کشف مقبره سلطنتی متعلق به دوران سلطنت یکی از فرعونهای زن در مصر

به گزارش تور ارمنستان، ایلنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، کشف مقبره سلطنتی متعلق به دوران سلطنت یکی از فرعونهای زن در مصر صورت پذیرفت.

کشف مقبره سلطنتی متعلق به دوران سلطنت یکی از فرعونهای زن در مصر

باستان شناسان در مصر یک مقبره سلطنتی 3500 ساله را در نزدیکی الاقصر کشف کردند. این مقبره احتمالا در زمانی ساخته شده است که حتشپسوت (Hatshepsut به معنای سرآمد بانوان آزاده) در مصر باستان حکومت میکرد.

تحوتموس سوم یک کودک بود و احتمالا زمانی که در حدود 1479 قبل از میلاد به سلطنت رسید، تنها 2 سال داشت و حتشپسوت، نامادری او تا زمان مرگ او در حدود 1458 قبل از میلاد به عنوان نایب السلطنه و بعدها هم به عنوان فرمانروا حکومت کرد. در واقع، حتشپسوت یکی از زنانی است که به عنوان فرعون در مصر باستان حکومت کرد.

این مقبره به وسیله تیمی از باستان شناسان وابسته به موسسه مک دونالد برای تحقیقات باستان شناسی در دانشگاه کمبریج حفاری شد. این تیم این مقبره را در اکتبر 2022 هنگام کاوش در منطقه ای در نزدیکی اقصر به نام Wadi Gabbanat el-Qurud که در نزدیکی دره پادشاهان واقع شده است، پیدا کرد.

باستان شناسان در بیانیه ای گفتند: کتیبه های جزئی و شواهد سرامیکی نشان می دهد که این بنا در دوران سلطنت مشترک تحوتموس سوم و حتشپسوت ساخته شده است.

این تیم بیان کرد: مقبره تازه کشف شده حاوی چندین تدفین است و معماری همانطور که در حال حاضر درک می گردد، نشان می دهد که آرامگاه پس از ساخته شدن چندین بار تغییر نموده است.

باستان شناسان مطمئن نیستند که مقبره در اصل برای چه کسی ساخته شده است. تزئینات به جامانده و مقدار معدود اتاق های قابل دسترس در حال حاضر به یک دفن سلطنتی با اهمیت اشاره دارد. به احتمال زیاد با توجه به موقعیت مکانی که در نزدیکی دره پادشاهان واقع شده است، میتوان حدس زد که این مقبره متعلق به یک همسر بزرگ سلطنتی و چندین فرزند پادشاه تحوتموس است. البته، تیم باستان شناسی اعلام نموده که هنوز معین نیست چه تعداد بقایای انسانی در این مقبره وجود دارد.

این مقبره در دوران باستان بر اثر سیل آسیب زیادی دیده است. چنانکه سیلاب های مکرر محور اصلی آرامگاه را بطور کامل پر نموده و باعث ضعیف شدن و ریزش سقف های آرامگاه شده است. با این وجود، حفاری و تجزیه و تحلیل بقایای مقبره ادامه دارد. پاکسازی اتاق ها و ایمن سازی مقبره چندین فصل طول خواهد کشید.

منبع: همگردی
انتشار: 5 بهمن 1401 بروزرسانی: 5 بهمن 1401 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1604

به "کشف مقبره سلطنتی متعلق به دوران سلطنت یکی از فرعونهای زن در مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف مقبره سلطنتی متعلق به دوران سلطنت یکی از فرعونهای زن در مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید