مذاکره وزارت ارتباطات و صدا وسیما برای حل اختلاف باندهای فرکانسی

به گزارش تور ارمنستان، به گزارش خبرنگاران، موضوع اختلاف میان وزارت ارتباطات و سازمان صدا و سیما بر سر مالکیت و بهره برداری از فرکانس رادیویی 700 و 800 مگاهرتز دو سال پیش و با شیوع ویروس کرونا و مسائل مربوط به نبود ظرفیت برای برطرف کندی سرعت اینترنت، از سوی وزارت ارتباطات مطرح شد و در آن موقع مسئولان این وزارتخانه استفاده از این فضای فرکانسی را راهکاری برای حل چالش کندی سرعت اینترنت عنوان کردند.

مذاکره وزارت ارتباطات و صدا وسیما برای حل اختلاف باندهای فرکانسی

گفته می گردد که تا قبل از سال 2012 از باند فرکانسی 862-790 مگاهرتز که با عنوان باندهای 700 و 800 شناخته می گردد برای پخش آنالوگ برنامه های رادیویی و تلویزیونی استفاده می شد اما در کنفرانس جهانی رادیویی WRC12 این باند فرکانسی به صورت اشتراکی در کل جهان به موبایل (IMT) و رسانه های همگانی (Broadcasting) اختصاص داده شد.

پس از آن بود که مالکیت بر سر این سرمایه ملی، محل مناقشه میان سازمان صدا و سیما و وزارت ارتباطات نهاده شد و دو سال قبل با وقوع بحران کرونا و مسائل ناشی از افت کیفیت اینترنت، وزارت ارتباطات وقت گفت که می تواند با در اختیار داشتن باندهای فرکانسی 700 و 800 مگاهرتز، از این فضا برای توسعه ظرفیت موبایل و برطرف کندی سرعت اینترنت استفاده کند؛ موضوعی که در آن موقع مورد موافقت سازمان صدا و سیما قرار نگرفت.

صادق عباسی شاهکوه معاون وزیر ارتباطات در مصاحبه با خبرنگاران، در خصوص آخرین شرایط پیگیری این اختلاف مالکیت گفت: ما معتقدیم که فرکانس 700 و 800 برای شبکه موبایل، بسیار مهم است و بسیاری از کشورها از این فرکانس استفاده می نمایند. بر این اساس ما هم علاقه مند هستیم به سمت بهره برداری از این فرکانس برویم. البته قبول داریم که سازمان صدا و سیما هم نیازها و مسائل و مسائلی در استفاده از این باند فرکانسی دارد.

وی ادامه داد: از این رو مصاحبهیی را با سازمان صدا و سیما آغاز نموده ایم و امیدوار هستیم که بتوانیم به یک نتیجه مطلوب برسیم؛ از این جهت که هم این فرکانس برای توسعه شبکه موبایل قابل استفاده گردد و هم اینکه مسائل و مسائل سازمان صدا و سیما را هم بتوانیم به نوعی حل کنیم.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اضافه نمود: مذاکره در این خصوص به تازگی آغاز شده است و امیدواریم که به نتیجه خوبی برسد.

عباسی شاهکوه در خصوص استفاده از باندهای فرکانسی برای تکنولوژی های تازه گفت: فرکانس 700 و 800 مگاهرتز صرفنظر از تکنولوژی می تواند برای 3G، 4G و 5G هم استفاده گردد. فرکانس 2300 مگاهرتز برای 4G قابل استفاده است و البته می تواند برای 5G هم استفاده گردد.

وی اضافه نمود: معمولاً برای 5G فرکانس های بالاتر را اختصاص می دهند و ما نیز در حال کار روی فرکانس 3500 برای تخصیص به اپراتورها برای ارائه خدمات نسل پنجم ارتباطات (5G) هستیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1341

به "مذاکره وزارت ارتباطات و صدا وسیما برای حل اختلاف باندهای فرکانسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکره وزارت ارتباطات و صدا وسیما برای حل اختلاف باندهای فرکانسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید