چتر حمایتی بهزیستی برای گروه های آسیب پذیر در کرونا

به گزارش تور ارمنستان، امروز (25 تیرماه) در تقویم ملی ایران، روز بهزیستی و تأمین اجتماعی نام گذاری شده است؛ سازمانی فرهنگی، اجتماعی و امدادی که برای یاری به قشرهای محروم و انسان هایی که بنا به دلایل محیطی، اجتماعی، مالی و ارثی و نیز داشتن مسائل جسمی، روانی، عاطفی، گرفتار مسائل و دچار عدم تعادل شده اند، تأسیس شده است. در چهلمین سال تأسیس این سازمان در سال 1399، بسیاری از مخاطبان این سازمان، در سایه اثرات ناشی از همه گیری ویروس کرونا، وضعیتی متفاوت و بی سابقه ای را سر می گذرانند.

چتر حمایتی بهزیستی برای گروه های آسیب پذیر در کرونا

کاهش درآمد اقشار کمتر برخوردار و درنتیجه فقر فراگیر، گذران زندگی برای بسیاری از این افراد ازجمله زنان سرپرست خانوار، افراد دارای معلولیت و ... سخت ساخته است. از سوی دیگر می توان پیش بینی کرد که تکانه های ناشی از این بیماری و بیکاری وسیع، به جابجایی های عمده ای در تعداد افراد فقیر شده خواهد انجامید؛ موضوعی که از منظر سیاست گذاری و برنامه ریزی رفاه اجتماع نیازمند توجه دوچندان است.

بر اساس آماری که سال گذشته از سوی سازمان بهزیستی منتشر شد، به طور کل در سراسر کشور یک میلیون و 467 هزار و 805 نفر معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که 194 هزار و 469 نفر جمعیت سالمند، 27 هزار و 32 نفر دارای ضایعه نخایی، 9 هزار و 100 نفر مسائل سینه ای، 10 هزار و 515 نفر ضایعات کمری خاجی و 7 هزار و 417 نفر مسائل گردنی هستند.

در حوزه اشتغال هم آمارهای دقیق وجود دارد که 106 هزار و 755 نفر از کار افتاده، 18 هزار و 204 نفر بازنشسته، 887 هزار و 449 نفر بیکار، 111 هزار و 577 نفر سایر و 87 هزار و 839 نفر شاغل هستند 828 هزار و 50 نفر هم جزو مستمری بگیران سازمان بهزیستی هستند؛ همچنین معلولین روانی 133 هزار و 733 نفر، ذهنی 386 هزار و 646 نفر، شنوایی 212 هزار و 791 نفر، بینایی 187 هزار و 296 نفر، جسمی و حرکتی 631 هزار و 161 نفر و صوت و گفتار 78 هزار و 182 نفر هستند.

خدمات سازمان بهزیستی در دوران کرونا

با شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته، سازمان بهزیستی مجموعه ای از اقدامات و برنامه ها را تأمین و اجرایی نموده است تا شاهد کمترین ابتلا و تلفات انسانی در میان مددجویان بهزیستی باشیم.

ایجاد و توسعه اتاق های قرنطینه، رختکن، ایزوله بیمار و نقاهتگاه و آموزش اصول بهداشتی در 2500 مراکز شبانه روزی، نگهداری از سالمندان و افراد دارای معلولیت، شیرخوارگاه ها و افراد بیمار دارای اعتیاد، پذیرش مددجویان در مراکز نگهداری بهزیستی پس از انجام غربالگری، نظارت و کنترل مستمر بر رعایت مسائل بهداشتی و اقدامات مرتبط با پیشگیری از بیماری های واگیر کرونا در کلیه مراکز توان بخشی تحت پوشش یا نظارت سازمان شامل: مراکز نگهداری سالمندان، بیماران اعصاب و روان و ذهنی، مراکز توان بخشی مراقبتی، مراکز توانمندسازی معلولین و توانپزشکی، ارائه خدمات توان بخشی مراقبتی به معلولان و بیماران روانی مزمن، توزیع 564929 عدد دستکش، بیش از 400 هزار ماسک، 2237 عدد گان، 270 هزار و 966 لیتر مواد شوینده و ضدعفونی کننده، خرید و تهیه 5859 عددت بسنج در سراسر کشور و انجام تست اولیه و شناسایی 434 نفر فرد مشکوک در پاتوق ها و محلات پرخطر و ارجاع آنان به مراکز درمانی. ازجمله مهم ترین اقداماتی است که از سوی سازمان بهزیستی برای حمایت از مددجویان زیرمجموعه خود صورت گرفت؛ اما خدمات این سازمان تنها به اعضای خود محدود نبوده و از زمانی که کشور درگیر محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا شده است، اقدام به تدوین و ارائه خدمات به عموم شهروندان نموده است.

این سازمان به وسیله سامانه تلفنی 1480 از ابتدای شیوع بیماری کرونا، 63 هزار و 708 ساعت مشاوره از سوی روانشناسان متخصص بهزیستی به تماس هایی که مختص کسب اطلاعات درباره بیماری کووید 19 و ویروس کرونا بوده ارائه نموده است.

راه اندازی سامانه خودارزیابی شرایط روان شناختی افراد در بحران کرونا و ثبت 20 هزار و 990 نفر در این سامانه و ارائه آموزش های لازم به افرادی که درجه خفیف و متوسط مسائل روانی داشته اند و نیز ارجاع کسانی که مسائل روانی شدید داشته اند به سامانه مشاوره تلفنی 1480 و مراکز تخصصی حضوری، از دیگر خدمات سازمان بهزیستی در طول این مدت به متقاضیان بوده است.

واریز مبلغ 2 میلیون و 500 هزار ریال به 40 هزار نفر از افراد تحت پوشش دریافت کننده حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی و افراد تحت پوشش دریافت کننده حق پرستاری خانواده محور و تعدادی از معلولین شدید و خیلی شدید با یاری 10 میلیاردی بنیاد مستضعفان، پرداخت مبلغ 7 میلیون ریال به ازای هر مرکز شبانه روزی حوزه امور آسیب دیدگان جهت تهیه وسایل بهداشتی اعم از مواد ضدعفونی کننده، دستکش و ماسک برای کارکنان و مقیمان مراکز، پرداخت مبلغ 5 میلیون و 300 هزار ریال به ازای خدم گیرندگان در مراکز شبانه روزی توان بخشی مجموعاً به مبلغ 240 میلیارد ریال، واریز مبلغ سرانه 500 هزار ریال جهت تهیه مواد ضدعفونی و بهداشتی برای کارکنان سراسر کشور، اختصاص 9 میلیارد تومان برای آموزش، آگاهی بخشی، توزیع بسته های بهداشتی، مواد شوینده و ضدعفونی کننده میان افراد بی خانمان و کارتن خواب های مصرف کننده مواد مخدر جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و. تنها بخشی از یاری های مالی انجام شده توسط سازمان بهزیستی است.

جامعه نیکوکاری ابرار و مشارکت با سازمان بهزیستی

جامعه نیکوکاری ابرار، سازمان اجرایی اتاق در انجام فعالیت های عام المنفعه و انسان محبت آمیز، حمایت از اقشار و گروه های کمتر برخوردار به ویژه در روستاهای کشور را در دستور کار دارد. ازاین رو در طرح حمایت تحصیلی و برطرف نابرخورداری، با شناسایی خانوارهای کمتر برخوردار در همکاری مستقیم با سازمان بهزیستی، کوشش نموده تا با اعطای یاری هزینه تحصیلی ماهیانه به دانش آموزان و دانشجویان مستعد این خانوارها، نگذارد هیچ کودکی به دلیل فقر از تحصیل بازبماند.

آن طور که علی اصغر خامنوی مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران شرح می دهد: بیش از 2500 دانش آموز و دانشجو مستعد تا به امروز از خدمات حمایتی این طرح بهره برده اند. در وجه دیگری ازاین دست اقدامات حمایتی، بر مبنای 13 شاخص محرومیت و نابرخورداری، خانوارهای نیازمند را شناسایی و برای برطرف یا کاهش این محرومیت ها کوشش می کنیم.

خامنوی خاطرنشان می نماید: تمامی این فعالیت ها با رویکرد توانمندسازی و توان افزایی، حفظ کرامت و شأن انسانی افراد، پرهیز از یاری اعانه ای و دروی جستن اقدامات شتاب زده و تأکید بر مداخلات پایدار برنامه ریزی و اجرا می گردد و بر مبنای این روینمودها، کوشش می کنیم در سال 1399 در پاسخ به شرایط مالی و اجتماعی پیش رو، با به کارگیری روش های نوآورانه، در هماهنگی و همکاری تنگاتنگ با نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط، فشار ناشی از تبعات منفی این همه گیری را به حد توان از دوش و زندگی اقشار آسیب پذیرتر برداریم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 529

به "چتر حمایتی بهزیستی برای گروه های آسیب پذیر در کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چتر حمایتی بهزیستی برای گروه های آسیب پذیر در کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید