سرطان از کجا می آید؟

به گزارش تور ارمنستان، در کشور ما پس از بیماری های قلبی عروقی دومین دلیل مرگ است. حدود 12 درصد مرگ و میرها مربوط به این بیماری است. به گزارش سازمان جهانی بهداشت سال 2005 در اثر این بیماری 47 هزار مورد مرگ در ایران رخ داده که از این تعداد 27 هزار مورد کمتر از 70 سال سن داشته اند. این بیماری با درمان مشکل و پیشگیری آسان چیزی نیست جز سرطان.

سرطان از کجا می آید؟

سرطان از کجا می آید؟

در کشور ما پس از بیماری های قلبی عروقی دومین دلیل مرگ است. حدود 12 درصد مرگ و میرها مربوط به این بیماری است. به گزارش سازمان دنیای بهداشت سال 2005 در اثر این بیماری 47 هزار مورد مرگ در ایران رخ داده که از این تعداد 27 هزار مورد کمتر از 70 سال سن داشته اند. این بیماری با درمان مشکل و پیشگیری آسان چیزی نیست جز سرطان.

سرطان اینجا، آنجا، همه جا

در خانه، محل کار، محل های عمومی و محیط اطراف ما عوامل سرطان زای متعددی وجود دارد. شناخت این عوامل سرطان زا و کنترل و کاهش میزان تماس با آنها در پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر است. البته مواد سرطان زا یا کارسینوژن در همه موارد هم ایجاد سرطان نمی نمایند. عوامل دیگری مانند میزان، غلظت، طول مدت تماس، شرایط سلامت فرد و سابقه خانوادگی در ایجاد سرطان نقش دارد.

آنالیز ها نشان داده که دو سوم سرطان ها به وسیله عوامل سرطان زای محیطی مانند آلودگی هوا، سوخت های دیزلی، مواد شیمیایی، پرتوها، نور خورشید، عفونت و بیماری های واگیر، بی تحرکی و رژیم غذایی نامناسب و سیگار ایجاد می گردد.

سیگار و سرطان

چهارهزار ماده شیمیایی در دود سیگار شناسایی شده است که بیش از 60 موردشان سرطان زا هستند. سیگار تقریبا به تمام اندام های بدن آسیب می رساند و با 12 نوع سرطان و 30 درصد مرگ و میرهای ناشی از آن ارتباط دارد. اگر سیگار می کشید، برای پیشگیری از سرطان هر چه زودتر سیگار را ترک کنید. طبق مطالعات و آنالیز های صورت گرفته سیگار عامل ایجاد سرطان ریه، حنجره، تومورهای دهان و دندان، گلو، مری و مثانه است و به نظر می رسد، با سرطان های لوزالمعده، رحم، کلیه، معده و خون هم ارتباط داشته باشد. سیگار عامل حدود 85 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان های ریه است. افرادی که سیگار نمی کشند، بسیار کمتر در معرض ابتلا به سرطان ریه و سایر بیماری ها و آسیب های مربوط به ریه قرار می گیرند.

آلودگی هوا و سرطان

طبق مطالعات و آنالیز های صورت گرفته دوده ناشی از سوخت های دیزلی به احتمال زیاد در انسان ایجاد سرطان می نماید. دود و گاز دی اکسید کربن، مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسید گوگرد و هیدروکربن ها از جمله هیدروکربن های آروماتیک پلی سیکلیک کربنه از ترکیبات خطرناک موجود در سوخت های دیزلی هستند. برای کاهش تماس بهتر است در ساعات و محل های شلوغ و پرترافیک تردد نکنید، پشت اگزور ماشین های سنگین، مانند اتوبوس و کامیون نایستید و دست هایتان را به طور مرتب بشویید.

رانندگان وسایل نقلیه سنگین کارگران معدن، راه سازی، کارکنان راه آهن، کارکنان و تعمیرکاران گاراژها بیشترین تماس را با این مواد دارند. اگر در محل کار در معرض تماس هستید، بهتر است دست هایتان را به طور مرتب بشویید، لباس هایتان را عوض کنید و غذا و مواد خوراکی را از آلودگی دور نگه دارید. از وسایل حفاظت فردی بهره ببرید. بهتر است سیستم تهویه هوا در محل کارتان نصب شده باشد.

ترکیبات خطرناک و سرطان

دی اکسین ها هم یکی از ترکیباتی هستند که در دهه اخیر بحث درباره آنها زیاد است. محققان پس از سال ها آنالیز درباره این مواد به این نتیجه رسیده اند که دی اکسین موجود در چربی های حیوانی و مواد لبنی ممکن است در انسان ایجاد سرطان کند. دی اکسین ها در اثر سوزاندن مواد پلاستیکی و زباله های بیمارستانی آزاد می شوند. دی اکسین موجود در هوا به وسیله گیاهان و پرندگان و چهارپایان وارد چرخه غذایی شده و در بافت چربی تجمع پیدا می نماید. آنالیز ها نشان داده است، حتی افرادی که میزان خیلی کمی دی اکسین مصرف می نمایند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان قرار می گیرند. کاهش تمرکز، اختلال یادگیری، آمادگی برای عفونت و اختلالات کبدی از دیگر عوارض این مواد خطرناک است. خوشبختانه از سال 1970، دی اکسین ها 80 درصد کمتر شده اند و به نظر می رسد که در آینده میزان آنها در محیط کمتر گردد.

کارشناسان بهداشت توصیه می نمایند که ظروف پلاستیکی و بطری های آب را منجمد نکنید چون در این حالت مواد سرطان زای دی اکسین از پلاستیک آزاد شده و آب را آلوده می نماید. به علاوه، غذا را در ظرف یک بار مصرف در ماکروویوگرم نکنید چون ترکیب چربی، حرارت و پلاستیک موجب آزاد شدن این مواد سرطان زا در غذا می گردد.

خودآزمایی تاثیر نور خورشید بر سرطان پوست

آنالیز ها نشان داده است که پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید با بیشتر سرطان های پوست ارتباط دارد. طرز زندگی و اطلاعاتی که در این باره دارید در پیشگیری از سرطان پوست و حفظ سلامت تان موثر است. با پاسخ دادن به پرسش های زیر، میزان اطلاعات تان را درباره خطرات قرار گرفتن در معرض نور خورشید ارزیابی کنید.

1) من سرطان پوست نمی گیرم چون فعالیت های روزمره ام مانند کار، رانندگی، تفریح و تفریح در فضای باز نیست.

1)صحیح 2)غلط

2) آیا ضروری است هنگام بازی فوتبال از کرم ضد آفتاب استفاده کنم، در حالی که تفریحی فوتبال بازی می کنم و فقط سالی یک یا دو بار آفتاب سوخته می شوم؟

1) بله 2) خیر

3) اگر از کرم ضدآفتاب استفاده کنم، می توانم مدت زیادی زیر نور خورشید بایستم؟

1) بله 2)خیر

4) اگر بچه ها لباش بپوشند و هر دو ساعت به دست و پاها و صورت و گردن شان ضدآفتاب بزنند، اشکالی ندارد که تمام روز را در استخر بازی نمایند.

1) صحیح 2) غلط

5) ضدآفتاب با درجه حفاظت 30 دو برابر بیشتر از ضد آفتابی با درجه حفاظت 15 مانع از ورود پرتوهای ماورای بنفش به بدن می گردد.

1) بله 2) خیر

6) چه وقت باید دوباره ضدآفتاب زد؟

1) هر دو ساعت یک بار

2) بعد از عرق کردن پوست و بعد از شنا

3) بعد از پاک کردن و حوله کشیدن به صورت

4) همه موارد

7) برنزه و تیره کردن پوست، راه مناسبی برای محافظت پوست در برابر پرتوهای خورشید است.

1) بله 2) خیر

8) دو اشتباه رایج درباره استفاده از ضدآفتاب چیست؟

1) انتخاب ضدآفتاب باSPF کمتر از 15 و ضدآفتاب نزدن به همه قسمت های پوست

2) استفاده کم از ضدآفتاب و ایستادن طولانی زیر نور آفتاب

9) فرض کنید ضدآفتاب زده اید و از ساعت 12 ظهر تا 2 بعد از ظهر به استخر روباز رفته اید. کدام یک از موارد زیر برای حفاظت از پوست شما مناسب تر است؟

1) نشستن زیر یک سایه بان کتانی

2) رفتن به سایه

3) استفاده دوباره از ضدآفتاب

پاسخنامه

1) گزینه 2 پاسخ صحیح است. پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید از شیشه هم عبور می نماید و در فضاهای بسته هم باید مراقبت های لازم را انجام داد.

2) گزینه 1 صحیح است. آنالیز ها نشان داده است قرار گرفتن گاه به گاه و کم در معرض نور شدید خورشید با سرطان پوست ارتباط دارد.

3) گزینه 2 پاسخ صحیح است. کرم های ضد آفتاب شما را به طور کامل از پرتوهای ماورای بنفش محافظت نمی نمایند. بهتر است زیر نور مستقیم قرار نگیرید و در سایه بایستید. لباس های آستین بلند و کلاه لبه دار و ضد آفتاب با درجه حفاظت بیشتر از 15 بهره ببرید و برای محافظت از چشم ها، عینک آفتابی را از قلم نیاندازید.

4) پاسخ صحیح گزینه 2 است. درجه حفاظت یا SPF نشان دهنده این است که کرم چه مدت زمانی می تواند از پوست شما محافظت کند. در یک روز آفتابی افراد بعد از 15 دقیقه دچار آفتاب سوختگی می شوند و درجه حفاظت 15 به این معنی است که اگر ضد آفتاب به شکل صحیح استفاده گردد، می تواند حدود 225 دقیقه (15×15)یا 3 ساعت و 45 دقیقه از پوست محاظت کند. این زمان در ضد آفتابی با درجه حفاظت 30 بیشتر و 450 دقیقه (30×15) یا 7 ساعت و نیم است. هر چند پزشکان توصیه می نمایند برای حفاظت کامل پوست هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب بزنید.

5) گزینه 2 صحیح است. پرتوهای ماورای بنفش به راحتی از لباس هایی با رنگ روشن عبور می نماید، به ویژه اگر مرطوب باشد. در این موارد، استفاده ضد آفتاب با درجه حفاظت بیشتر از 15 و پوشیدن لباس تیره برای حفاظت از پوست ضروری است.

6) گزینه 4 صحیح است. برای اثربخشی بیشتر ضدآفتاب ها باید هر دو ساعت از ضد آفتاب استفاده کرد. ضد آفتاب های مقاوم به تعریق و ضدآب هم فقط برای 40 دقیقه از پوست محافظت می نمایند. ضدآفتاب بعد از پاک کردن به طور کامل از بین می رود.

7) گزینه 2 صحیح است. برنزه و تیره کردن پوست، آن را در برابر پرتوهای خورشید محافظت نمی نماید و اثری شبیه استفاده از ضد آفتابی با درجه حفاظت 4 دارد. ضمن اینکه ممکن است در این حالت مدت زمان بیشتری بدون پوشش مناسب زیر نور آفتاب قرار گرفته و بیشتر در معرض آسیب قرار بگیرید.

8) گزینه 2 صحیح است. صورت، گردن، دست ها و بازوها و پاها باید هر دو ساعت یک بار به طور کامل با ضدآفتاب پوشانده شوند. ضدآفتاب های ضدآب 80 دقیقه و ضد آفتاب های مقاوم در برابر آب تنها 40 دقیقه از پوست محافظت می نمایند.

9)گزینه 2 صحیح است. هر چند هر سه مورد در محافظت از پوست یاری نماینده است اما رفتن به سایه و قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، به ویژه در ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، از سرطان پوست پیشگیری می نماید.

10 نکته درباره سرطان

تمام آمارها مربوط به سازمان دنیای بهداشت است.

* بیش از 100 نوع سرطان وجود دارد، این بیماری ممکن است هر قسمت از بدن را درگیر کند.

* درسال 2005، 6/7 میلیون نفر در اثر سرطان جان شان را از دست داده اند. 13 درصد از 58 میلیون مرگ در سراسر دنیا مربوط به این بیماری است.

* بیش از 70 درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان در کشورهای کم عایدی و یا با عایدی میانه اتفاق می افتد.

* پنج سرطان شایع در مردان به ترتیب سرطان ریه، معده، کبد، روده و مری است.

* پنج سرطان شایع زنان به ترتیب سرطان پستان، ریه، معده، روده و دهانه رحم است.

* مصرف سیگار یکی از بارزترین راه های پیشگیری از سرطان است.

* یک پنجم تمام سرطان ها در سراسر دنیا در اثر عفونت های مزمن ایجاد می گردد. برای مثال، ویروس پاپیلوما در ایجاد سرطان دهانه رحم و ویروس هپاتیت B در ایجاد سرطان کبد موثر است.

* یک سوم سرطان ها اگر در مراحل اولیه شناسایی شده و اقدامات لازم درباره شان انجام گردد، قابل پیشگیری هستند.

* امروزه تمام بیماران مراحل شدید سرطان با استفاده از داروها و روش های موجود به راحتی می توانند بدون درد زندگی نمایند.

* بیش از40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند. سیگار نکشیدن، داشتن رژیم غذایی مناسب، تحرک و فعالیت بدنی و پیشگیری از عفونت از ایجاد سرطان پیشگیری می نماید.

منبع: http://www.salamat.com

منبع:

منبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1205

به "سرطان از کجا می آید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان از کجا می آید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید