ساخت زائرسرای ارزان قیمت به معنی فراوری بافت فرسوده است

به گزارش تور ارمنستان، خبرنگاران/خراسان رضوی عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: زائر سرای ارزان قیمت مانند مسکن مهر که فراوری بافت فرسوده بود، در حال حاضر ساختن این اماکن اقامتی به معنی فراوری بافت فرسوده است.

ساخت زائرسرای ارزان قیمت به معنی فراوری بافت فرسوده است

به گزارش خبرنگاران، دکتر غلام حیدر ابراهیم بای سلامی امروز 21 بهمن ماه در سمینار تخصصی آینده گردشگری در مشهد که در پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار گردید، اظهار کرد: ساخت زائرسرای ارزان قیمت یک تصمیم بدون کارشناسی است، زیرا ما دوست داریم که زائران به راحتی، با عزت و کرامت به زیارت بیایند و اگر هر زائری می خواهد به مشهد بیاید باید تکریم گردد.

وی با عنوان این مثال که به جای اینکه سیل به مزرعه ما یاری کند خانه ما را هم خواهد برد، افزود: منظور از انتقاد از زائرسرای ارزان قیمت این است که اگر به آنچه ساختیم توجهی نگردد و کارشناسی مالی نداشته باشد با ساخت زائر سرای ارزان قیمت تنها بافت فرسوده ایجاد خواهد شد.

بای سلامی با بیان اینکه شرایط اطراف حرم رضوی، ناشی از برنامه ریزی نادرست ما بوده است اضافه نمود: متاسفانه شرایط از این بدتر هم خواهد شد، در حال حاضر هر برنامه ریزی نمی تواند درست باشد، حتی بعضی برنامه ها بهتر است اصلا اجرا نگردد.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه باید از پارادایم های معنوی عبور کنیم و نگاه های یک بعدی نمی تواند مناسب واقع گردد، اعلام کرد: باید مطالعات تطبیقی داشته باشیم، ما مخالف با ارزان بودن این زائرسراها نیستیم اما منظور این است که مصالح و زمین طوری برای این زائرسراها ایجاد می گردد تا برای مسافر ارزان در آمده و بعدا این زائرسراها دور ریخته می گردد.

وی افزود: اگر به جای عنوان گردشگری زیارت گردشگری مذهبی را به کار ببریم، یک نوار تفکیک شده ایجاد کردیم، زیرا شفاف ترین مفهومی که از مذهب برداشت می گردد مفهوم شیعه و سنی است و این موضوع باعث شده فاحش ترین اشتباه مبنی بر این که مشهد فقط مال شیعیان است ایجاد گردد. بهتر است که بگوییم گردشگری زیارت و آستان قدس رضوی نیز برنامه ریزی خود را برای ورود یک میلیارد مسلمان انجام دهد.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه از بین 10 کشور خارجی که به ایران وارد می آیند، هیچ کدام اروپایی نیستند، گفت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی عنوان نموده که سرانه هزینه سلامت هر مشهدی 300 هزار تومان بیشتر از سایر نقاط ایران است و این موضوع یعنی اینکه در واقع مجاور برای زائر خرج می نماید و در واقع عده ای در بخش سلامت یا هتل ها از گردشگری سلامت سود می برند.

وی افزود: درحال حاضر در مشهد گردشگری سلامت معطوف به گردشگری پزشکی است و مولفه های دیگر آن مغفول واقع شده است، و پزشکان هیچ تحلیل دیگری در این زمینه ندارند.

بای سلامی در مورد تعداد هتل های ایران مطرح نمود: در سال 94، تعداد هزار و 77 هتل در ایران وجود داشت که از این تعداد 29 هتل پنج ستاره بودند، متاسفانه این تعداد کم از هتل های پنج ستاره فاجعه است.

بای سلامی با بیان اینکه 30 سال از دنیا در حوزه گردشگری عقب هستیم، توضیح داد: این موضوع بدان جهت است که در این زمینه از ضعف فکری و ضعف نظری برای نظریه پردازی روبه رو هستیم و چون پول نفت وجود دارد هیچ وقت گردشگری مورد توجه قرار نمی گیرد.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری یادآور شد: تیم مالی دولت متوجه درآمدزایی از گردشگری نیست و فقط از 7 آیتم آن به صنعت ریلی توجه می گردد، این درحالی است که عنوان نموده بودیم تا گردشگری باید در راس برنامه ششم توسعه قرار گیرد.

وی با اشاره به نادیده دریافت صنعت گردشگری در لایحه ششم توسعه، توضیح داد: مجلس بهتر از دولت در این خصوص عمل کرد و کمیسیون فرهنگی مجلس و آقای پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی توانست گشایش های ویژه ای در این خصوص انجام دهد، همچنین رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی هایشان اشاره نموده بودند که باید گردشگران خارجی 5 برابر افزایش یابند که این موضوع خود نشان از اهمیت صنعت گردشگری در ایران است.

بای سلامی با بیان اینکه گردشگری در حال حاضر بزرگترین پدیده جامعه مدرن است، اضافه نمود: در این پدیده بسیار محل تامل، تحقیق و مطالعه وجود دارد و متاسفانه ما در این زمینه دچار فقر علمی و نظری هستیم.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: گردشگری کنونی در ایران سنتی، محدود و پراکنده است و باید از بعضی تحلیل ها و پارادایم های موجود رها شویم چون بسیاری از این ها ما را معطل خودشان نموده اند. گردشگری در ایران تقاضا محور بوده و دارای یک فضای محدود است، باید به سمتی برویم که گردشگری عرضه محور باشد.

وی افزود: فضای گفتمان گردشگری باید شروع گردد و این فضایی که پسامدرن تر شده است را به سمع و نظر افراد مختلف برسانیم تا بتوانیم به پارادایم های جدید و مفاهیم دقیق تر برسیم.

بای سلامی با بیان این که جامعه شناسی از گردشگری بسیار پیچده تر است، افزود: گردشگری از مرزها گذشته و باید بیشتر در این زمینه مفهوم سازی کرد، در گردشگری مفاهیم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مالی بسیار تاثیرگذار است که حتی بعضی عقیده دارند مفاهیم سیاسی بیشتر از سایر مفاهیم تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر باید 5 تا 6 برابر هتل های موجود در مشهد ساخته گردد تا امکان بستن تور مهیا گردد، اعلام کرد: باید گردشگری زیارت در مشهد را از طریق تورها، علمی و تخصصی کنیم.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: امر مقدس، فروشی نیست اما می گردد آن را بر پایه عزت، هویت و معرفت برنامه ریزی کرد به طور مثال می توان به قونیه در ترکیه اشاره نمود، آیا قبل از اینکه گردشگری رخ دهد کسی قونیه، سماع و عرفان را می شناخت؟

وی در مورد تاثیرات انتخاب مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت دنیا اسلام در صنعت گردشگری گفت: اصل این کار خوب است و اگر بتوان با این موضوع، حساسیت و گفت وگو ایجاد کرد، می تواند راه های زیادی را برای افزایش گردشگری باز گردد.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مورد برجام و افزایش میزان گردشگر خارجی در ایران یادآور شد: برجام پیروزی بزرگی بود تا عده ای این را بپذیرند که از مرحله جنگ به مرحله مذاکره رسیدیم و این موضوع ایران را در تصور گردشگران، صلح طلب معرفی کرد، در سند برجام ممکن است ضعف هایی دیده شده باشد اما هنوز همه چیز را نمی توان پیش بینی کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 226

به "ساخت زائرسرای ارزان قیمت به معنی فراوری بافت فرسوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت زائرسرای ارزان قیمت به معنی فراوری بافت فرسوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید