سعودی مانند العربیه و ام بی سی وابسته به شاهزاده محمد بن سلمان در حال خروج از دبی و بازگشت به ریاض هستند. خبرگزاری بلومبرگ اعلام نمود که به کارکنان شبکه های العربیه و الحدث طرح انتقال از دبی به ریاض ابلاغ شد. این اقدام در چند مرحله صورت می گیرد و هدف فراوری 12 ساعت برنامه های خبری از ریاض با فرا رسیدن ژانویه 2022 خواهد بود. از بقیه کارمندان هم برای انتقال تدریجی به ریاض حمایت خواهد شد.

با تشدید فضای رقابت مالی عربستان و امارات، قطر و عمان در حال نزدیک شدن به دولت سعودی هستند. این راه را برای یک تغییر ژئوپلیتیک وسیع تر از همکاری مالی باز می نماید.

سفر اخیر سلطان هیثم بن طارق سعید به عربستان سعودی ، مسقط را در اردوگاه سعودی محکم نموده است. بعلاوه دوحه روابطی با ریاض برقرار نموده ، همانطور که در سفرهای مکرر شیخ تمیم بن حمد امیر قطر ، به عربستان سعودی مشهود است.

آینده روابط امارات با عربستان

با وجود اختلافات جدی و واقعی میان امارات و عربستان، همکاری میان این دو کشور هم وجود دارد ، چراکه هر دو منافع مشترکی را دارند. این دو کشور در مورد دستیابی به توافق هسته ای ایران، نفوذ ترکیه در منطقه نگرانی مشترکی دارند. بدین ترتیب پیش بینی می گردد که با وجود تنش ها و اختلافات میان این دو کشور، همکاری منطقه ای آن ها ادامه یابد.

اختلافات دیرینه میان ابوظبی و ریاض با وجود همکاری در بسیاری از موضوعات مهم استراتژیک ادامه دارد و هرازگاهی این اختلافات تشدید می گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1222

به "تور دبی ارزان: روابط عربستان و امارات در سراشیبی سقوط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور دبی ارزان: روابط عربستان و امارات در سراشیبی سقوط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید