پیغام وزیر روحانی به دولت ابراهیم رئیسی

به گزارش تور ارمنستان، وزیر راه و شهرسازی یک پیغام مالیاتی در حوزه مسکن به دولت آینده مخابره کرد. محمد اسلامی، وزیر راه وشهرسازی می گوید وقت نکرده است تا در سامانه املاک و اسکان اطلاعات تک واحد خود را ثبت کند.

پیغام وزیر روحانی به دولت ابراهیم رئیسی

محمد اسلامی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز دریانورد در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره تعداد ثبت نام نمایندگان در سامانه ملی املاک و اسکان کشور اظهار کرد: تا به امروز بیش از 3 میلیون نفر محل سکونت خود را در سامانه ثبت نموده اند. وی در حالی برای ثبت نام همه مردم در این سامانه برای یاری به شناسایی خانه های خالی به منظور اخذ مالیات از مالکان این واحد ها اظهار امیدواری کرد که در عین حال گفت: در سامانه اسکان ثبت نام ننموده ام؛ فقط یک خانه دارم و وقت ننموده ام در سامانه اسکان ثبت نام کنم.

در حالی که از سال گذشته و همزمان با راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات ملکی با اسم سامانه ملی املاک و اسکان، متولی مسکن بار ها و بار ها از مردم درخواست نموده تا اطلاعات ملکی خود را در این سامانه ثبت نمایند، اما وزیر راه وشهرسازی به تازگی گفت که به علت مشغله کاری در این سامانه ثبت نام ننموده است. از سال گذشته وبه خصوص ابتدای سال جاری، وزارت راه وشهرسازی گفت همه ایرانیان موظف به ثبت اطلاعات ملکی خود هستند و همه افراد اعم از مالک و مستاجر و اعم از اینکه چند واحد مسکونی در مالکیت آن ها قرار گرفته است باید نسبت به ثبت اطلاعات هویتی و ملکی شان در سامانه املاک و اسکان اقدام نمایند و در چند نوبت هم مهلت ثبت نام در این سامانه تمدید شد.

حال وزیر راه وشهرسازی به اسم مقام ارشد وزارت راه وشهرسازی اعلام نموده هنوز در این سامانه ثبت نام ننموده است. این موضوع یک پیغام مهم از جانب وزیر راه وشهرسازی به دولت بعد مخابره می نماید. طی دو سال گذشته که موضوع دریافت مالیات از خانه های خالی بیش از قبل بر سر زبان ها افتاده و دولت و مجلس مصمم به اجرای این قانون برای دریافت مالیات از محتکران ملکی شدند، کارشناسان به متولی مسکن گفتند مالیاتی که نیازمند طراحی سامانه و فرآیند های زمانبر، سخت و بوروکراتیک برای شناسایی واحد های مسکونی خالی از سکنه باشد نمی تواند مالیاتی موثر برای مقابله با سوداگری و احتکار ملک باشد.

در دو سال اخیر کارشناسان به طور مداوم نسبت به بی اثر بودن این مالیات در ساماندهی بازار مسکن وپایان دادن به سفته بازی در این بازار به دولت هشدار داده وگفتند از دهه ها قبل کشور های پیروز جهان در این زمینه به وسیله مالیات های سالانه (مالیات سالانه از همه واحد های مسکونی) هزینه های ملاکی را برای محتکران افزایش داده اند؛ بنابراین این تجربه می تواند به اسم برترین نسخه مالیاتی در بخش مسکن در ایران هم مورد استفاده قرار بگیرد.

اعلام روز گذشته وزیر راه وشهرسازی درخصوص عدم ثبت نام وی در سامانه املاک و اسکان یک پیغام مهم به دولت بعد مخابره می نماید؛ مبنی بر اینکه در صورتی که دولت نو بخواهد مانعی در جهت سفته بازی ملکی ایجاد کند و به وسیله راه چاره های مالیاتی این موضوع را عملیاتی سازد باید به سراغ مالیات اصلی یا موثرترین شکل مالیاتی یعنی مالیات سالانه از املاک مسکونی برود که برای شناسایی نیازی به فرآیند های سخت هم ندارد.

در جهان به طور میانگین همه مالکان واحد های مسکونی به ازای هر واحد مسکونی معادل 5/ 0 تا 5/ 1 درصد از ارزش روز ملک را در هر سال به اسم مالیات پرداخت می نمایند. این مالیات هزینه های ملاکی را برای سوداگران و سفته بازان افزایش می دهد.

منبع: فرارو
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1140

به "پیغام وزیر روحانی به دولت ابراهیم رئیسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام وزیر روحانی به دولت ابراهیم رئیسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید