می توان سالی دو میلیون مسکن بدون یک ریال بودجه دولتی احداث کرد

به گزارش تور ارمنستان، کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه طبق قانون اساسی دولت ها مسئول تأمین مسکن خانوار هستند، گفت: مسکن احتیاج اساسی خانوارهاست و هر دولتی با هر طرز تفکری باید در این مورد برنامه ریزی کند.

می توان سالی دو میلیون مسکن بدون یک ریال بودجه دولتی احداث کرد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، هادی عباسی در برنامه تلویزیونی پایش شبکه یک اظهار کرد: حضرت علی (ع) در دوره خلافتشان در گزارشی که به مردم ارائه می کردند فرمودند اکنون همه مردم کوفه نان گندم می خورند، مسکن و سرپناه دارند و از آب آشامیدنی گوارا بهره مند هستند و اگر ما هم می خواهیم بر اساس حکومت علوی حرکت کنیم باید این سه اصل را در نظر بگیریم.

مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مسکن یک کالای غیر قابل جانشین است توضیح داد: زمانی که گوشت قرمز گران گردد خانوار ها مرغ را جایگزین می نمایند، اما اگر مسکن گران گردد این امکان وجود ندارد که کالای دیگر جایگزین آن گردد. همچنین باید توجه داشت مسکن یک کالای غیر قابل تجارت است و امکان واردات آن وجود ندارد، در نتیجه باید در داخل فراوری گردد.

عباسی با اشاره به اینکه نسبت درآمد و قیمت مسکن برای خرید یک واحد مسکونی از 12 سال به 25 سال افزایش یافته گفت: اگر یک سرپرست خانوار ماهانه 5 میلیون تومان حقوق دریافت کند برای خرید یک خانه هفتصد میلیون تومانی باید حدود 12 سال کل حقوق خود را ذخیره کند. این در حالی است که قیمت مسکن ثابت بماند. همچنین سهم هزینه مسکن در سبد خانوار افزایش چشمگیری داشته و از سال 95 که حدود 35 درصد بود اکنون به 40 درصد رسیده است. اعداد و ارقام مرکز آمار ایران میانگین نرخ ها را اعلام می نماید و سهم مسکن در سبد هزینه خانوار در کلانشهر ها بیش از 60 درصد است.

به گفته وی، بعضی خانوار ها زوجین شاغل هستند و حقوق یکی از آن ها صرف اجاره بها می گردد.

این کارشناس ارشد بازار مسکن با بیان اینکه طبق برآورد های انجام شده در 10 سال آینده به 12 میلیون مسکن احتیاج داریم، اضافه کرد: سال سال 1409 حدود 24 میلیون دختر و پسر در کشور داریم که در سن ازدواج قرار می گیرند. برای تأمین مسکن آن ها به 20 میلیون مسکن احتیاج است و اگر کلید فراوری مسکن را امروز فشار دهیم سالانه باید دو میلیون مسکن ساخته گردد. بافت فرسوده و بازسازی مسکن روستایی بخشی از دو میلیون واحد مسکونی را می تواند تشکیل دهد که امکانات زیربنایی و روبنایی را دارد.

عباسی معتقد است اگر مالیات بر خانه های خالی با جدیت پیگیری گردد بخشی از مسائل مسکن حل خواهد شد، اما در طولانی مدت این قانون جوابگوی احتیاج خانوار ها نخواهد بود. از سال 95 تا 99 به طور میانگین سالانه 480 هزار واحد مسکن ساخته شده که بخشی از آن ها تکمیل مسکن مهر مربوط به دولت قبل بود. 300 هزار مسکن مهر که اغلب آن ها در شهر های جدید است هنوز تکمیل نشده و مردم منتظر تحویل واحدهایشان هستند.

وی به بد مسکن ها اشاره نمود و اضافه کرد: اثر بد مسکنی در افزایش سن ازدواج به خوبی خود را نشان می دهد و افراد مجرد بالای 30 سال زیادی داریم.

این کارشناس بازار مسکن شرح داد: برای ساخت سالانه دو میلیون واحد مسکونی در کشور احتیاج به یک ریال بودجه دولتی نداریم. بخش مسکن از سه جز هزینه زمین، هزینه ساخت و ارزش اضافه کرده تشکیل می گردد که اگر هزینه زمین و ارزش اضافه کرده را حذف کنیم مردم خودشان هزینه ساخت، هزینه خدمات زیربنایی و روبنایی و مواردی از این قبیل را پرداخت خواهند کرد. تجربه این موضوع هم قبلاً در شهر جدید پردیس اجرا شده و مردم خودشان هزینه این موارد را پرداخت کردند. این موارد نشان می دهد وام ساخت بهتر از وام خرید است.

وی ادامه داد: با توجه به جمعیت و پهناوری کشور سرانه هر ایرانی حدود 20 هزار متر مربع است که اگر دشت ها بیابان ها و کوه ها را از آن کسر کنیم و تنها یک درصد کل پهنه کشور را برای ساخت مسکن در نظر بگیریم سرانه هر نفر 200 متر می گردد و هر زوج جوان در ابتدای زندگی یک زمین 400 متری در اختیار دارند. اگر این زمین به صورت اجاره 99 ساله در اختیار مردم قرار بگیرند حاضرند هزینه همه خدمات آن را بپردازند.

عباسی به فرمایش امام خمینی (ره) در 21 فروردین سال 1358 اشاره نمود و گفت: امام فرمودند مشکل زمین باید حل گردد و همه بندگان خدا باید از این موهبت استفاده نمایند. مسئله اصلی اینجاست که حق مردم را باید به خودشان بدهیم تا صاحب یک واحد مسکونی یک طبقه شوند. واحد مسکونی یک طبقه چند حسن دارد که یکی از آن ها نبود راه ها و فضای بیشتر زندگی و همچنین استفاده از پنل های خورشیدی برای تأمین بخشی از برق مورد احتیاج روزانه است.

به گفته وی، استان یزد یکی از استان های پهناور کشور است و 50 هزار نفر احتیاجمند مسکن در این استان قرار دارند. این بهترین فرصت است که مسئولان فعلی نامی نیک از خودشان به جای بگذارند و زمین ویلایی در اختیار آن ها قرار گیرد تا حداقل مشکل یک استان برای مسکن حل گردد. زمانی که مسکن ساخته گردد آنجا احتیاج به درمانگاه، مجتمع تجاری، کلانتری، مدرسه و مسجد دارد که برای این موضوع هم راه چاره وجود دارد. یک سرمایه گذار حاضر است برای داشتن یک مجتمع تجاری در این مناطق همه هزینه ساخت این پروژه ها را برعهده بگیرد و ریالی از بودجه دولت استفاده نکند.

مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت سکاندار عملکرد بهتری از دولت پاروزدن دارد تاکید نمود: اکنون بیش از سه هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد و مردم به دنبال سرمایه گذاری در یک بازار هستند؛ در شرایط فعلی چه بازاری بهتر از مسکن و پروژه های عمرانی مانند آزادراه تهران شمال که با پول خود مردم ساخته گردد و در سود آن سهیم باشند.

عباسی می گوید: 90 هزار میلیارد تومان تسهیلات معوق توسط 11 نفر از نظام بانکی گرفته شده در حالی که با این مبلغ امکان ساخت واحد مسکونی برای یک میلیون و 200 هزار نفر وجود داشت. کاری که مجلس در بودجه سال 1400 قرار داد این بود که بانک ها موظف هستند وام برای خرید و ساخت مسکن را پرداخت نمایند، اما متأسفانه بانک ها علاقه ای به ارائه تسهیلات بلند مدت ندارند.

به گفته وی، ساخت سالانه 2 میلیون واحد مسکونی در کشور 4 میلیون اشتغال ایجاد می نماید و نکته قابل توجه اینجاست که این اقدام در همه کشور در همه سطح شغلی انجام می گردد. یک سوم تورم ناشی از بخش مسکن است و با مدیریت قیمت مسکن یاری زیادی به کنترل نرخ تورم می گردد.

مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی در ادامه برنامه پایش شرح داد: حدود 33 هزار میلیارد تومان اقساط مسکن مهر بوده که به دولت بازگشته، اما 7 هزار میلیارد تومان به بخش ساخت مسکن داده شده است. اگر اقساط بازگشتی مسکن مهر به ساخت مسکن اختصاص می یافت اکنون شرایط مسکن بحرانی نبود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1058

به "می توان سالی دو میلیون مسکن بدون یک ریال بودجه دولتی احداث کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "می توان سالی دو میلیون مسکن بدون یک ریال بودجه دولتی احداث کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید