طرز تهیه کیک اسفنجی شکلاتی؛ نمی توانید نخورید!

به گزارش تور ارمنستان، کیک اسفنجی شکلاتی تمام آن چیزی ست که می توانید بعد از یک روز کاری سخت و پرمشغله به خودتان هدیه دهید. در کنار یک لیوان چای یا قهوه گرم با تمام سلول های بدنتان آرامش و خوشحالی را برای دقایقی هم که شده تجربه کنید و از زندگی لذت ببرید.

طرز تهیه کیک اسفنجی شکلاتی؛ نمی توانید نخورید!

طرز تهیه کیک اسفنجی شکلاتی نسبت به سایر کیک ها و دسرها بسیار ساده و کم دردسر است. مطمئن باشید از خواندن و یادگرفتن این مقاله پشیمان نخواهید شد و بدون خرج اضافه برای کیک های آماده و پرهزینه، می توانید مقرون به صرفه تر و خوشمزه تر طعم سرمست کننده کاکائو را به خانه تان بیاورید.

مواد لازم برای کیک اسفنجی شکلاتی

  • آرد همه منظوره 1/2 لیوان (60 گرم)
  • پودر کاکائو 2 و ½ قاشق غذاخوری (15 تا 20 گرم)
  • نمک 1/8 قاشق چای خوری
  • بیکینگ پودر 1/2 قاشق چای خوری
  • شکر 5 قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ کامل 2 عدد (در دمای اتاق)
  • زرده تخم مرغ 1 عدد (در دمای اتاق)
  • عصاره وانیل (یا پودر وانیل) 1 قاشق چای خوری

روش تهیه کیک اسفنجی شکلاتی

کیک اسفنجی شکلاتی از کیک های پایه به شمار میرود؛ به این معنی که می توانید از آن یا برای درست کردن کیک های چندطبقه یا کیک تولد استفاده کنید یا به صورت ساده و بدون روکش صرفا به عنوان یک دسر ساده و یک میان وعده پرانرژی آن را میل بفرمایید. شیوه تهیه کیک اسفنجی شکلاتی که در ادامه می خوانید از ساده ترین دستورهای موجود است. با این میزان مواد اولیه می توانید یک کیک اسفنجی شکلاتی برای 4 نفر آماده کنید. بعلاوه این دستور پخت، به زمانی کمتر از 2 ساعت برای آماده شدن نهایی کیک احتیاج دارد.

  1. تخم مرغ های مصرف شده در این کیک باید هم دمای اتاق باشند. پس پیش از آغاز آن ها را از یخچال خارج کنید.
  2. یک کاسه با ابعاد مناسب انتخاب و ابتدا پودر کاکائو را داخل آن الک کنید. سپس آرد، نمک و بیکینگ پودر را هم در همان کاسه، آرام و باحوصله الک کنید. الک کردن در تهیه کیک اسفنجی شکلاتی از این جهت مهم است که مایه کیک شما کاملا یک دست گردد و گلوله های کوچک داخل آن تشکیل نشوند.
  3. تمام مواد را به صورت خشک با قاشق هم بزنید.
  4. در یک ظرف جدا دو تخم مرغ کامل را همراه با یک زرده دیگر بشکنید.
  5. شکر را به تخم مرغ ها اضافه کنید. سپس با همزن برقی ابتدا با سرعت کم تخم مرغ و شکر را کاملا هم بزنید. بعد سرعت همزن را زیاد کنید و تا جایی که تخم مرغ کف کند و رنگش ابتدا به زرد کم رنگ و سپس به سفید متمایل گردد این کار را ادامه دهید؛ سپس وانیل را اضافه کنید.
  6. بعد از حداقل 10 دقیقه هم زدن تخم مرغ ها هم زن را خاموش و سر آن را از ظرف خارج کنید. اگر مخلوط تخم مرغ و شکر به میزان کافی هم خورده باشد، باید هنگام جداشدن سر همزن از داخل مواد، کش بیاید و سر همزن یک ستون کوچک از مخلوط تخم مرغ تشکیل گردد. اما اگر دیدید که مخلوط هنوز شل است و از سر همزن چکه می نماید، باید به هم زدن آن ادامه دهید. آن قدر هم بزنید تا به غلظت مناسب برسید.
  7. حالا نوبت اضافه کردن روغن به تخم مرغ هاست. لازم نیست بعد از روغن، مخلوط را زیاد هم بزنید. همین که روغن در کل مواد پخش گردد کافی ست.
  8. در این مرحله باید مخلوط آرد را آرام آرام و باحوصله در کاسه تخم مرغ ها در حین هم زدن الک کنید. دقت داشته باشید که خوابیدن پف مخلوط در این مرحله طبیعی ست و هم زدن بیش از حد مایه به اسفنجی شدن کیک کمکی نخواهد کرد. همین که مطمئن شوید خمیر کیک اسفنجی شکلاتی یک دست و بدون حباب شده کافی ست. حالا خمیرمایه کیک شما آماده است.
  9. در این مرحله باید تصمیم بگیرید که می خواهید کیک ساده یک طبقه داشته باشید یا دوست دارید بین کیک، یک لایه شکلات یا خامه اضافه کنید. برای تهیه کیک اسفنجی شکلاتی ساده کافی ست یک ظرف میانه انتخاب کنید. اما برای کیک لایه دار باید دو ظرف کوچک تر و هم میزان داشته باشید. کف ظرف (ظرف ها) را چرب کنید و با کاغذ روغنی بپوشانید. در آخر خمیرمایه کیک را در ظرف (ظرف ها) بریزید.
  10. زمان مناسب برای پخت کیک اسفنجی شکلاتی در حدود 15 تا 25 دقیقه در فر با حرارت 170 درجه سانتی گراد است.
  11. بعد از اتمام زمان پخت، کیک را از فر خارج کنید و اجازه دهید حداقل 15 دقیقه خنک گردد. سپس ظرف را وارونه و کیک را خارج کنید. در انتهای کار، کاغذ روغنی را از کیک جدا کنید و دور بیندازید.
  12. اگر می خواهید کیک لایه دار درست کنید، یک تخته شکلات را در ظرف آب کنید و شکلات مایع را روی یکی از کیک ها بریزید. سپس کیک دیگر را روی آن بگذارید. لایه میانی کیک به سلیقه شما بستگی دارد. می توانید به جای شکلات آب شده، از ترکیب خامه قنادی با موز هم استفاده کنید.
  13. در آخرین مرحله می توانید با سلیقه خود روی کیک را تزیین کنید. اگر رژیم غذایی محدودی دارید بهتر است کیک اسفنجی شکلاتی را به همین ترتیب نوش جان کنید. اما اگر محدودیتی ندارید، دستتان برای هنرنمایی روی کیک باز است. می توانید شکلات آب شده یا خامه قنادی روی آن بمالید و از تکه های میوه مثل موز و توت فرنگی برای تزئین کیک اسفنجی شکلاتی استفاده کنید. هرچه در این مرحله خلاق تر و پرحوصله تر باشید، کیک چشم نوازتری خواهید داشت!

راز کیک اسفنجی شکلاتی با پف زیاد

همه ما عاشق کیک پف نموده با بافت اسفنجی و پوک هستیم. اما گاهی در هنگام پخت کیک خانگی این اتفاق نمی افتد. بیایید با هم چند قلق کوچک را مرور کنیم تا بتوانید یک کیک اسفنجی شکلاتی با پف زیاد داشته باشید.

  • تخم مرغ ها باید حتما دمای اتاق داشته باشند، سردبودن آن ها باعث می گردد هنگام هم زدنشان به غلطت مناسب نرسید.
  • تخم مرغ ها باید تا زمانی که رنگ مخلوط به سمت سفید مایل می گردد، هم زده شوند.
  • از سالم بودن بیکینگ پودر مطمئن شوید! برترین شرایط برای نگهداری بیکینگ پودر دمای یخچال است. پس همواره آن را در یخچال نگه دارید و حواستان به تاریخ انقضای روی بسته بندی باشد.
  • آرد را بیش از یک بار الک کنید. بعلاوه هنگام اضافه کردن مواد خشک به مخلوط تخم مرغ، آن ها را به آرامی و در چند مرحله الک و اضافه کنید.
  • برای مایه کیک ظرف مناسب انتخاب کنید. بزرگ یا کوچک بودن ظرف باعث می گردد کیک اسفنجی شکلاتی خوب پف نکند. برای این میزان مواد گفته شده در طرز تهیه کیک اسفنجی شکلاتی، ظرف با قطر حدود 15 سانتی متر مناسب است.
  • قبل از قراردادن کیک در فر، به خمیرمایه 15 دقیقه فرصت دهید تا هم دمای اتاق گردد.
  • فر باید از قبل روشن و کاملا داغ باشد.

با رعایت کردن تمام این نکات، قطعا کیک شما بافتی استاندارد و اسفنجی خواهد داشت.

نکات اصلی در روش تهیه کیک اسفنجی شکلاتی

همان طور که دید کیک اسفنجی شکلاتی چه در پخت و چه در ظاهر از ساده ترین کیک هاست. اما این سادگی را دست کم نگیرید و موبه مو مطابق دستور، عمل کنید تا کیک به بافت مناسب برسد.

  • نکته بسیار مهم در خوشمزگی این کیک، طعم کاکائوی آن است. پس باید از مرغوب ترین کاکائوهای موجود در بازار استفاده کنید؛ زیرا به علت افزایش قیمت این محصول، احتمال اینکه کاکائوی تقلبی خریداری کنید بسیار زیاد است. پودر کاکائوی واقعی رنگی تیره و طعمی تلخ دارد. بعلاوه باید به راحتی در آب گرم مخلوط گردد.
  • نکته مهم دیگر در طرز تهیه کیک شکلاتی اسفنجی تزئین کیک است. یک لایه خامه قنادی روی کیک به همراه سس شکلات، شکلات چیپسی و موز می تواند این کیک ساده و بی ادعا را به یک کیک تولد خانگی خوشمزه تبدیل کند.

از قلم نیاندازید که کاکائو یکی از دشمنان سرسخت افسردگی ست. اگر بدنبال روش تهیه کیک اسفنجی هستید از این مقاله نیز میتوانید استفاده کنید. پس هر زمانی که حس کردید جهان به آخر رسیده است و دیگر هیچ اتفاق خرسند کننده ای سر راهتان قرار نخواهد گرفت، به کیک شکلاتی اسفنجی یک فرصت دوباره دهید تا خیلی زود سرحالتان بیاورد و به یادتان اندازد که هر روز سختی بالاخره تمام خواهد شد و زندگی همواره می تواند در دقیقه نود، آن روی خوشش را به شما نشان دهد!

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 5 تیر 1401 بروزرسانی: 5 تیر 1401 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1480

به "طرز تهیه کیک اسفنجی شکلاتی؛ نمی توانید نخورید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک اسفنجی شکلاتی؛ نمی توانید نخورید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید