طالبان در آغوش چین

به گزارش تور ارمنستان، دولت چین آغوش خود را برای طالبان می گشاید. این کشور روز چهارشنبه 6 مردادماه درباره گروهی که می رود بخش زیادی از افغانستان را به تصرف خود درآورد خاطرنشان کرد که این گروه در فرایند آشتی مسالمت آمیز و بازسازی نقش مهمی خواهد داشت.

طالبان در آغوش چین

مقام های چینی مذاکرات دوروزه با هیاتی از طالبان در تیانجین - شهری ساحلی در شمال شرق چین- را در حالی شروع کردند که این گروه کوشش دارد با انجام سفر های بین المللی هم صندلی خود را افزایش دهد و هم بر دامنه اعتبار خود بیفزاید. طالبان با عقب نشینی نیرو های آمریکایی فضا را برای تصرف سرزمینی مساعد دیده است. وانگ یی وزیر خارجه چین طالبان را یک نیروی سیاسی و نظامی جدی نامید؛ اما از رهبران این گروه خواست تا پرچم مذاکرات صلح را افراشته نگه دارند.

ایتیون لی مایرز در گزارش 28 جولای برای نیویورک تایمز نوشت، این مقام چینی از هیات طالبان خواست تا تصویری دیپلماتیک از خود به نمایش بگذارد و این وعده را بدهد که به ستیزه جویان دیگر اجازه استفاده از خاک افغانستان (به اسم پایگاهی) برای حمله به داخل چین را نمی دهد. طالبان یک ماهی می گردد که در یک جوش و خروش دیپلماتیک به سر می برد. مقام های این گروه از تهران، مسکو و ترکمنستان ملاقات نموده اند؛ درحالی که همزمان پیشرفت های نظامی این گروه هم افزایش قابل توجهی یافته است. کوشش این گروه برای افزایش مشروعیت منطقه ای و جهانی خود با سکوت دولت کابل روبرو شده است. البته سفر روز چهارشنبه سران این گروه به چین هم از این قاعده مستثنی نبوده است. گزارشگر نیویورک تایمز، ملاقات رهبران طالبان از چین را مهم ترین کودتا این گروه می نامد.

رهبران چین پیش از این هم با نمایندگان طالبان ملاقات نموده بودند؛ از جمله ملاقاتی در پکن در سال 2019، اما نه در این سطح عالی رتبه و به شکلی عمومی. این ملاقات اخیر از چین تاکیدی است بر اینکه حاکمان سابق افغانستان (که 20 سال پیش و در پی حملات 11 سپتامبر و حملات آمریکا سرنگون شدند) چقدر در شکل دادن دوباره به معامله قدرت های عظیم با خودشان پیروز بوده اند. وزارت خارجه چین و رهبران دولتی این کشور نشان دادند که چگونه یی استقبال گرمی از ملا عبدالغنی برادر معاون رهبر طالبان و هیات 9 نفره این گروه به عمل آورد.

خواه این اقدام چینی ها عمدی باشد یا خیر، اما کاملا در نقطه مقابل رفتار آن ها با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکاست. این مقام آمریکایی در سفر به چین مورد استقبال سرد چینی ها نهاده شد. در هر حال، بارنت. آر. روبین از مقام های سابق وزارت خارجه و مشاور سازمان ملل در امور افغانستان که اکنون از محققان مرکز همکاری های بین المللی دانشگاه نیویورک است، می گوید: ملاقات طالبان از چین نه به معنای حمایت این کشور از طالبان بلکه به معنای سرانجام مسالمت آمیز به جنگ است. او می گوید: این کوششی است برای استفاده از نفوذ چین برای ترغیب طالبان به منظور کنار گذاشتن پیروزی نظامی و در عوض مذاکره جدی در راستای حل و فصل سیاسی جامع و فراگیر.

چین نگرانی جدی خود را از سرنوشت افغانستان اعلام نموده است. این کشور مرز کوچکی با چین در انتهای یک منطقه کوهستانی و باریک دارد که کریدور واخان نامیده می گردد.

ماه گذشته طالبان بخش های زیادی از این استان را تسخیر کرد که هم مرز با سین کیانگ است و این منطقه محل اقامت مسلمان اویغور در غرب چین است که دولت چین صد ها هزار نفر از آن ها را به نام مبارزه با افراط گرایی دستگیر نموده است.

وانگ یی روز چهارشنبه بار دیگر آمریکا و ناتو را به علت خروج شتاب زده از افغانستان مورد انتقاد قرار داد؛ اقدامی که ممکن است به گفته بیانیه وزارت خارجه چین، بار دیگر این کشور را غرق در گرداب مسائل و هرج و مرج کند. با این توصیف، لی مایرز معتقد است که چین به اسم میانجی میان دولت افغانستان و طالبان عمل می نماید و می کوشد تا هر دو طرف را به سوی یک توافق سیاسی سوق دهد.

منبع: فرارو
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1153

به "طالبان در آغوش چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طالبان در آغوش چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید