درگیری اتیوپی؛ فرار جنگ زدگان به سمت مرزهای سودان، احتمال آوارگی 9 میلیون نفر

به گزارش تور ارمنستان، آبی احمد نخست وزیر اتیوپی که در سال 2019 جایزه صلح نوبل را به دلیل انتها دادن به درگیری های طولانی مدت در اریتره از آن خود کرد.

درگیری اتیوپی؛ فرار جنگ زدگان به سمت مرزهای سودان، احتمال آوارگی 9 میلیون نفر

از هفته گذشته تنش های بین دولت مرکزی و دولت محلی تیجری در کشور اتیوپی به دلیل درگیری های پیش آمده در این منطقه افزایش یافت.

به گزارش خبرنگاران، درگیری های پیش آمده باعث مصدم شدن ده ها نفر در این منطقه شده است. پس از حملات هوایی در منطقه تیجری شمار مصدومان افزایش یافته است.

به گزارش بی بی سی، این درگیری ها تا حدی پیش رفت که نگرانی از شکل گیری یک جنگ داخلی افزایش یافته و این موضوع می تواند روی ثبات کشورهای همسایه نیز اثرگذار باشد.

سازمان ملل اعلام نموده که امکان آوارگی 9 میلیون نفر در درگیری های ناحیه شاقتصادی اتیوپی وجود دارد. از طرفی ارتباط با منطقه تیجری در روزهای اخیر قطع شده و امکان رساندن بسته های یاریی به مردم غیرنظامی درگیر جنگ وجود ندارد.

دختران اتیپوپیایی در مناطق جنگ زده نزدیک به تیجری لباس ها را برای شست و شو حمل می نمایند/ رویترز

آبی احمد نخست وزیر 44 ساله و جوان اتیوپی در ماه های گذشته وزیر خارجه، رئیس سازمان اطلاعات و فرمانده ارتش این کشور را برکنار نموده است.

این تغییرات یک روز پس از آن صورت گرفت که مجلس در یک جلسه اضطراری به انحلال دولت محلی تیجری رای داد و اعلام نمود که این فرایند قانون اساسی را نقض نموده و سیستم قانون اساسی را به خطر انداخته است.

دبرتسیون جیبرمایگل رهبر برکنار شده منطقه تیجری از اتحادیه اروپا خواست که برای جلوگیری جنگ داخلی مداخله نمایند.

آبیپس از بازپسگیری یکی از پایگاه های ارتش اتیوپی در مکل که از سوی نیروهای وفادار به تیجری تصرف شده بود، دستور حمله نظامی را صادر کرد.

کابینه اتپوپی همچنین در مناطق هم مرز با اریتره به مدت 6 ماه ضعیت اضطراری اعلام نموده است.

چه چیزی در پس این تنش وجود دارد؟

رهبران تیجری سال ها بر اتیوپی تسلط داشته اند تا اینکه آبی در سال 2018 و پس از تظاهرات ضددولتی به قدرت رسید و نفوذ تیجری ها را محدود کرد.

رهبران و مقامات تیجری می گویند به شکلی ناعادلانه و با اتهامات فساد اقتصادی پاکسازی شده اند و آبی رهبری نامشروع است. آنها بر این باورند دوران رهبری آبی تمام شده و او به دلیل تعویق انتخابات بر این سمت باقی مانده است. دلیل تاخیر انتخابات در اتیوپی شیوع ویروس کرونا عنوان شده است.

موفعیت تیگری نسبت به پایتخت کشور اتیوپی و مررهای شاقتصادی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنجال کنونی حدود 3 ما پیش و پس از سرپیچی حزب تیجری از منع انتخاباتی در سراسر کشور شروع شد. آنها انتخاباتی را راه انداختند که از سوی دولت مرکزی غیرقانونی اعلام شد.

آبی احمد نخست وزیر اتیوپی که در سال 2019 جایزه صلح نوبل را به دلیل خاتمه دادن به درگیری های طولانی مدت در اریتره از آن خود نموده بود، از مردم اتیوپی خواست به تبعیض علیه تیجری ها که 6 درصد جمعیت 100 میلیون نفر اتیوپی را تشکیل می دهند خاتمه دهند.

اینک و پس از وخیم شدن شرایط در منطقه شاقتصادی اتیوپی، پناهندگان و آوارگان اتیوپی از روز سه شنبه به سمت مرزهای سودان حرکت کردند و اتحادیه آفریقا خواهان آتش بس در ناحیه شاقتصادی اتیوپی شده است.

مردان مسلح امهرا در کنار نیروهای فدرال در منطقه تیجری در شمال اتیوپی می جنگند. آنها در حومه روستای ادیس زمن در شمال بحیردار آموزش می بینند

مهاجرت مردم مناطق جنگی اتیوپی به سمت مرزهای سودان

به گفته یکی از مقامات حدود 2500 اتیوپیایی از مناطق ناامن تیجری به سمت مرزهای سودان فرار کردند و محتمل است فرایند مهاجرت مردم به سرعت ابعاد بزرگتری پیدا کند.

تا کنون صدها نفر در درگیری تیجری ها و نخست وزیر آبی جان خود را از دست داده اند.

به دلیل محدود شدن دسترسی و ارتباطات تائید شرایط این منطقه بسیار سخت است.

براساس گزارش رسانه های دولتی، نیروهای فدرال اتیوپی فرودگاه هومرا در نزدیکی مرزهای سودان و اریتره را تصرف نموده اند.

آژانس خبری اتیوپی با انتشار تصاویری از نیروهای فدرال این کشور پشتیبانی نیروهای منطقه ای امهرا از نیروهای فدرال را نشان داد.

در مقابل دفتر ارتباطات جبهه آزادی بخش تیجری (TPLF) که در این منطقه جمعیتی حدود 5 میلیون را مدیریت می نماید، اعلام نمود که شهفرایندان در ناحیه هومرا به صور معمول به زندگیشان ادامه می دهند.

دبرتسیون جیبرمایگل رهبر تیجری درباره این درگیری ها گفت: ایسائیس آفورکی رئیس جمهور اریتره نیروهایی را به سمت مرزها فرستاده تا با حمله به نیروهای محلی از دولت فدرال اتیوپی حمایت کند.

اما او هیچ سندی را برای این ادعا ارائه نداد و عثمان صالح محمد وزیر خارجه اریتره آن را رد کرد. او به خبرگزاری رویترز گفت: ما بخشی از این درگیری نیستیم.

اریتره و اتیوپی دو سال پیش یک توافق نامه صلح با یکدیگر امضا کردند، اما دولت آفورکی به دلیل جنگ ویرانگر سال های 2000- 1998 دید خصمانه ای به رهبران تیجری دارد.

خبرنگاران رویترز روز یکشنبه گزارش دادند که مردانی را در تیجری و امهرا دیده اند که سوار بر کامیون، وانت و به صورت مسلح برای یاری به دولت فدرال به سمت مناطق جنگی می فرایند.

یک زن با کوله پشتی در کنار یک ریکشا (موتور 3 چرخ) در مناطق جنگ زده تیجری در اتیوپی/ عکس: رویترز

هر دو طرف می گویند هواپیماهای جنگی و انبار اسلحه و مهمات را هدف می گیرند اما نیروهای امدادی و امنیتی از جنگ و درگیری شدید روی زمین می گویند.

منابع امنیتی و نظامی در منطقه امهارا از کشته شدن 500 نیروی تیجریایی و صدها نفر از نیروهای ارتش ملی می گویند.

منبع: عصر ایران
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 25 آذر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 723

به "درگیری اتیوپی؛ فرار جنگ زدگان به سمت مرزهای سودان، احتمال آوارگی 9 میلیون نفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درگیری اتیوپی؛ فرار جنگ زدگان به سمت مرزهای سودان، احتمال آوارگی 9 میلیون نفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید