کلیات بودجه در مجلس تصویب شد

به گزارش تور ارمنستان، پس از سیزده روز از رد کلیات بودجه در مجلس، روز گذشته دولت اصلاحیه بودجه سال 1400 را با اصلاحیه ای هفت برگه ای تقدیم مجلس کرد و امروز در صحن توسط نمایندگان باحضور محمدباقر نوبخت آنالیز شد.

کلیات بودجه در مجلس تصویب شد

روز 12 آذرماه دولت لایحه بودجه خود برای سال آینده را تقدیم مجلس نموده بود، اما پس از دو ماه اصلاح لایحه در کمیسیون تلفیق مجلس، نمایندگان نه به اصلاحات این کمیسیون رأی مثبت دادند و نه به کلیات لایحه دولت. از همان ابتدا لایحه بودجه 1400 با حاشیه هایی همراه بود و درنهایت دولت پذیرفت که لایحه خود را براساس خواسته های مجلس در مهلت دو هفته ای اصلاح و دوباره به مجلس بازگرداند که دیروز این اصلاحیه در اختیار نمایندگان مجلس نهاده شد و قرار است که امروز درباره آن تصمیم گیری گردد.

افزایش 13 هزار میلیارد تومانی منابع عمومی بودجه، کاهش 40 هزار میلیارد تومانی مصارف و افزایش 53 هزار میلیارد تومانی اوراق قرضه، کاهش 34 هزار میلیارد تومانی کسری تراز عملیاتی، افزایش 25 هزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی و حق تعرفه واردات گوشی های لوکس شاید مهم ترین اصلاحیه های بودجه سال آینده باشد که در صورت رأی آوردن در صحن علنی مجلس، برای آنالیز بیشتر به کمیسیون تلفیق ارسال می گردد.

از همان روزهای نخست انتشار کلیات بودجه سال 1400 خیلی ها معتقد بودند که درآمدها به خصوص در قسمت فروش نفت، محقق نمی گردد و بنابراین منابع عمومی بودجه بیش ازحد برآورد شده، در اصلاحیه منابع عمومی بودجه با افزایشی 13 هزار میلیارد تومانی به 854 هزار میلیارد تومان رسید؛ اما رئیس جمهوری در زمان آنالیز لایحه بودجه در مجلس سقف منابع را به 855 هزار میلیارد تومان افزایش داده بود که در اصلاحیه 600 میلیارد تومان کاهش یافت.

از طرفی باوجود بیماری کرونا و بیم از شیوع گسترده مجدد کرونا، ممکن است مسائل بیشتری برای کسب وکارها از حیث زمان و نوع فعالیت ایجاد گردد، اما در اصلاحیه درآمدهای مالیاتی نیز 25 هزار میلیارد تومان بالا رفته و به 250 هزار میلیارد تومان رسیده است. البته مدت هاست که فعالان بخش خصوصی و کارشناسان مالی تأکید می نمایند برای افزایش درآمدهای مالیاتی باید فرارها و معافیت ها را کاهش داد که به نظر نمی رسد خبری از کاهش معافیت ها باشد. در اصلاحیه بودجه قرار است سهم صندوق توسعه از فروش روزانه نفت تا سقف یک میلیون بشکه، 20 درصد و فروش بیشتر، 38 درصد باشد. به نظر می رسد دولت در اصلاحیه بودجه سعی در تغییر بعضی اعداد پر سروصدا مانند میزان فروش نفت، سهم صندوق توسعه از دلارهای نفتی و درآمدهای مالیاتی داشت. بااین وجود همچنان تکیه اقتصاد کشور بر نفت بسیار است. موضوعی که آسیب پذیری کشور مقابل تحریم و کرونا همچنین تاب آوری در برابر مسائل مالی را کاهش می دهد.

امروز کلیات بودجه با یازده اصلاح رای آورد و باید منتظر تغییرهای بعدی در راستا لایحه بودجه بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 897

به "کلیات بودجه در مجلس تصویب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیات بودجه در مجلس تصویب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید