پرده از اسرار نقاشی های مصر باستان برداشته شد!

به گزارش تور ارمنستان، کارشناسان در هنگام مطالعه درباره تصویر رامسس دوم در مقبره نختامون و نقاشی های مقبره منا (که یکی از صدها مقبره افراد اشرافی در شهر اقصر است)، نشانه هایی از دستکاری و تغییرات در نقاشی ها بعد از ایجادشان مشاهده کردند.

پرده از اسرار نقاشی های مصر باستان برداشته شد!

غزال زیاری: به تازگی یک تیم بین المللی از محققان CNRS، دانشگاه سوربن پاریس و دانشگاه گرنوبل آلپ دو نقاشی تدفین مصر باستان که به ترتیب به سال های 1400 و 1200 قبل از میلاد مسیح بر می گردند را مورد بررسی و بررسی قرار دادند . آنها در این نقاشی ها جزئیاتی را رویت کردند که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند.

یافته های اخیر این تیم در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

در زبان مصری باستان کلمه شناخته شده ای برای هنر وجود ندارد؛ تمدن مصر باستان، اغلب به رسمی بودن بیش از حد در بیان خلاقانه اش شناخته می گردد؛ این همان چیزی است که در آثار تکمیل شده نقاشان کلیساهای تدفین مصر نیز شاهدش هستیم.

تغییراتی که در نقاشی ها اعمال شده بود

یک تیم بین المللی متشکل از کارشناسانی از شاخه های مختلف به رهبری فیلیپ مارتینز و فیلیپ وارتر که محققان CNRS هستند، تکنیک ها و شیوه های تصویری را در بعضی از نقاشی های مصری های باستان شناسایی نموده اند که به علت ضعیف بودن شواهد و قراین در این رابطه، مدت ها بود که تشخیص داده نشده بود. این کارشناسان در هنگام مطالعه درباره تصویر رامسس دوم در مقبره نختامون و نقاشی های مقبره منا (که یکی از صدها مقبره افراد اشرافی در شهر اقصر است)، نشانه هایی از دستکاری و تغییرات در نقاشی ها بعد از ایجادشان را مشاهده کردند.

  • ساخت یک ابرتلسکوپ غول پیکر برروی کره ماه
  • چند سیاره در دنیا هستی وجود دارد؟

به عنوان مثال، روسری، گردنبند و عصای تصویر رامسس دوم، به شکل قابل توجهی بازسازی شده بود که البته این بازسازی با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نبود و یا در صحنه پرستش که در مقبره منا به تصویر کشیده شده، شرایط رنگ یک بازو اصلاح شده و تغییر نموده است. رنگدانه هایی که برای نشان دادن رنگ پوست استفاده شده بود، با رنگ هایی که برای اولین بار و درهنگام نقاشی از آنها استفاده شده بود، متفاوت بودند و همین تغییرات ظریفی را ایجاد نموده بود که هدف از اعمال آنها هنوز نامشخص است.

تغییرات چطور تشخیص داده شد؟

نقاش ها، به درخواست افرادی که آثارشان را سفارش دادند و یا به ابتکار هنری خودشان، بعد از تغییر بینششان نسبت به آثار، چنین تغییراتی را اعمال نموده و رنگ هایی را به نقوش متعارف نقاشی اضافه نموده بودند.

دانشمندان برای کشف این موضوع، از ابزارهای نو و قابل حملی استفاده کردند که امکان بررسی و تصویربرداری شیمیایی غیرمخرب را در همان مکان برایشان ممکن می ساخت. با تغییر زمان و تغییرات فیزیکی- شیمیایی، رنگ این نقاشی ها ظاهر و جلوه اصلی شان را از دست داده اند ولی تجزیه و تحلیل شیمیایی صورت گرفته به وسیله دانشمندان، همراه با بازسازی دیجیتال سه بعدی آنها از آثار با استفاده از تصویرسنجی و عکاسی ماکرو ، امکان بازیابی رنگ های اصلی را فراهم می نمایند و دیدگاه ما درباره این شاهکارها که در بسیاری از مواقع به عنوان مصنوعات ثابت تلقی می شوند را تغییر می دهد.

تحقیقات اعضای تیم نشان می دهد که هنر فراعنه و شرایط فراوری این آثار هنری قطعا پویاتر و پیچیده تر از آن چیزی بود که ما فکر می کردیم. ماموریت بعدی دانشمندان، بررسی دیگر نقاشی ها در جستجوی نشانه های نوی از هنر و هویت فکری طراحان مصری باستان است.

منبع: scitechdaily

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 26 شهریور 1402 بروزرسانی: 26 شهریور 1402 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1696

به "پرده از اسرار نقاشی های مصر باستان برداشته شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرده از اسرار نقاشی های مصر باستان برداشته شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید