نقل و انتقال اقتصادی؛ بزرگترین مشکل توسعه روابط تجاری ایران و سوئد

به گزارش تور ارمنستان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئد گفت: پیش از شروع دور دوم تحریم ها بانک های بزرگ سوئدی مانند SE banken یکی از بزرگترین بانک های این کشور، بانک نوردیا (Nordia) که بانک مشترک دانمارکی - سوئدی است و Swedbank با ایران همکاری داشتند اما با شروع تحریم ها دیگر فعالیت خود را متوقف نموده اند و هیچ تراکنش و نقل و انتقال پولی صورت نمی گیرد. بنابراین تجار مجبور هستند از مبادلات غیرمستقیم به وسیله صرافی یا مبادله تهاتری استفاده نمایند.

نقل و انتقال اقتصادی؛ بزرگترین مشکل توسعه روابط تجاری ایران و سوئد

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ ارزان از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

عبدالرضا رضایی هنجنی در خصوص روابط تجاری ایران و سوئد گفت: در سال 2017 مجموع تجارت ایران و سوئد 307 میلیون دلار بود که 154 میلیارد دلار آن واردات و 153 میلیارد دلار آن صادرات ما به این کشور بود. بیشتر کالاهای صادراتی ما شامل خرما، انجیر، فرش، ادویه جات، پوشاک و... است در حالی که بیشتر واردات ما شامل ماشین آلات و دانش تکنولوژی در حوزه هایی مانند ماشین آلات، خودروهای سنگین، صنعت بسته بندی، مخابرات و برق است.

وی ادامه داد: در سال 2018 حجم تجارت ما به جای کاهش، با افزایش رو به رو بود و به 336 میلیون دلار رسید البته یکی از دلایل آن پرداخت های قبل از بحث تحریم است. اما در سال 2019 حجم تجارت ما به دلیل تاثیر تحریم ها با افت چشمگیری روبه رو شده است چون بیشتر شرکت هایی که با ایران کار می نمایند مبادلات خود با ایران را به جهت توقف همکاری های بین بانکی، اگر نگوییم صفر به حداقل ممکن کاهش داده اند.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئد توضیح داد: پیش از شروع دور دوم تحریم ها بانک های بزرگ سوئدی مانند SE banken یکی از بزرگترین بانک های این کشور، بانک نوردیا (Nordia) که بانک مشترک دانمارکی - سوئدی است و Swedbank با ایران همکاری داشتند. اما با شروع تحریم ها دیگر فعالیت خود را متوقف نموده اند و هیچ تراکنش و نقل و انتقال پولی صورت نمی گیرد. بنابراین تجار مجبور هستند از مبادلات غیرمستقیم به وسیله صرافی یا مبادله تهاتری استفاده نمایند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه مسائل ایران با سوئد در حوزه تجارت به جهت تحریم های شدید آمریکا است و طرفین مشکل دو جانبه اقتصادی یا سیاسی ندارند، گفت: شرکت های سوئدی علاقه بسیار زیادی به همکاری با ایران دارند و به نوعی بازار ما را باور دارند اما مسائلی که در حوزه نقل و انتقال پولی وجود دارد مانع این کار شده است. از سویی حجم تجارت ایران و سوئد در مقابل حجم تجارت این کشور با آمریکا بسیار ناچیز است.

وی اظهار داشت: با این وجود این کشور سختگیری های زیادی برای ما اعمال ننموده و در سوئد مشکل دارایی های بلوکه شده نداریم. همچنین در این کشور حساب بانکی کسانی که مقیم این کشور هستند و یا ایرانیانی که قبلا حساب باز نموده بودند بدون هیچ مسئله ای فعال است اما حساب جدیدی برای ایرانیان باز نمی گردد و این برای دانشجویان مشکل آفرین شده است.

هنجنی در خصوص پیوستن سوئد به اینستکس گفت: سوئد یکی از شش کشوری است که اخیرا به این ساز و کار اقتصادی پیوسته است البته نباید فراموش کرد که این مکانیزم بیشتر جنبه نمایشی دارد تا اجرایی؛ چون از همان ابتدا نیز تعریف واضحی نداشت و حالا که نفت ما از مبادلات طرفین حذف شده است، صادرات ما به اتحادیه اروپا نمی تواند واردات ما را پوشش بدهد.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئد با بیان اینکه بیشتر کالاهای وارداتی از سوئد جنبه مولد دارند، گفت: یکی از ویژگی های تجارت ما با سوئد این است که بیشتر کالاهای سرمایه ای و تکنولوژی وارد می کنیم و بخش اعظم آنها مولد و در خدمت بازار کار هستند. برای نمونه کامیون های ولوو که از این کشور وارد می کردیم برای سال ها بدون هیچ مسئله ای فعالیت می کردند که البته در حال حاضر واردات آن متوقف شده است. همچنین با وجود آنکه قطعات این خودروی سنگین شامل تحریم نیست، بازهم به دلیل مسائل حمل و نقل پول دچار چالش شده است.

وی در خصوص جامعه ایرانیان مقیم در سوئد گفت: ما در این کشور تقریبا 100 هزار ایرانی مقیم و 20 هزار موقت داریم که بخش اعظم آنها از گروه های فرهیخته جامعه سوئد هستند که بیشتر به شغل استادی دانشگاه، وکالت و مدیریت شرکت ها مشغول به کارند اما با وجود برگزاری جلسات گوناگون با آنها، این گروه به جهت فشار تحریم ها بعضا با محافظه کاری با ایران کار می نمایند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 150

به "نقل و انتقال اقتصادی؛ بزرگترین مشکل توسعه روابط تجاری ایران و سوئد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقل و انتقال اقتصادی؛ بزرگترین مشکل توسعه روابط تجاری ایران و سوئد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید