خرده اطلاعات جالب درباره کرونا که باید بدانید

به گزارش تور ارمنستان، هرچه شیوع کرونا دارد طولانی تر می گردد، محققان به یافته ها و نتایج جالب تری درباره این بیماری می رسند. دیروز هم چند نمونه اطلاعات جالب کرونایی منتشر شد که خلاصه آن را می توانید در گزارش زیر مطالعه کنید.

خرده اطلاعات جالب درباره کرونا که باید بدانید

از وبسایت سازمان بهداشت جهانی دیدن نمایید.

به گزارش روزنامه هفت صبح، مدت زمان احتمالی معلق ماندن قطرک های حاوی کروناویروس نو پس از یک سرفه شخص مبتلا در آسانسور آنقدر زیاد است که به خاطر همین بعضی کارشناسان توصیه می نمایند اصلا به جای آن از پله استفاده کنیم. البته ماندگاری ویروس ها به حجم های مختلف و باز بودن یا بسته بودن درِ آسانسور هم ارتباط دارد.

برای آسانسور هایی که در حال کار بودند بین 12 تا 18 دقیقه طول کشید تا غلظت ویروس در فضای آسانسور به مقدار کافی کاهش یابد. بعلاوه برای آسانسور هایی که درشان پیوسته باز بود بین 3تا 5 دقیقه زمان برد. از طرف دیگر این فاصله زمانی برای آسانسور با در بسته بین 24 تا 30 دقیقه طول کشید. بعلاوه باید توجه داشت حتی اگر در آسانسور تنها هستیم باید ماسک بزنیم و کمتر صحبت کنیم.

ناقل علامت دار، ویروس علامت دار منتقل می نماید

نتایج تحقیق نو محققان دانشگاه بوستون ایالات متحده نشان می دهد افراد مبتلا به کووید-19، دو روز قبل و سه روز پس از ظهور علائم بیشترین مقدار ویروس را منتقل می نمایند. بعلاوه افراد مبتلا در صورت ابتلا به ویروس کرونا از یک مورد اولیه (اولین فرد آلوده در شیوع) که بدون علامت است، احتمالا بدون علامت خواهند بود. علاوه بر این افراد بدون علامت نسبت به افراد علامت دار ویروس کمتری را به دیگران منتقل می نمایند. اگر ناقل علامت دار شخص دیگری را آلوده کند، محتمل است که آن شخص خود علائم واضحی را تجربه کند.

بگو چند سال داری تا بگویم چقدر محتمل است کرونا بگیری؟

یکی دیگر از اطلاعات جالب، مربوط به آثار واکسیناسیون بود. پژوهشی در کشور انگلیس اجرا شده که نشان دهنده این نتایج است: یک شخص 80 ساله که واکسن دریافت نموده به مقدار یک شخص 50 ساله که واکسن دریافت ننموده از احتمال مرگ بر اثر کووید-19 در امان است.

یک: یک شخص 70 ساله که واکسن دریافت نموده به مقدار یک شخص 45ساله که واکسن دریافت ننموده از احتمال مرگ بر اثر کووید-19 در امان است.

دو: یک شخص 50 ساله که واکسن دریافت نموده به مقدار یک شخص 30ساله که واکسن دریافت ننموده از احتمال مرگ بر اثر کووید-19 در امان است.

هر ویال به چند نفر؟

به شیشه های نگهداری واکسن ویال می گویند. ویال ها قبل از استفاده با در پلاستیکی کاملا پلمب از کارخانه تا مصرف نگهداری می شوند. هر ویال واکسن مورد استفاده در ایران برای چند نفر مورد استفاده قرار می گیرد؟ پزشکی آنالیز نموده و به این مشاهدات رسیده است:

یک: واکسن سینوفارم: بیشتر این نوع واکسن ها دو دُزی است. به عبارتی هر ویال مورد استفاده برای دو نفر است.

دو: واکسن آسترازنکا: با احتساب هر نفر نیم سی سی، هر ویال این واکسن برای 10 نفر مورد استفاده قرار می گیرد.

سه: واکسن برکت: با احتساب هر نفر نیم سی سی، هر ویال برای10 نفر مورد استفاده قرار می گیرد

چهار: واکسن اسپوتنیک: دُز دوم این واکسن دارای ویال های قرمز رنگ و نوع اول تزریق دارای ویال های آبی رنگ است.

پنج: واکسن پاستوکووک: این واکسن در ویال های تک دُزی حاوی نیم سی سی به مصرف می رسد. یعنی هر ویال برای یک نفر. البته ویال های 10 دُزی هم ممکن است به مراکز واکسیناسیون برسد.

یک مدل سازی برای بازگشایی مدارس

یک معلم در انگلیس که به کووید-19 با واریانت دلتا مبتلا بوده ظرف دو روز سبب ابتلای 12نفر از 24 دانش آموز شده. به همین علت محققان آمده اند آنالیز نموده اند که حالا در شرایط دلتا دانش آموزان تا چه مقدار در معرض ابتلای به این بیماری قرار دارند؟ مدل سازی جالبی در این شرایط شکل گرفته که اگر معلم و دانش آموزان واکسینه نشده باشند و معلم هم ماسک نزند این اتفاق ها خواهد افتاد:

  • ردیف اول: 100درصد دانش آموزان
  • ردیف دوم: 60 درصد دانش آموزان
  • ردیف سوم به بعد: تقریباً 30 درصد از دانش آموزان
منبع: فرارو
انتشار: 12 شهریور 1400 بروزرسانی: 12 شهریور 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1185

به "خرده اطلاعات جالب درباره کرونا که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرده اطلاعات جالب درباره کرونا که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید