عمویی در المیادین: آمریکا سیاستش را اصلاح کند، مذاکرات وین به نتیجه می رسد

به گزارش تور ارمنستان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با شبکه المیادین لبنان گفت، هر وقت آمریکا سیاستش را اصلاح کند، مذاکرات وین می تواند به نتیجه برسد.

عمویی در المیادین: آمریکا سیاستش را اصلاح کند، مذاکرات وین به نتیجه می رسد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم شورای اسلامی، امروز دوشنبه، میهمان استودیو تهران شبکه المیادین بود.

عمویی که ساعاتی پس از اولین کنفرانس خبری سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب در استودیو تهران شبکه المیادین حاضر شده بود، در مورد این کنفرانس گفت، می دانید که این کنفرانس خبری امری عادی است و رئیس جمهور منتخب در آن مواضع خود را شرح می دهد.

عمویی گفت: ابتدا مایلم درباره موضوع مذاکرات هسته ای صحبت کنم که آقای رئیسی در این کنفرانس خبری گفت که مذاکرات ادامه می یابد و تیم سیاست خارجی او مسائل را آنالیز می نماید. وی به دو خواسته مهم اشاره نمود که اول برطرف کل تحریم هاست و از دولت آمریکا خواست که به تعهداتش در برجام عمل کند و دوم راستی آزمایی اقدامات آمریکا خواهد بود. این موضع نشان داد که موضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات تغییری ننموده بلکه قوی تر از قبل شده است. او در پاسخ سوالی درباره ملاقات با رئیس جمهور آمریکا، گفت که با او ملاقات نمی نماید.

عمویی در پاسخ به اینکه آیا می گویید سیاست ایران در مذاکرات تغییری نخواهد کرد، شرح داد، سیاست کلی و اصلی کشور در سیاست خارجی با تغییر دولت ها تغییر نمی نماید. در موضوع هسته ای، آمریکاست که از برجام خارج شده و ترامپ گفت که قصد دارد توافق را پاره کند. اما ایران بود که در توافق ماند... رئیس جمهور جدید آمریکا گفت، قصد دارد به توافق باز گردد... تا الان شش مرحله مذاکره در وین اجرا شده و موضوع این است که آمریکا چطور به توافق برگردد... طبعا اگر آمریکا به تعهداتش پایبند باقی بماند ایران هم به تعهداتش بازخواهد گشت. بر همین اساس می گردد گفت که سیاست ایران در این امر تغییری ننموده است.

المیادین از درخواست آمریکا برای توافقی فراگیرتر که شامل موضوعاتی دیگر مثل نفوذ منطقه ای ایران و توان موشکی آن است، پرسید و گفت که آقای رئیسی تأکید کرد که این موضوعات غیرقابل مذاکره است. آیا این، پاسخِ رد محکم به درخواست آمریکا بود؟ و عمومی پاسخ داد: بله. مذاکراتی که الان در وین در حال اجراست، مذاکره برای احیای برجام بر اساس متن آن است. هیچ کس نمی خواهد متن را تغییر دهد... موضوع موشک در متن برجام نیامده... ما به طرف مقابل اعتماد نداریم و ملت ایران به طرف مقابل اعتماد ندارد... امروز آقای رئیسی دنبال احیای همان برجام است. ایران امروز تضمین هایی می خواهد که طرف مقابل به تعهداتش پایبند می ماند.

المیادین پرسید آیا می توان مخالفت رئیسی با مذاکره در مورد توان موشکی را پیامی به مذاکره نمایندگان در وین دانست مبنی بر اینکه ما عجله ای برای توافق تحت فشار نداریم؟ و عمویی گفت، ایران که برای عبور از تحریم ها راه هایی یافته و می تواند آن را دور بزند، عجله ای برای توافق ندارد... ما در وین موضع مان این است که اگر طرف مقابل سیاست خود را تغییر دهد، به تعهدات خود باز می گردیم و اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل کند، می توانیم قبل از تشکیل دولت جدید به توافق برسیم.

این نماینده مجلس شرح داد: آمریکایی ها اذعان نموده اند که سیاست فشار حداکثری شکست خورده است اما همچنان مقاومت می نمایند که بخشی از تحریم ها را نگاه دارند. اگر آمریکا سیاست خود را اصلاح کند، در هر دور از مذاکره ممکن است همان دور به نتیجه برسد اما اگر بر سیاست خود اصرار کند، ممکن است مراحل دیگر مذاکره هم ادامه پیدا کند.

عمویی با اشاره به موضع رئیسی در مورد استقبال از روابط با کشورهای همسایه از جمله عربستان و اینکه مسئله ای در بازگشایی سفارت عربستان نیست، گفت: روابط ایران با عربستان در سال های گذشته، روابط پرچالشی بوده... با این همه، ایران همواره اعلام نموده که آماده بهبود روابط با این کشور است اما همواره عربستان این تمایل ایران را رد نموده است. در چند ماه گذشته به ابتکار عراق، سه مرحله گفت وگو با عربستان سعودی اجرا شده است... ایران آماده بهبود روابط است تا سفارتخانه های دو کشور بازگشایی گردد... امروز بعضی رسانه های عربی این موضع آقای رئیسی را پوشش دادند.

عمویی شرح داد، تا به امروز مذاکره با عربستان در سه مرحله برگزار شده و دو طرف خواسته اند که جزئیات گفت وگو در رسانه ها مطرح نگردد... این مذاکره ها در دانستن مطالب طرف مقابل مهم است. به دلیل ملاحظات طرف مقابل، فعلا جزئیات آن را بیان نمی کنیم...

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1100

به "عمویی در المیادین: آمریکا سیاستش را اصلاح کند، مذاکرات وین به نتیجه می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمویی در المیادین: آمریکا سیاستش را اصلاح کند، مذاکرات وین به نتیجه می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید