ارائه خدمات در شبکه ملی اطلاعات به وزارت ارتباطات واگذار شد

به گزارش تور ارمنستان، به گزارش خبرنگاران، امیر ناظمی در نشست خبری صبح امروز دوشنبه در سازمان فناوری اطلاعات گفت: تا پیش از این موضوع تکمیل زیرساخت شبکه ملی اطلاعات برعهده وزارت ارتباطات بود و مطابق با مصوبه تبیین الزامات این شبکه، موضوعات مربوط به لایه خدمات و محتوا به نهادهای مسئول دیگری سپرده شده بود اما هم اکنون در آخرین جلسه این شورا با توجه به آنکه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات فعال است، مقرر شد وزارت ارتباطات در لایه خدمات نیز برنامه توسعه شبکه ملی اطلاعات را ارائه دهد.

ارائه خدمات در شبکه ملی اطلاعات به وزارت ارتباطات واگذار شد

وی گفت: سازمان هایی که متولی لایه خدمات و محتوا در شبکه ملی اطلاعات بودند نتوانستند از عهده این کار برآیند و این مسئولیت به ما واگذار شده است، بر این اساس مقرر شد تا سه هفته آینده وزارت ارتباطات طرح کلان شبکه ملی اطلاعات را در دو بخش خدمات پایه و کسب و کار به شورای عالی فضای مجازی ارائه کند.

ناظمی تأکید کرد: شبکه ملی اطلاعات مکمل اینترنت است و رقیب و جایگزین آن نیست.

وی در خصوص آخرین شرایط سیستم عامل اندروید بومی نیز گفت: به کار بردن کلمه بومی باعث دلزدگی جامعه شده است و به نظر می رسد که نباید در استفاده از هر طرحی از این کلمه استفاده کنیم.

معاون وزیر ارتباطات گفت: برای مثال سیستم عامل اندروید بومی با هدف متناسب سازی یک نسخه از سیستم عامل اُپن سورس برای بعضی نیازمندی ها تعریف شده و قرار نیست جایگزین انتخاب آزاد شهروندان برای استفاده از سیستم عامل اندروید باشد.

وی گفت: ما این سیستم عامل را روی یکسری از موبایل های ایرانی طراحی و تست نموده ایم تا برای بخشی از کاربران که از این گوشی ها استفاده می نمایند، کارآمد باشد. این مدل در همه کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد و طراحی سیستم عامل متن باز متفاوتی نیست.

ناظمی در خصوص عدم جوابگو نبودن پیغام رسان های داخلی در زمان قطع اینترنت نیز گفت: ما از ابتدا معتقد بودیم که نمی توان میزان اعتماد شهروندان به یک اپلیکیشن را با محدود سازی انتخاب آنها افزایش داد، بلکه باید در یک بازار رقابتی فضایی فراهم گردد تا سرویس هایی که توانمندتر هستند بتوانند کاربر جذب نمایند.

وی گفت: این تجربه پیروز در خصوص مسیریاب های ایرانی اجرایی شد و ما هم اکنون شاهد هستیم که بدون محدود سازی و فیلتر رقیب خارجی، اپلیکیشن های مسیریاب و نقشه توانسته اند اعتماد کاربران ایرانی را جلب نمایند و سرویس دهند اما با محدودسازی حق انتخاب در حوزه پیغام رسان، سیاست نادرستی را پیش گرفتیم که این سرویس دهندگان پیروز به عرضه خدمات در این بازار نشدند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران توضیح داد: پس از قطع یک هفته ای اینترنت و اتصال مجدد آن بسیاری از کاربران که اپلیکیشن های بومی را نصب نموده بودند، همچنان پس از اتصال اینترنت نیز از این اپلیکیشن ها استفاده می نمایند اما آمارها نشان می دهد که بسیاری از کاربران پیغام رسان های داخلی را بار دیگر از گوشی خود حذف نموده اند، این نشان می دهد که با محدودسازی نمی توان یک خدمت ایرانی را جایگزین مصرف کاربران کرد.

ناظمی گفت: ما معتقدیم که نباید در بازار پیغام رسان ها مداخله کنیم تا آنها بر اساس کیفیت بتوانند جایگزینی برای سرویس های خارجی شوند.

وی در خصوص مسائل اقتصادی پیغام رسان ها نیز تأکید کرد: قرار نیست دولت تمامی هزینه های این شرکت ها را پرداخت کند، بلکه در این بازار دولت تنها نقش تسهیلگر دارد.

جویشگرهای بومی هیچ تسهیلات خاصی نگرفته اند

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در زمان قطع اینترنت در زمینه خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات دو سرویس پیغام رسان و موتور جستجو پیروز عمل نکردند، گفت: آنالیز ها نشان داد که سیاست اشتباه به کار گرفته شده برای این خدمات در کشور سبب شده تا آنها در این بازه زمانی پیروز عمل ننمایند.

وی با بیان اینکه موضوع جویشگر بومی از سال 89 مطرح شده است، گفت: دو جویشگر بومی اگر تا به امروز به بخش خصوصی واگذار شده بودند شاید امروز سرویس های پایدارتر و تعیینی را ارائه می دادند اما طی 10 روزی که اینترنت قطع بود شاهد ضعف بالایی در حوزه موتور جستجو بودیم و در حال بازبینی این ضعف ها و سیاست های کلی برای حل مسائل هستیم.

ناظمی بزرگترین توسعه سرویس های بومی را داشتن رقیب قدرتمند و جلوگیری از مداخله دولت مطرح کرد و گفت: به بهانه واژه ملی و امنیت نگذاشتیم بازار بسیاری از این گونه خدمات شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه موتور جستجوگر یوز توسط گروهی از متخصصان در دانشگاه امام حسین (ع) راه اندازی شده است و باید مجموعه سپاه برای ادامه فعالیت آن تصمیم گیری کند، گفت: ما معتقدیم که حوزه موتور جستجو یک حوزه بسیار جذاب است که می تواند کسب و کار خوبی را رقم بزند. برای مثال هم اکنون موضوع موتور جستجوی کودک، موتور جستجوی مقالات و پژوهش و انتشارات از جمله بازارهایی است که فعالان این بخش می توانند در آن ورود نمایند و پیروز باشند. حتی در حوزه فعالیت جستجو در میان سایت های ایرانی و ارائه خدمات دولت نیز بازار خاصی برای موتورهای جستجو وجود دارد که در صورتی که راه خود را پیدا نمایند، بدون حضور دولت نیز می توانند در این فضا فعالیت نمایند.

معاون وزیر ارتباطات تأکید کرد: موتورهای جستجوگر یوز و پارسی جو هیچ تسهیلات خاصی از دولت نگرفته اند و ما معتقدیم که باید سیاستمان در خصوص این خدمات دهندگان برای ایجاد مزیت رقابتی و نه مداخله در بازار، تغییر کند.

عملکرد خوب آنتی ویروس بومی در حمل سایبری اخیر

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در خصوص حمله سایبری چند روز گذشته به سیستم دولت الکترونیک کشور گفت: بدافزاری در سیستم سازمان های دولتی شناسایی شد که به نظر می رسید قصد حمله به زیرساخت های دولت الکترونیک را داشته است.

وی گفت: هنوز تعیین نیست که این حمله سایبری به صورت عامدانه بوده، یا خیر و یا اینکه به صورت سازمان یافته گسترش پیدا نموده است و فعلا نمی توانیم در خصوص آن اطلاعات دقیقی ارائه دهیم.

ناظمی توضیح داد: در شناسایی و دفع حملات سایبری این بدافزار از ابزار شناسایی ضد بدافزار بومی پادویش به عنوان یکی از اجزای مهم سپر امنیتی دژفا استفاده نموده ایم که عملکرد مثبتی داشت و خوشبختانه این آنتی ویروس نشان داد که می تواند ابزار کمکی خوبی برای شناسایی و کنترل حملات سایبری در حوزه بدافزار باشد.

معاون وزیر ارتباطات گفت: اطلاعات بیشتری نمی توان در خصوص این حمله سایبری منتشر کرد و نیازمند این هستیم که داده های بیشتری را در خصوص آن جمع آوری کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 59

به "ارائه خدمات در شبکه ملی اطلاعات به وزارت ارتباطات واگذار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه خدمات در شبکه ملی اطلاعات به وزارت ارتباطات واگذار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید