نقش بهورزان در غربالگریِ کرونا ، 25 درصد تهرانی ها فاقد پرونده الکترونیک سلامت

به گزارش تور ارمنستان، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت ضمن بیان تاریخچه ای از شکل گیری شبکه بهداشت در کشور، از نحوه فعالیت بهورزان، مراقبین سلامت و... در روزهای کرونایی سخن گفت.

نقش بهورزان در غربالگریِ کرونا ، 25 درصد تهرانی ها فاقد پرونده الکترونیک سلامت

دکتر جعفر صادق تبریزی در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه تاریخچه آغاز به کار شبکه بهداشتی کشور از سال 63-64 آغاز می گردد، گفت: البته حدودا پنج سال پس از این مدت، زمان برد تا به شکل جدی شبکه بهداشت و درمان در کشور گسترش یابد.

بهورزان و مراقبت های اولیه سلامت در روستاها

وی در تشریح جزئیات بیشتر شبکه بهداشتی کشور، اضافه کرد: شبکه بهداشت و در مان در نقاط روستایی با نام خانه بهداشت و با کوشش بهورزان خدمات بهداشتی و مراقبت های اولیه به مردم تحت پوشش با جمعیت تقریبی حدودا هزار نفر ارائه می گردد. از طرفی به طور متوسط هر 5 خانه بهداشت تحت پوشش یک مرکز خدمات جامع روستایی هستند که در آن پزشکان، پرستاران و در بعضی مناطق خدمات آزمایشگاه و دندانپزشکی به مردم به صورت رایگان ارائه خدمت می نمایند.

چگونگی ارایه خدمات سلامتی در شهرها

وی با بیان اینکه در شهرها اولین واحدهای ارائه نماینده خدمت پایگاه های سلامت هستند، توضیح داد: در این پایگاه ها مراقبین سلامت در حال فعالیت هستند و خدماتی مشابه آنچه که بهورزان در روستا انجام می دهند را به مردم ارائه می دهند با این تفاوت که جمعیت تحت پوشش مراقبین سلامت حدودا 2500 نفر است. این جمعیت به شکل فعال در حال دریافت خدمات هستند؛ این یعنی اگر کسی برای دریافت خدمتی مراجعه نکند، طی تماس تلفنی پیگیری می گردد. هر سه تا چهار پایگاه سلامت زیر مجموعه یک مرکز خدمات جامع سلامت شهری هستند.

تبریزی ادامه داد: در مراکز جامع سلامت شهری به ازای هر 12 هزار نفر یک پزشک فعالیت می نماید. همچنین مراقبت های مرتبط با دهان و دندان، سلامت روان، تغذیه، بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای و خدمات مامایی و آموزش شیردهی در این مراکز ارائه می گردد.

17800 خانه بهداشت در روستاها و فعالیت 31500 بهورز

وی اضافه کرد: در کل کشور 17 هزار و 800 خانه بهداشت در روستاها فعال هستند که 31 هزار 500 نفر بهورز در این خانه های بهداشت فعال هستند. همچنین 4700 مرکز خدمات سلامت جامع روستایی نیز به طور فعال در حال فعالیت هستند. در شهرها نیز حدود 5 هزار و 700 پایگاه سلامت فعال هستند که در این پایگاه ها 24هزار نفر مراقب سلامت مشغول به فعالیت هستند.

تبریزی در خصوص میزان تحصیلات افراد شاغل در شبکه بهداشتی کشور، اظهار داشت: عمده بهورزان با مدرک دیپلم یا فوق دیپلم و گذراندن دوره ویژه بهورزی، با فعالیت خود آشنا شده و فعالیت می نمایند. از سوی دیگر مراقبین سلامت تحصیلات کارشناسی و یا کارشناسی ارشد دارند. از میان این افراد نیز حدود 12 هزار نفر ماما، 5 درصد پرستار و مابقی در حوزه بهداشت عمومی و بهداشت خانواده فعال هستند.

چگونگی استفاده از ظرفیت بهورزان و مراقبان سلامت در مقابله با کرونا

تبریزی با بیان اینکه شعار سال جاری سازمان بهداشت جهانی ماما و پرستار برای مراقبت های سلامت به منظور دستیابی به پوشش همگانی سلامت است، گفت: اکنون در دوران شیوع بیماری کرونا قرار داریم و بیشترین بار خدمات برای ارائه خدمت به مردم، پس از پزشکان و پرستاران در بیمارستان ها، بر عهده بهورزان، مراقبین سلامت و پزشکان شهری و روستایی است. این عزیزان مسئول غربالگری از راه دور تمام جمعیت تحت پوشش خود هستند و هر روز طی تماس با این جمعیت اقدام به آموزش از راه دور آنها می نمایند. همچنین با چند سوال ساده در خصوص علائم بیماری کووید 19 آنها را شناسایی نموده و موارد را در پرونده الکترونیک سلامت افراد منظور می نمایند. در صورتی که فردی با علائم بیماری در تماس با سایر افراد نیز شناسایی شوند، به مراکز خدمات جامع سلامت منتخب ارجاع داده می شوند.

1100 مرکز خدمات جامع سلامت در سراسر کشور

وی در ادامه اضافه کرد: حدود هزار و 100 مرکز خدمات جامع سلامت در کل کشور از ابتدای آغاز اپیدمی بیماری کووید 19 بیماران ارجاعی را پذیرش نموده و مراقبت های لازم را انجام می دهند. در صورتی که فرد با مسائل بیشتری رو به رو باشد او را به بیمارستان های معین شده ارجاع می دهند.

غربالگری 70 میلیون ایرانی از راه دور

تبریزی با بیان این که تا به امروز حدود 70 میلیون ایرانی توسط بهورزان و مراقبین سلامت غربالگری از راه دور شدند، گفت: از این تعداد حدود 25 هزار نفر به مراکز جامع خدمات سلامت ارجاع داده شده اند که از این تعداد حدود 7 هزار و 500 نفر در بیمارستان ها بستری شدند.

پوشش شبکه بهداشتی در تهران کامل نیست

وی در خصوص نحوه فعالیت شبکه بهداشتی کشور برای مقابله با کروناویروس در استان تهران، گفت: در تهران به دلیل ویژگی های متمایزی که وجود دارد، دسترسی به جمعیت سخت تر است. از طرفی پوشش شبکه بهداشتی در تهران کامل نیست و حدود20 تا 25 درصد افراد در استان تهران پرونده الکترونیک سلامت تشکیل نداده اند. دولت تمام خدمات را به شکل رایگان در اختیار مردم قرار داده است و توصیه می کنیم در صورتی که شخصی فاقد پرونده الکترونیک سلامت به مراکز ما مراجعه می نماید، همزمان اقدام به تشکیل پرونده نیز داشته باشد. برای جبران این کمبودها از نیروی مقاومت بسیح و تلفن رایگان 4030 استفاده شد و مردم را غربالگری کردند. به طور کلی غربالگری در سطح 3 دانشگاه علوم پزشکی استان تهران به بالای 70 درصد رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 327

به "نقش بهورزان در غربالگریِ کرونا ، 25 درصد تهرانی ها فاقد پرونده الکترونیک سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش بهورزان در غربالگریِ کرونا ، 25 درصد تهرانی ها فاقد پرونده الکترونیک سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید