سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری در حوزه توسعه صنعت مس کشور

به گزارش تور ارمنستان، تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران با اعلام سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری در حوزه توسعه صنعت مس کشور گفت: جریان توسعه در صنعت مس ایران متناسب با تغییر و تحولات در حوزه انرژی و افزایش سهم فلز استراتژیک مس در انرژی و صنایع پاک جهان است.

سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری در حوزه توسعه صنعت مس کشور

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، اردشیر سعدمحمدی در مراسم امضای تفاهم نامه توسعه سرمایه گذاری با اشاره به رشد 2 برابری فراوری کنستانتره مس طی چهار سال آینده گفت: در چهار سال آینده 300 هزار تن به ظرفیت مس کاتدی کشور اضافه نموده خواهد شد.

وی با بیان این که تا 30 سال آینده میزان ارزش هزینه های ناشی از انرژی در دنیا تغییر خواهد نمود، اضافه نمود: هم اکنون 39 درصد انرژی امروز از نفت تأمین می گردد و تا سال 2050 به 13 درصد کاهش خواهد یافت؛ همچنین سهم انرژی الکتریسیته که 19 درصد انرژی دنیا در حال حاضر از آن تامین می گردد در سال 2050 به 49 درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت مس تاکید نمود: بدون شک در جریان این تغییر و تحولات مربوط به انرژی، مس به دلیل خواص ذاتی و بدون رقیب آن نقش ویژه ای بازی می نماید به طوری که ظرف 10 سال آینده 35 درصد از خودروهای دنیا برقی خواهند شد و این در حالی ست که به ازای هر خودرو برقی 89 کیلوگرم مس مصرف می گردد.

افزایش 2 کیلوگرمی مصرف سرانه مس طی دو دهه آینده

وی در ادامه با اشاره به این که جمعیت دنیا ظرف 17 سال آینده به حدود 9 میلیارد نفر افزایش خواهد یافت، این امر را در افزایش مصرف سرانه مس موثر دانست و گفت: هم اکنون مصرف سرانه فعلی مس به ازای هر نفر 3.2 کیلوگرم است ولی با در نظر دریافت رشد جمعیت درآینده بیش از 4 میلیون تن به تقاضای مس و در حدود 2 کیلوگرم به سرانه مصرف هر نفر اضافه نموده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مس اظهار کرد: پیش بینی می گردد مراحل استخراج 4 معدن عظیم دنیا ظرف 4 سال آینده به سرانجام برسد بنابراین به نظر می رسد میزان ارزش فلز مس نیز فرایند صعودی را طی کند.

سعدمحمدی با اشاره به پیش بینی موسسات مالی مبنی بر کنترل بیماری کرونا و بهبود فرایند واکسیناسیون و در نتیجه آن فرایند چشمگیر رشد مالی کشورها در سال 2022، اضافه نمود: این امر می تواند به فرایند صعودی تقاضای دنیای در بازار مس منجر گردد.

افزایش 7 درصدی سهم شرکت ملی مس ایران در بازار 2031

وی اضافه نمود: با توجه به رشد تقاضای بازار مس در سال 2031 به میزان 35 میلیون تن شرکت مس نسبت به شرایط فعلی در کوشش است سهم خود را به بیش از 7 میلیون تن در بازار جدید افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت مس در ادامه به شرایط سرمایه گذاری بعضی کشورها در زمینه فراوری مس اشاره نمود و شرح داد: به طور نمونه کشور شیلی 27 میلیارد دلار، کشور پرو 14 میلیارد دلار و کشور کنگو و آمریکا هر کدام 11 میلیارد دلار سرمایه گذاری نموده اند.

وی این حجم از سرمایه گذاری را بیانگر پیش بینی قیمت 12 تا 15 هزار دلاری برای فلز مس دانست و اضافه نمود: میزان سرمایه گذاری در صنعت مس دنیا به طور متوسط بالای 10 هزار دلار به ازای هر تن است.

اضافه شدن 300 هزار تن به ظرفیت مس کاتدی

سعدمحمدی گفت: در ایران بر خلاف دنیا هزینه سرمایه گذاری برای هر تن فلز مس 8 هزار دلار است و ظرف 4 سال آینده 300 هزار تن به ظرفیت مس کاتدی کشور اضافه نموده خواهد شد.

وی ادامه داد: با بهره برداری از طرح های توسعه معادن جدید و احداث کارخانجات تغلیظ فراوری کنسانتره از 1 میلیون و 200 هزارتن به 2 میلیون و 500 هزار تن افزایش خواهد یافت.

سعدمحمدی با اعلام اینکه درآمد شرکت مس با بهره برداری از طرح های توسعه از 2 میلیارد دلار به 4/5 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت، بیان نمود: به این ترتیب شرکت مس جزو 10 شرکت برتر دنیا قرار خواهد گرفت.

وی این امر را افتخار عظیمی برای کشور دانست و اضافه نمود: با توجه به کیفیت عیار مس ایران، شرایطی فراهم شده است که بتوانیم برای کشور ارزآوری و اشتغال زایی داشته باشیم.

ایران، رتبه هفتم دنیای در ذخایر مس

سعدمحمدی ضمن اشاره به رقم ذخیره جدید اکتشاف شد 1/5 میلیارد تنی در 2 سال گذشته، اظهار کرد: خوشبختانه به لحاظ ذخایر دنیای در رتبه هفتم قرار گرفتیم.

مدیرعامل شرکت مس ضمن ابراز امیدواری از روش های جدید اتخاذ شده در زمینه ذوب مس توضیح داد: با تغییر تکنولوژی و با استفاده از روش ها و تکنیک های به روز دنیا در زمینه ذوب مس، سودآوری و بهره وری بیشتری را شاهد خواهیم بود.

سعدمحمدی همچنین با اشاره به تهیه 15 دستگاه جدید حفاری و ماشین آلات و تجهیزات مهم این امر را گام موثری در امر اکتشافات و استخراج دانست و بیان نمود: به دنبال آن هستیم تا بتوانیم وظیفه ای را که بر عهده گرفتیم به نحو احسن انجام دهیم.

وی ضمن ابراز خرسندی از سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری در قالب 29 طرح تعریف شده، گفت: ظرف 4 سال آینده این پروژه ها به فراوری خواهند رسید.

سعدمحمدی برای نمونه از پروژه های معدن و کارخانه کنسانتره درآلو و دره زار و فلوتاسیون سرباره ذوب سرچشمه یاد کرد و اظهار کرد: در کوشش هستم این طرح ها تا سرانجام سال 1400به مرحله فراوری و بهره برداری برسند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1102

به "سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری در حوزه توسعه صنعت مس کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری در حوزه توسعه صنعت مس کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید