رئیس جمهور بلاروس قانون انتقال اضطراری قدرت را امضا می کند

به گزارش تور ارمنستان، به گزارش خبرنگاران به نقل از الجزیره، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد که برای انتقال قدرت به شورای امنیت ملی این کشور در صورت مرگ رئیس جمهور وقت، در قانون جانشینی ریاست جمهوری تغییراتی اِعمال خواهد کرد.

رئیس جمهور بلاروس قانون انتقال اضطراری قدرت را امضا می کند

خبرگزاری بِلتا در گزارشی اعلام نمود که لوکاشنکو روز شنبه در جریان بازدید از مناطقی که در فاجعه هسته ای چرنوبیل در آوریل 1986 متحمل خسارات سنگین شده بودند، به خبرنگاران گفته است: به من بگوئید، اگر فردا رئیس جمهوری نبود، آیا می توانید ضمانت کنید که همه چیز به خوبی پیش رود؟

وی در ادامه افزود: من قانونی در باب نحوه برقراری قدرت در بلاروس امضا خواهم کرد. اگر رئیس جمهور مورد اصابت گلوله قرار گیرد، روز بعد شورای امنیت قدرت را در دست می گیرد.

لازم به ذکر است که فرزند پسر لوکاشنکو در شورای امنیت ملی بلاروس نقش کلیدی ایفا می کند. از این رو بسیاری از ناظران ادعا می کنند رئیس جمهور کنونی این کشور که از سال 1994 اداره امور را در دست دارد، قصد دارد یک دودمان سیاسی پایه گذاری کند؛ هرچند که لوکاشنکو خود این اتهام را رد می کند.

هم اکنون رئیس جمهور بلاروس ریاست شورای امنیت ملی این کشور را برعهده دارد، اما پسر ارشد وی ویکتور لوکاشنکو نیز در این شورا یک کرسی در اختیار دارد و به عنوان رئیس غیررسمی این شورا شناخته می شود.

لازم به ذکر است که طبق قوانین فعلی در بلاروس، در صورت خالی ماندن پست ریاست جمهوری نخست وزیر این کشور عهده دار قدرت و اختیارات ریاست جمهوری می شود، اما لوکاشنکو روز شنبه اعلام نمود که پُست نخست وزیری تنها یک مقام صوری خواهد بود و اتخاذ تمام تصمیمات برعهده شورای 20 عضوی امنیت ملی است.

لازم به ذکر است که سال گذشته پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در ماه آگوست و پیروزی الکساندر لوکاشنکو برای ششمین بار متوالی در این انتخابات، اعتراض های گسترده برای برکناری وی چندین ماه در این کشور ادامه داشت؛ اعتراضاتی که با برخورد قهری نیروهای دولتی و بازداشت صدها تن از معترضان روبرو شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 خرداد 1400 بروزرسانی: 4 خرداد 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1029

به "رئیس جمهور بلاروس قانون انتقال اضطراری قدرت را امضا می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس جمهور بلاروس قانون انتقال اضطراری قدرت را امضا می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید