هانس؛ دست مصنوعی ای که 90 درصد واقعی است

به گزارش تور ارمنستان، این سازوکار امکان این را ایجاد می کند که دست با شیئی که می خواهد آن را بگیرد مطابقت پیدا کند و با استفاده از تنها یک موتور، کارایی بیشتری داشته باشد.

هانس؛ دست مصنوعی ای که 90 درصد واقعی است

یک دست مصنوعی آزمایشی در نمایشگاه تکنولوژی لاس وگاس

محققان ایتالیایی یک دست مصنوعی بیومیمتیک (زیست تقلیدی) ساخته اند که می تواند رفتار های دست انسان را به خوبی تقلید کند. محققان می گویند این دست که هانس نام دارد، قادر است بیش از 90 درصد کارایی و عملکرد را به افراد قطع عضو شده بازگرداند.

این دست مصنوعی که شامل دست و مچ می شود، با استفاده از علائم الکتریکی که توسط عضلات کاربر تولید می شود به حرکت درمی آید. در این سیستم مجموعه ای از حسگر ها فعالیت عضلات اندام کاربر را تشخیص می دهند و از نرم افزار مخصوص و پیشرفته ای برای ایجاد حرکات دقیق استفاده می شود.

محققان می گویند که این طراحی مکانیکی دست -که ظاهراً در بازار نمونه دیگری ندارد- نقش مهمی در ارتقای ویژگی های تطبیق پذیری و حرکتی در مقوله پروتز یا اندام مصنوعی دارد. این سازوکار امکان این را ایجاد می کند که دست با شیئی که می خواهد آن را بگیرد مطابقت پیدا کند و با استفاده از تنها یک موتور، کارایی بیشتری داشته باشد.

انگشت شست می تواند در سه حالت مختلف قرار بگیرد: یکی برای محکم دریافت اشیا کوچک، یک حالت دریافت افقی یا ضلعی برای اشیا نازک و دیگری حالت دریافت محکم که به گفته محققان، کاربر می تواند از آن برای بلند کردن اجسام سنگین استفاده کند. مچ دست نیز می تواند بچرخد، حرکتی شبیه به چرخاندن یک کلید، و این به معنی آن است که فرد می تواند اشیا را در جهت های مختلف نگه دارد.

باتری 1300 میلی آمپر ساعت این پروتز با در نظر دریافت یک معیار استاندار برای استفاده روزانه، این امکان را می دهد که این دست مصنوعی به مدت یک سال قابل استفاده باشد. این دست مصنوعی در دو اندازه و برای هر یک از دست های راست یا چپ برای مردان و زنان ساخته و استفاده می شود.

محققان می گویند پس از یک دوره آموزشی کمتر از یک هفته ای، بیماران می توانند در خانه خود برای انجام کار های روزمره از هانس استفاده کنند. نتایج به دست آمده این تحقیق در نشریه ساینس ربوتیکز منتشر شده است. پیش از این اندام های مصنوعی دیگری نیز ساخته شده بودند که می توانستند حس را به اندام قطع عضو شده یک فرد بازگردانند.

سال گذشته نیز یک بازوی رباتیک به نام لوک اسکای واکر ساخته شد که به قدری حساس و دقیق بود که می توانست انگور را از خوشه اش جدا کند، پوست موز را بکند و حتی پیام متنی ارسال کند.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 663

به "هانس؛ دست مصنوعی ای که 90 درصد واقعی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هانس؛ دست مصنوعی ای که 90 درصد واقعی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید