طرح QR؛ دسترسی آسان دانش آموزان به آموزش های آنلاین
به گزارش تور ارمنستان، تهران (پانا) - درپی اجرای آزمایشی استفاده از بارکد در کنار محتوای آموزشی که میانبری برای دسترسی به انواع فیلم ها و فایل های چندرسانه ایِ یاری آموزشی در تفهیم مباحث درسی است، حامد نیک پی مبتکر طرح استفاده از کیو. آر. کد درباره اهداف طرح، جزئیات اجرای آزمایشی آن و ظرفیت هایی که در اختیار نظام تعلیم و تربیت قرار می دهد شرح داد.
اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه تحصیل در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.
در پی بحران پاندمی کرونا، آموزش های غیرحضوری، که به عنوان راهکاری برای تداوم بخشیدن به امر آموزش در دستور کار دستگاه تعلیم و تربیت کشور نهاده شد، زمینه را برای شکوفایی خلاقیت ها و به کارگیری شیوه های تاثیرگذار آموزشی و تربیتی در نظام آموزش و پرورش کشور فراهم آورد.
بسیاری از این شیوه های نوین که با استفاده از بستر شبکه جهانی وب به ارائه خدمات آموزشی می پردازند در واقع ادامه ای بر راستا دیجیتال سازی آموزش ها در عصر ارتباطات هستند که بنا به الزامات دوران پاندمی شتاب بیشتری گرفتند و مخاطبان بیشتری پیدا کردند.
ازجمله این روینمودهای نوین استفاده از انواع فیلم های آموزشی و فایل های مولتی مدیا است که در یادگیری مباحث درسی مورد استفاده معلمان و محصلان قرار می گیرند. البته دسترسی به این فیلم ها جزو دشواری های کار بود که پژوهشگران و صاحب نظران امر آموزش و پرورش در پی یافتن راهکارهایی برای برطرف آن به استفاده از بارکدهایی متصل به مباحث درسی رسیدند که تنها با یاری بارکدخوان گوشی تلفن، فایل یاری آموزشی موردنظر به راحتی در دسترس مخاطب قرار می گیرد.
طرح استفاده از بارکد در کنار مطالب درسی طی یک سال اخیر و در پی اهمیت یافتن آموزش های آنلاین بیش از گذشته مورد توجه نهاده شد و طرح های مدونی در این خصوص ارائه شد. حامد نیک پی که خود از معلمان مبتکر و سخت کوش کشور در استان مازندران است با ارائه طرحی مبنی بر استفاده از تکنولوژی QR code در این راستا وارد شد و اخیرا با اجرای آزمایشی طرح در شهرستان محمودآباد سعی کرد این تکنولوژی آموزشی را بهتر معرفی کند. همچنین محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش یکی دو هفته اخیر طی سخنانی از اضافه شدن بارکدهایی به کتاب درسی اطلاع داد که برای دسترسی به فایل های یاری آموزشی در کنار مطالب درسی درج خواهد شد.
درباره اجرای آزمایشی درج QR code در کتاب درسی و اهداف این طرح با حامد نیک پی گفت وگو کردیم که ماحصل آن را می خوانید:
اجرای طرح QR در کتب درسی چگونه می تواند در ارائه آموزش های غیرحضوری در دوره کرونا موثر باشد؟
با توجه به اینکه ویروس کرونا دانش آموزان را از حضور دائم در کلاس محروم گردانده است، تفهیم مباحث درسی در این دوره از اهمیت بالایی برخوردار است. معلمان کوشش می نمایند فیلم ها و محتواهای آموزشی را در گروه های اینترنتی قرار دهند تا دانش آموزان استفاده نمایند. این کار در دراز مدت باعث می گردد حجم فایل ها و مطالب فرستاده شده بسیار وسیع گردد که موجبات سردرگمی دانش آموزان و معلمان را در بر خواهد داشت.
برای حل این مشکل طرحی را ارائه کردیم که با استفاده از تکنولوژی های روز بتوانیم آموزش را برای دانش آموزان ساده و خوشایند کنیم. یکی از این تکنولوژی ها QR code است که امروزه درتمام کسب و کارها و چشم اندازهای اجتماعی به کار می رود.
QR (Quick Response) یا کد پاسخ سریع یک نوع بارکد دو بعدی است که می تواند با استفاده از گوشی های هوشمند و دستگاه های اختصاصی خواندن کد QR خوانده گردد که به طور مستقیم به متن، ایمیل، وب سایت، شماره تلفن و... لینک می گردد. یعنی شخص با اسکن موبایل به محل ذخیره دیتای مربوط به کد انتقال داده می گردد و محتوای مورد نظر را مشاهده می نماید.
اجرای آزمایشی طرح در چه وسعتی و چگونه انجام شد؟
در اجرای این طرح، برای تمامی پایه ها از کلاس اول ابتدایی تا کلاس دوازدهم، فیلم های آموزشی مربوط به مباحث کتاب ها از سوی معلمانی از محمودآباد، آمل، بابلسر، قائمشهر، ساری، بهشهر، سوادکوه، گرگان، تهران و شیراز فراوری شده است و با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران در سامانه mazandmohtava.ir نهاده شده است.
در ادامه، لینک هر یک از فیلم ها به QR Code تبدیل شده و به صورت مدون شده و برای هر پایه فایل pdf مجزا تدوین شده است و زیر هر یک از QR Code ها اسم درس و شماره صفحه ذکر شده است. به عنوان مثال درس ریاضی p72 به معنی ریاضی صفحه 72 است .این فایل ها در اختیار آموزش و پرورش شهرستان ها و همچنین مدیران مدارس قرار می گیرد تا در برگه های A4 برچسب دار پرینت گردد و در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.
دانش آموز تنها ضروری است که این کدها را در برگه های برچسب دار جدا نموده و با توجه به درس و شماره صفحه که زیر هر QR Code درج شده است در صفحه مربوطه از کتاب نصب کند. با انجام این طرح یک محتوای آموزشی در داخل کتاب قرار می گیرد.
آیا برای خواندن این بارکدها نیازمند اپلیکیشن به خصوص در گوشی هستیم؟
خانواده ها کافیست که از بازار و یا گوگل پلی عبارات QR Code Scanner را جستجو نموده، یکی از نرم افزارها را در گوشی خود دانلود و اجرا نمایند.
زمانی که دانش آموز بخواهد از محتوای آموزشی ایجاد شده در کتاب استفاده نمایند، با اسکن QR Code داخل صفحه کتاب می تواند محتوای آموزشی مورد نظر را تماشا کند.
با اجرای این طرح دانش آموزان علاوه بر شرحات معلمان، می توانند به سرعت فیلم های آموزشی فراوریشده برای هر مبحث درسی را تماشا نمایند.
معلمان چه استفاده هایی از اجرای بارکد در کتاب درسی خواهند کرد و اجرای طرح چگونه به ارتقای سطح تدریس معلمان یاری می نماید؟
ساختار این طرح باعث افزایش رغبت دانش آموزان به استفاده از این تکنولوژی می گردد. همچنین تماشای فیلم های آموزشی تاثیر بسیاری در فهم مباحث درسی خواهد داشت.
معلمان، روز قبل از تدریس درس موردنظر، حتی می توانند از دانش آموزان بخواهند تا با استفاده از اسکنر موبایل، فیلم های آموزشی را نگاه نمایند تا با مفاهیم درس آشنا شوند و پیش زمینه ای برای تدریس بهتر معلم ایجاد گردد. با توجه به اهمیت آموزش معکوس، که اکنون مورد توجه مسولان آموزش نهاده شده است، دانش آموز باید قبل از تدریس با مفهوم درس مورد نظر آشنایی داشته باشد، بنابراین انجام این طرح و مشاهده محتواهای آموزشی در روز قبل از تدریس تکمیل نماینده فرایند آموزش معکوس خواهد شد.
از طرفی در این طرح کوشش شده است تا از فیلم های آموزشی با کیفیت بالا استفاده گردد که باعث می گردد معلمان کوشش نمایند سطح آموزش خود را در تناسب با سطح آموزشی محتواهای این طرح افزایش دهند که تاثیر بسیار زیادی بر پویایی سطح آموزشی کشور خواهد داشت.
درباره اجرای آزمایشی طرح در مازندران شرح دهید و بفرمایید بازخوردهایی که از معلمان و مدیران و دانش آموزان دریافت کردید چه بود؟
من به عنوان مبتکر طرح دبیر ریاضی دبیرستان های شهرستان محمودآباد هستم و طی هماهنگی های اجرا شده با اداره آموزش شهرستان محمودآباد و هچنین اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران قرار شد این طرح برای اولین بار در کشور و به صورت پایلوت در مازندران شهرستان محمودآباد اجرا گردد.
این طرح در تاریخ مهرماه 99 در مدرسه شهید چمران روستای خشت سر در شهرستان محمودآباد با حضور نظری معاون متوسطه استان و همچنین نصری مدیر اداره آموزش و پرورش محمودآباد اجرا شد.
این طرح مورد استقبال مدیران، معلمان، دانش آموزان و خانواده های محمودآباد و شهرهای اطراف نهاده شد. درخواست هایی از دیگر استان ها به ما رسید که درخواست شده است تا فایل های مربوط به QR Code برای آنان ارسال گردد تا مورد استفاده دانش آموزان آن شهرها قرار گیرد. گفتنی است که فایل QR Code این طرح به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان سراسر کشور نهاده شده است.
باتوجه به اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش درباره درج بارکد کنار مطالب کتاب های درسی، چشم انداز این طرح را چطور می بینید؟
برای سال آینده امیدواریم که وزارت آموزش و پرورش ایران فیلم های آموزشی هر یک از مباحث درسی را در سامانه آموزش و پرورش قرار داده و QR Code هر محتوا را به صورت چاپ شده در کتاب های درسی قرار دهد تا دانش آموزان سراسر کشور به صورت هماهنگ از فیلم های آموزشی ایجاد شده در صفحات کتاب های درسی استفاده نمایند.
نیک پی در خاتمه از اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران و نیز معلمانی که از شهرهای محمودآباد، آمل، بابلسر، قائمشهر، ساری، بهشهر، سوادکوه، گرگان، بندر گز، بندر ترکمن، تهران و شیراز در اجرای آزمایشی این طرح همکاری نموده اند تشکر کرد.
منبع: خبرگزاری پانا