چالش جدید اصولگرایان در مجلس ، نمایندگان درباره رئیس عظیم ترین فراکسیون به توافق نمی رسند

به گزارش تور ارمنستان، ترکیب هیأت رئیسه و چند و چون حضور چهره های شناخته شده اصولگرایان در سکانداری فراکسیون اکثریت مجلس به محل مناقشه و رودررویی نمایندگان بدل شده و یکدستی این طیف را به انشقاق تهدید می نماید.

چالش جدید اصولگرایان در مجلس ، نمایندگان درباره رئیس عظیم ترین فراکسیون به توافق نمی رسند

از پروفایل ما bestcanadatours دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران، مجلس یازدهم تا به امروز شاهد ظهور 19 فراکسیون بوده است که از این جمع دو فراکسیون آن - انقلاب اسلامی و گام دوم - تنها پرچمداران سیاسی بهارستان هستند. فراکسیون انقلاب اسلامی با 240عضو در برابر فراکسیون چهل و چند نفری گام دومی ها اکثریت مجلس را در اختیار دارد. فراکسیونی که حاصل رایزنی ها و تعاملاتش، برکرسی ریاست نشاندن محمدباقر قالیباف با 166رأی از تعداد 240رأی ارائه شده بود و الان هم تنها گزینه ریاستش قالیباف است که به عنوان کاندیدای بی رقیب مدعی ریاست آن شده است، درست مانند فرایند ریاستش بر مجلس.

اگرچه نخستین دستاورد این فراکسیون به ریاست رساندن قالیباف بود اما قریب به 3 ماهی که از روی کار آمدن مجلس یازدهم گذشته، هنوز شورای مرکزی و هیأت رئیسه آن انتخاب نشده اند، البته نوزدهم مردادماه گذشته انتخابات شورای مرکزی آن برگزار گردید تا با انتخاب 64 عضو آن انتخابات برای هیأت رئیسه دائم برگزار گردد. در آن نشست که توسط علیرضا زاکانی به عنوان رئیس موقت فراکسیون اداره می شد از مجموع 200 نماینده حاضر 150 تن برای حضور در شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی اعلام کاندیداتوری کردند و اعلام شد ظرف 24ساعت آینده نتایج این انتخابات اعلام می گردد.

از 19مرداد تا به امروز 7روز گذشته و نه تنها خبری از اعلام نتایج شورای مرکزی آن نشده است بلکه دیروز زمزمه ابطال آن انتخابات نیز مطرح شده است؛ زمزمه ای که خبر از ایجاد اختلاف در بدنه اصولگرای مجلس می دهد و اگر معترضان مجاب نشوند می تواند شروع نخستین انشقاق در بدنه اکثریت مجلس و بروز و ظهور فراکسیون جدیدی در بهارستان باشد. چراکه معترضان معتقدند درخواست ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن به این دلیل است که چهره های شناخته شده این طیف در انتخابات شورای مرکزی رأی زیادی به دست نیاورده اند و عمده 69کرسی به نمایندگان کمتر شناخته شده رسیده است.

چه کسانی به دنبال ابطال انتخاباتند؟

به همین دلیل احسان ارکانی، نماینده نیشابور درباره چرایی تأخیر اجرا شده در اعلام نتایج گفت: قرار بود بعد از اتمام رأی گیری، شمارش آرا صورت گیرد و نتایج اعلام گردد به خصوص که ما تا روز بعد منتظر شمارش اعلام نتایج بودیم اما با گذشت یک هفته خبری از اعلام نتایج نیست. نهایتا چهارشنبه گذشته حدود 60 تا 70 نفر از نمایندگان امضا کردند که این انتخابات باید در هر شرایطی براساس همان مکانیسمی که خود آقای زاکانی معین نموده بودند شمارش و نتایج آن اعلام گردد.

ارکانی با بیان اینکه همچنان خبری از شمارش آرای انتخابات شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی نیست، در گفت وگو با ایسنا گفت: آگاه شدم که از طرف نماینده آقای زاکانی و هیأت اجرایی پیامکی به نمایندگان زدند که با توجه به اشکالات در نحوه و فرایند رأی گیری کسانی که تمایل به ابطال انتخابات و برگزاری مجدد انتخابات دارند اعلام نمایند. همچنین آقایان محسن پیرهادی و مالک شریعتی با ارسال پیامک به نمایندگان نظرشان را در خصوص ابطال و رأی گیری مجدد اعلام کردند ولی من و خیلی از نمایندگانی که در این انتخابات شرکت کردیم نظرمان این است اگر اشکالی وارد است به آقای زاکانی وارد است که این روش را برای انتخابات انتخاب کردند.

ارکانی افزود: تلقی تعداد زیادی از کسانی که معترض هستند این است که چهره های شناخته تر در این انتخابات رأی نیاورند اما در هر صورت دلیلی بر رأی گیری مجدد نیست و نتایج باید اعلام گردد این بدعتی در مجلس است آن هم مجلسی که قرار است انقلابی و متکی بر شفافیت باشد. ما هیچ کس را نماینده تر نمی دانیم و چنین مسائلی قاعدتا ایجاد شائبه می نماید. نمی گردد آقایان خودشان روش انتخابات را مشخص نمایند و بعد از رأی گیری بگویند این روش قابل قبول نیست. چرا که این امر توهین به وقت و انرژی نمایندگان است اگر این روش اشکالی داشت باید قبلا پیش بینی می شد.

ما که شعار انقلابیگری و شفافیت سر می دهیم قرار نیست پشت درهای بسته تصمیم بگیریم و این تصمیم را به اکثریت که تریبون کمتری دارند غالب کنیم. همچنین سیدغنی نظری، نماینده خلخال نیز در این باره گفت: اختلافی که وجود داشت این بود که بعضی دوستان می گفتند باید این انتخابات مجددا به صورت الکترونیکی برگزار گردد لذا نظرخواهی شد اما اکثریت گفتند همان انتخاباتی که برگزار گردیده ملاک است و باید هر چه سریع تر نتایج اعلام گردد.

او با بیان اینکه انتخابات هیأت رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی احتمالا هفته جاری یا هفته بعد برگزار می گردد، گفت: پیش بینی ها بر این است که اعضای هیأت رئیسه و رئیس دائم فراکسیون نسبت به هیأت رئیسه موقت تغییرات اساسی خواهند کرد و به هر حال عملکرد سه چهار ماهه نمایندگان در این امر تأثیرگذار است.

مرزبندی سیاسی در بهارستان

اعتراض نمایندگان مذکور به این فرایند به این دلیل جدی و اثرگذار تلقی می گردد که کمتر از یک ماه پیش بحث کمیسیون بندی ها و اعمال نظر بعضی اعضای هیأت رئیسه در آن منجر به شکل گیری اعتراضات جدی در کف مجلس شد که زمزمه استیضاح هیأت رئیسه را رسانه ای کرد اگرچه استیضاح هیأت رئیسه به دلیل اعتراض در سبک کمیسیون بندی ها با رایزنی و لابی دنبال نشد و از دستور کار معترضان خارج شد اما نقدها و ناکامی های درون گروهی اصولگرایان به زیر پوست مجلس کشیده شده است و هر محرک دیگری سبب بروز مجدد آن می گردد. به نظر می رسد تعویق در اعلام نتایج انتخابات شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی محرکی است که سبب بازتولید دوباره نقدها به اصولگرایان صاحب نام مجلس خواهد شد و اگر شنیده نگردد سبب بروز خط کشی ها و مرزبندی های سیاسی در بهارستان خواهد شد. براساس آیین نامه داخلی مجلس نمایندگان می توانند در قالب تیم های حداقل 9نفره فراکسیون های متبوعشان را تشکیل دهند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 574

به "چالش جدید اصولگرایان در مجلس ، نمایندگان درباره رئیس عظیم ترین فراکسیون به توافق نمی رسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش جدید اصولگرایان در مجلس ، نمایندگان درباره رئیس عظیم ترین فراکسیون به توافق نمی رسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید