جهرمی می گوید آزادسازی باندفرکانس صداوسیما سخت تر از آزادسازی خرمشهر نیست!

به گزارش تور ارمنستان، آذری جهرمی وزیر ارتباطات صبح امروز در یک لایو اینستاگرامی به ارائه آخرین گزارش ها در خصوص فعالیت های خود و این وزارتخانه پرداخت، از جمله کوشش 6 ساله این مجموعه برای آزادسازی باند فرکانسی 700 و 800 مگاهرتزی که در اختیار سازمان صدا و سیما قرار دارند. جهرمی می گوید این پهنای باند سالها قبل برای پخش شبکه های آنالوگ کاربرد داشته است، اما در حال حاضر بدون استفاده مانده اند چون شبکه دیجیتالی پخش تلویزیون به پهنای باند اندکی احتیاج دارد. با این حال صدا و سیما حاضر نیست این باند فرکانسی را برای افزایش سرعت اینترنت سیم کارت های موبایل در اختیار وزارت ارتباطات قرار دهد و پیگیری 6 ساله این وزارت بی نتیجه باقی مانده است.

جهرمی می گوید آزادسازی باندفرکانس صداوسیما سخت تر از آزادسازی خرمشهر نیست!

این در حالی است که تا به امروز هرکار برای بالا بردن سرعت شبکه موبایل امکان پذیر بوده است در وزارت ارتباطات اجرا شده و بالاتر بردن سرعت بدون آزادسازی فرکانس های بی استفاده صدا و سیما امکان پذیر نخواهد بود. به گفته جهرمی صدا و سیما با رها نکردن این فرکانس ها، در حقیقت راحتی و آسایش کاربران ایرانی را در اختیار خود گرفته است. اما جهرمی امیدوار است و می گوید آزادسازی فرکانس ها در نهایت انجام می شود چون قطعا از آزادسازی خرمشهر سخت تر نیست!

ارتقای رایگان سرعت کاربران ADSL به 16 مگابیت در ثانیه

وزیر ارتباطات می گوید هرچند برای بیشتر کردن سرعت شبکه موبایل هرکاری امکانش بوده اجرا شده، اما برای اینترنت خانگی کارهایی در حال اجرا است. جهرمی می گوید از 3 روز پیش از سرویس دهنده های اینترنت خانگی خواسته سقف سرعت کاربران ADSL را تا 16 مگابیت در ثانیه افزایش دهند. به گفته جهرمی این کار بدون هزینه انجام می شود، البته سیاست مصرف منصفانه یا FUP همچنان به جای خود خواهد بود، یعنی در صورتی که حجم بیشتری مصرف کنید باید هزینه بیشتری هم بدهید، اما حداکثر سرعت بسته به کیفیت خط تلفن شما تا 16 مگابایت آزاد خواهد شد. در حقیقت اینکه شما چه قبلا اینترنت 512 کیلوبیتی خریداری نموده باشید و چه 8 مگابیتی، در هر صورت سرعت شما به 16 مگابیت افزایش پیدا می نماید اما طبعا مطابق سیاست مصرف منصفانه شخصی که اینترنت 8 مگابیتی داشته نسبت به سرویس 512 کیلوبیتی حجم بیشتری می تواند مصرف کند.

ارتقای سرویس کاربران ADSL به VDSL

در سرویس ADSL فاصله شما تا مرکز مخابراتی سرعت اینترنت شما را معین می نماید و هرچه از مرکز مخابراتی خود دورتر باشید سرعت پایینتر خواهد بود. وزرات ارتباطات برای برطرف این مشکل می خواهد سرویس ADSL را با VDSL جایگزین کند. در این سرویس کافو هایی در جهت سیم های مسی قرار می گیرد و این موضوع مثل این است که فاصله شما با مرکز مخابراتی کمتر از 300 متر باشد. علاوه بر این در VDSL حداکثر سرعت می تواند تا 70 مگابیت بر ثانیه ارائه شود، یعنی 5 برابر بالاتر از حداکثر سرعت ممکن در ADSL. این کار هم مثل افزایش پهنای باند کاربران ADSL به 16 مگابیت، به شکل رایگان انجام می شود اما برای بهره مند شدن از این مزیت باید منتظر بمانید تا شرکت ارائه دهنده اینترنت شما تجهیزاتش را بروزرسانی کند و خودتان هم باید یک مودم VDSL خانگی تهیه کنید. البته از مودم ADSL هم می توانید بهره ببرید اما سرعت از 20 مگابیت بر ثانیه بالاتر نمی رود.

جهرمی می گوید تا دیشب 30 هزار کاربر در قم امکان استفاده از سرویس VDSL را پیدا نموده اند و در تهران هم روزی 10 هزار نفر از مشترکین اینترنت خانگی دو شرکت مخابرات و شاتل به سیستم VDSL ارتقا پیدا می نمایند. وزیر ارتباطات می گوید قصد داریم طی دو ماه، 850 هزار پورت در تهران و قم دایر کنیم. کوشش می کنیم طی برنامه ریزی ها VDSL را به سایر شهرهای کشور هم برسانیم اما چون مشکل اصلی ما روی شبکه تلفن همراه در شهر تهران و قم بود، توسعه این دو شهر را در اولویت گذاشتیم.

افت کیفیت شبکه اینترنت خانگی پس از عرضه بسته های 100 گیگابایتی

جهرمی با اشاره به بسته های هدیه که به کاربران اینترنت خانگی ارائه شد اضافه نمود: ما یک بسته 100 گیگابایت اینترنت ارائه دادیم و پیش بینی 50 درصد رشد اینترنت در شبکه ثابت را داشتیم، اما با 100 درصد رشد روبرو شدیم که بیش از پیش بینی های ما بود و شبکه خانگی چند روز با اختلال روبرو شد. البته توسعه شبکه اینترنت خانگی کمی ساده تر از شبکه تلفن همراه است که این ارتقاء صورت گرفت و در 27 اسفند شبکه اینترنت خانگی به کیفیت قبل برگشت.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه حدود 75 درصد از کاربران بیش از 70 درصد این اینترنت را استفاده کردند، اضافه نمود: اکنون شرایط شبکه ثابت نسبتا مناسب است البته باید اقدامات بیشتری انجام شود، شبکه تلفن همراه هم پایدار است اما با توجه به رشد استفاده و شرایط فعلی، به نظر می رسد فرایند کاهشی در کیفیت داریم و امیدواریم با آزادسازی این فرکانس بتوانیم این موضوع را پوشش دهیم و کیفیت شبکه را در کوتاه مدت برگردانیم.

ارائه اینترنت رایگان به دانشجویان و اساتید در شرایط تعطیلی آکادمی ها

آذری جهرمی درباره درخواست کاربران برای ارائه اینترنت رایگان موبایل برای دانشجویان و اساتید گفت: اگر شبکه موبایل ظرفیت داشت، از این اقدام فروگذار نمی کردیم. درحال حاضر ظرفیت شبکه موبایل، گذردهی 11 پتابایت است و شبکه موبایل ظرفیتی ندارد که بخواهیم آن را افزایش دهیم، اما اگر فرکانس ها آزد شود و ما بتوانیم شبکه را توسعه دهیم، برای دانش آموزان، دانشجویان و اساتید هم بسته هایی را روی تلفن همراه خواهیم گذاشت.

وی ادامه داد: در شبکه تلفن همراه محدودیت داریم و امکان این کار فراهم نیست، اما روی شبکه اینترنت خانگی سرعت ها آزاد شده است. سایت هایی که وزارت علوم اعلام نموده برای آموزش از راه دور دانش آموزان و دانشجویان، به اپراتورها ابلاغ شده که بنابر مصوبه ستاد ملی کرونا، این سایت ها به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار بگیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین خاطر نشان کرد: خیلی از کشورهای جهان در دوران کرونا هنوز با مسائل جدی روبه رو هستند. ما هم ادعا نداریم همه مسائل حل شده، اما با کوششی که اجرا شده، بخش عمده ای از مسائل شبکه های ارتباطی حل شد. باید همیشه کوشش کنیم سرعت را بهبود ببخشیم. استارت آپ ها در دوران کرونا، با پویش از خانه بخریم، وظیفه حمل ونقل، تهیه کالا و تحویل آنها را بر عهده گرفتند و اکنون حدود 7.5 درصد خرید خرد مردم از شبکه های اینترنتی انجام می شود. البته بعضی کسب وکارهای ما هم صدمه دیدند و ما تسهیلات ویژه ای برای آنها قرار دادیم.

برطرف فیلترینگ تلگرام

آذری جهرمی با اشاره به درخواست کاربران برای برطرف فیلترینگ تلگرام، گفت: این موضوع واقعا به شبکه ما ضربه می زند چون استفاده از فیلترشکن ها باعث شده بسیاری از ترافیک داخلی ما هم از اینترنت راهیابی می شود و به داخل کشور برمی شود و کار ما را چند برابر نموده است، اما از حوزه اختیارات من خارج است. اگر تصمیم با من بود قطعا برطرف فیلترینگ تلگرام تا امروز اجرا شده بود.

پهپاد پستی، پیغام رسان های داخلی و پینگ کاربران بازی آنلاین

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به مشکل پینگ و تأخیر بازی های آنلاین اظهار کرد: بخش اعظمی از مشکل پینگ بازی های آنلاین حل شده است، اما بخشی از آن نیز مربوط به همکاری سایر کشورها برای ارتقای ظرفیت بازی است که به دلیل فراگیری کرونا متوقف مانده است اما به محض اینکه شرایط آن فراهم شود، ما پیگیر آن هستیم.

آذری جهرمی با اشاره به استفاده از پهپاد پستی اظهار کرد: پهپاد ما آماده برای ارسال بسته ها و ضدعفونی کردن خیابان ها خدمت رسانی است، اما مراجعی که مجوز پرواز پهپاد را صادر می نمایند، مکاتباتی با ما داشتند و اعلام کردند تا زمان اخذ مجوز از پهپاد استفاده نشود و کارمندان پستی هم در مراحل اخذ مجوز برای استفاده از پهپاد برای خدمت رسانی هستند.

وی با اشاره به عملکرد پیغام رسان های بومی بیان نمود: طی این مدت پیغام رسان های داخلی کوشش های زیادی کردند و ظرفیت کاربری شان رشد قابل توجهی داشته است. برخلاف دفعات قبل که وقتی فشاری به آنها وارد می شد با اختلال روبرو می شدند، در آزمون کرونا با وجود اینکه بسیاری از آموزش های آنلاین روی این پیغام رسان ها انجام می شود، خوب کار نموده و خدمات دادند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: البته یکی از آنها دچار مشکل فنی و طراحی زیرساخت ها شد و اعلام کردند کمبود تجهیزات دارند، اما ما اجازه قانونی ارائه تجهیزات به پیغام رسان ها را نداریم، هرچند هرچه در توانمان بوده به آنها یاری کردیم و ابلاغیه ای دادیم که اپراتورها پهنای باندی که این پیغام رسان ها ارائه می نمایند را بخرند که آنها بتوانند منابع اقتصادی شان تقویت نمایند و خریدهایشان را انجام دهند. اما این بار شرایط کارکرد پیغام رسان ها بهتر از قبل بوده است.

وی درباره کاربران اینترنتی که از شبکه موبایل استفاده می نمایند و به اینترنت خانگی دسترسی ندارند نیز شرح داد: خرید اینترنت خانگی کار ساده ای است و همه شرکت های اینترنتی این امکان را روی پرتال هایشان فراهم کردند و ما از شرکت ها خواستیم حداقل طرف 24 ساعت واگذاری خط فراهم شود. بنابراین مردم می توانند اینترنت خانگی خود را فعال نمایند و در شرایط فعلی از شبکه موبایل مقرون به صرفه تر است.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 318

به "جهرمی می گوید آزادسازی باندفرکانس صداوسیما سخت تر از آزادسازی خرمشهر نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهرمی می گوید آزادسازی باندفرکانس صداوسیما سخت تر از آزادسازی خرمشهر نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید