از رمزارزها فقط در حوزه تولید و صادرات غیرنفتی استفاده شود

به گزارش تور ارمنستان، نشست مشترکی با حضور روسای کمیسیون های اقتصاد کلان، توسعه صادرات غیرنفتی و انرژی اتاق ایران با حضور محمدرضا انصاری، نایب رئیس اتاق ایران برگزار شد؛ موضوع این نشست تدوین نظر بخش خصوصی درباره رمز ارزهای دیجیتال بود. قبلاً هم چندین نشست مشترک با حضور کمیسیون های متعدد در این حوزه برگزار شد بود. در ابتدای نشست علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران از اهمیت رمز ارزها در صنعت کشور گفت.

از رمزارزها فقط در حوزه تولید و صادرات غیرنفتی استفاده شود

شمس اردکانی تاکید کرد: با توجه به آنچه در نشست های قبلی گفته شده، لازم است پیش از هر اقدامی، بخش خصوصی نگاه جامع و عمیقی نسبت به ویژگی های رمز ارزها پیدا کند و پس از شناسایی کارکردهای این حوزه، نشست های لازم برای بیان خواسته های خود با مسئولان و سیاست گذاران داشته باشد. بخش خصوصی باید به این نکته توجه کند که ممکن است سیاست گذار به دلیل تعجیل یا عدم شناخت در این حوزه به شیوه نادرستی تصمیم گیری کند و ما باید در شناساندن بسترهای این صنعت تلاش کنیم.

او ادامه داد: نباید آنچه بر صنعت گاز و برق رفته، بر این صنعت هم تکرار شود و باید همه در این حوزه عقلانی رفتار کنند. باید رمزارز، بیت کوین یا زنجیره ارزش این صنعت درست ایجاد شود. برای همین ما تاکید می کنیم که این ارز در حوزه صادراتی مصرف شود نه داخلی.

او ادامه داد: از خردادماه اتاق ایران درباره این موضوع نشست های متعددی برگزار کرده است، این صنعت در حال رشد است و باید در شناخت آن بیشتر دقت کنیم.

در ادامه این نشست ساجد نیک مهر، مشاور کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران از دو مؤلفه مهم در ارز دیجیتال گفت: تولید ماینیگ و تبادل رمزارزها.

او درباره تبادلات گفت: مهم ترین مسئله مورد تاکید کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران عدم استفاده آر این ارز در مبادلات داخلی است. باید این ارز به سمت تولید جهت دهی شود و تأمین مواد اولیه. باید شفافیت اصل اول در این حوزه باشد. درنهایت کارگزاری هایی قانونی ایجاد و تأسیس شود تا به صورت رسمی از دولت مجوز کار داشته باغشند..

بعد از آن نیک مهر به استفاده از شبکه برق خانگی، نیروگاه های شخصی، نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر، اشاره کرد و درباره نظارت دولت بر این حوزه گفت. البته در صورت مصرف برق می توان با نصب کنتورهایی این میزان مصرف و سوئ مصرف را چک کرد. اما درنهایت پیشنهاد این است که برق مصرفی از بورس و با نرخ ارائه شده در بورس تأمین شود.

نیک مهر تاکید کرد: هیچ تبعیضی بین این صنعت با صنایع دیگر نباشد ولی در عین حال امکان نصب نیروگاه شخصی وجود داشته باشد و از برق تولیدی عوارضی دریافت نشود اما نرخ برق در بورس انرژی تأمین شود.

گزارش ارائه شده توسط نیک مهر درباره رمزارزها، حاصل تعامل و همفکری میان سه کمیسیون تخصصی اقتصاد کلان، توسعه صادرات غیرنفتی و کمیسیون انرژی اتاق ایران بود.

بعد از آن ناصر حکیمی درباره وظایف بانک مرکزی در حوزه رمز ارزها گفت: بانک مرکزی باید سه کار را انجام دهد ولی هنوز انجام نداده و باید بخش خصوصی در این حوزه مطالبه گری آکند. باید ارز دیجیتال در بانک مرکزی به رسمیت شناخته شود. بانک ها و صرافی ها طبق قواعد ارزی آن را خرید و فروش کنند و به صرافی ها مجوز داده شود که ارز دیجیتال را هم در تابلو خود نشان دهند.

او ادامه داد: موضوع مربوط به ماینینگ با مصوبه هیات وزیر جزء صنایع واقع شده است و در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است. اما متاسفانه در این حوزه هم آمایش سرزمین رعایت نمی شود. مثلاً این صنعت برای COOLING نیاز به دمای پایین دارد ولی ما حتی شاهد هستیم که ماینینگ در قم و در کویر هم کار می کند و این هزینه تولید را بسیار بالا می برد. برای همین باید تاکید شود که در فرایند مجوزدهی به این مشخصه ها دقت شود.

او ادامه داد: البته الآن تاکید بر تولید است نه هزینه و این به دلیل نیاز اتفاق افتاده است ولی باید بنای کار درست گذاشته شود. البته این حوزه بسیار فسادزا هم هست و باید به اصول شفافیت تاکید جدی شود.

بعد از آن جمشید نفر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران از لزوم هم راستایی منافع حاکمیت و بخش خصوصی گفت و تاکید کرد در این صورت است که راستا موقیت هموار می شود. نباید با سوبسید غلط به صنعت آسیب زد. برای همین سوبسید باید به تولید داده شود نه مصرف.

در ادامه این نشست حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران از ارائه بورس در برق گفت: قرار است 20 درصد صنعت در بورس ارائه شود. اول صنایع با مصرف بالای یک مگاوات به بورس می رود و بعد 5 مگاوات. البته الآن دوره گذار صنعت برق هم هست و این فرایند در آینده رمز ارزها هم اثر خواهد گذاشت.

بعد از آن سهیل نیکزاد، مشاور کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران با توجه به اینکه امروز حجم تراکنش هایی که به کمک رمز ارزها ثبت شده اثر معناداری در تجارت پیداکرده است، تأکید کرد: خوشبختانه چند سالی است در دنیا زیرساخت استفاده از رمز ارزها به وجود آمده و این قابلیت وجود دارد که بدون کنترل مستقیم نهادی از این بستر استفاده کنیم. البته چون همچنان تا حدودی ناشناخته است و انواع فعالیت های غیرقانونی نیز می تواند از این بستر دنبال شود، همچنان دولت ها با نگاه تردید به آن می نگرند.

وی ادامه داد: حدود 8 درصد ماینرهای دنیا در ایران واقع شده است؛ یک دهم برق ایران در این صنعت استفاده می شود و کل ماینرهای ایران روی هم دیگر 2 درصد برق کشور را استفاده می کنند.

نیکزاد از سیستم سیاست گذاری برقی کشور انتقاد کرد و گفت: باید در این حوزه اعداد شفاف و سیاست ها دقیق باشد.

بعد از آن محمدرضا قدوسی، مشاور بازار پول و سرمایه درباره اولویت های این صنعت گفت: مسئله برق اولویت آخر رمزارزها است، مالیات، صادرات و واردات در حوزه رمز ارزها یکی از مسائل مهم است که باید به آن توجه شود.

بعد او به ترس دولت ها و بانک مرکزی از رمز ارزها اشاره کرد: نگرانی دولت ها از این است که با ترویج این فناوری به تدریج، بانک های مرکزی مدیریت خود را بر سیاست های مالی و پولی کشور از دست بدهند اما با توجه به بررسی های دقیق مهندسان این حوزه، فناوری بلاکچین بالای 90 درصد به دنبال چنین اهدافی نیست. اما اتاق ایران باید به دولت و حاکمیت در شناخت این حوزه کمک کند و پیشنهادهایی ارائه دهد.

درنهایت قرار شد که طرحی شامل بررسی مسایل مربوط به استخراج و استفاده از رمز ارزها و پیشنهادات اتاق ایران تهیه شده و جهت بررسی به هیات رییسه اتاق ارایه شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 919

به "از رمزارزها فقط در حوزه تولید و صادرات غیرنفتی استفاده شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از رمزارزها فقط در حوزه تولید و صادرات غیرنفتی استفاده شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید