روستای دیورش، منطقه ای بکر و سرسبز در گیلان

به گزارش تور ارمنستان، روستای دیورش (Divrash) از جاذبه های گردشگری رودبار در استان گیلان است. این روستا با مردمی خون گرم و طبیعتی بکر و دست نخورده، یکی از برترین مقاصد سفر در شمال کشور به شمار می آید. این روستا از توابع بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار، در هفت کیلومتری توتکابن قرار گرفته است و یکی از زیباترین منطقه ها طبیعی استان گیلان است.

روستای دیورش، منطقه ای بکر و سرسبز در گیلان

آثار تاریخی کشف شده در منطقه دیورش، نشان می دهند که قدمت این روستا به 500 سال قبل بازمی گردد. جنگل های سرسبز و متراکم از سمت شرق و شمال، دیورش را احاطه نموده اند. رودخانه ای زیبا و خروشان از میان روستا عبور می نماید و همانند شاهرگی حیاتی، باعث زنده ماندن دیورش و سرسبزی و طراوت آن شده است. این رودخانه از چشمه سفید آب سرچشمه می گیرد. درختان بلند قامتی همانند توسکا، بلوط، راش، افرا و چنار و میوه های جنگلی نظیر زالزالک، ازگیل، آلوچه، خرمالو و گلابی وحشی، مراتع سرسبز و چشم نواز دیورش را تشکیل داده اند. تا چشم کار می نماید درخت می بینید و سکوت زیبای جنگل.

آب و هوای روستا

موقعیت مکانی دیورش در ارتفاعات، این منطقه را به سکونتگاهی خارق العاده در فصل های گرم سال در شمال کشور تبدیل نموده است. آب و هوای روستای دیورش، کوهستانی و مرطوب است و بادهای قالب از سمت شمال به داخل روستا می وزند.

برترین زمان سفر

بهار و تابستان، برترین زمان سفر به روستای زیبای دیورش هستند، زیرا در فصل های سرد سال به علت وجود بارندگی و سنگلاخی و شیب دار بودن مسیر، سفر به این منطقه سخت است.

جاذبه های گردشگری دیورش

جنگل نورچشمه

گشت و گذار در جنگل نورچشمه با آب و هوایی دلچسب، کلبه های چوبی، چشمه ای پر آب و زیبا و در نهایت غار دیورش، خاطره ای فراموش نشدنی برای شما رقم خواهد زد. پس از رسیدن به روستای دیورش در چند کیلومتری شیرکوه، سفر خود را در مسیر پاکوب جنگل شروع کنید و با گوش جان سپردن به صدای پرندگان، مسیر خود را ادامه دهید تا به نورچشمه برسید. در سفر به این منطقه باید مراقب حیوانات وحشی باشید.

غار نورچشمه

غار رمزآلود نورچشمه، یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری دیورش در عمق جنگل واقع شده است. مسیر رسیدن به این غار از عمق جنگل با پس زمینه قله با ابهت درفک، مسیری سخت و سنگلاخی است، اما مطمئن باشید که به محض رسیدن به غار، تمام سختی های راه را فراموش خواهید کرد. با پیشروی در مسیر جنگلی شیب دار به سمت بالا، کم کم دهانه غار نمایان می گردد. با رسیدن به غار نورچشمه، وقتی به آرامی از روی سنگ ها پایین می روید، آب بسیار سرد و آرام درون غار را خواهید دید. عمق آب در این غار بسیار زیاد است و برای جلوتر رفتن، باید شنا بلد باشید. در کنار این غار، حفره ای واقع شده است که محل زندگی خفاش ها است.

رودخانه و سرچشمه سفیدآب

سرچشمه پرآب سفیدآب، یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی دیورش است. برای رسیدن به این چشمه که آب بسیار سردی دارد، باید در مسیری خاکی از روستای دیورش، پیاده روی کرد. منظره ها اطراف رودخانه تا سرچشمه سفیدآب، واقعا شگفت انگیز هستند. به همراه داشتن کفش مناسب کوهپیمایی را از قلم نیاندازید. آب سرچشمه سفید آب دیورش، یکی از برترین و گواراترین آب هایی است که تا به امروز نوشیده اید. به این سرچشمه، طلای ناب شهرستان رودبار می گویند و بسیاری از روستاهای رودبار و بخش رحمت آباد، آب خود را از آن تامین می نمایند.

اقامت در روستای دیورش

در روستای دیورش چند اقامتگاه بومگردی وجود دارد که میتوانید شب را در آنها سپری کنید. بعلاوه اگر نمی خواهید شب را در روستا بمانید امکان اجاره ویلا در رودبار برای مسافران وجود دارد.

دسترسی

برای دسترسی به روستای دیورش می بایست به وسیله جاده قزوین به رشت، از البرز و قزوین گذشته تا به استان گیلان وارد شوید. زمانی که به آزادراه قزوین-رشت وارد میشوید بعد از طی زمان 15 دقیقه ورودی توتکابن را میبینید. بعد از اینکه به توتکابن وارد میشوید پس از 5 دقیقه رانندگی به جاده ای فرعی میرسید که آسفالت است و منظره ها زیبایی از طبیعت منطقه توتکابن را به شما هدیه میدهد. پس از ده دقیقه به روستای شیرکوه رسیده و با گذر از مجاورت مسجدی به روستای دیورش خواهید رسید.

آدرس: استان گیلان، رودبار، 3.5 کیلومتری روستای شیرکوه، 7 کیلومتری مرکز بخش توتکابن

منبع: گردشبان
انتشار: 19 شهریور 1402 بروزرسانی: 19 شهریور 1402 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1693

به "روستای دیورش، منطقه ای بکر و سرسبز در گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای دیورش، منطقه ای بکر و سرسبز در گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید